Nee, ik heb persoonlijk een verschrikkelijke hekel aan online gamen, tenzij het vrienden zijn die het spelletje een beetje willen spelen zoals ik. De meeste mensen spelen online immers voor hun zielige ranking en dan zit een mooi potje voetbal er niet in. Wel krijg je veel gekanker en andere trieste zaken over je heen als je beter bent, of quit men. Speelde ik zonder koptelefoon, kreeg ik zelfs berichtjes binnen met allerlei zieke verwensingen. Boeit me verder niet hoor, maar van mij hoeft het allemaal niet meer. Komt nog bovenop dat ik moet betalen om online te gamen. Doe ik niet, ook al is het maar € 60.
Ik wil gewoon een leuke wedstrijd, met mooi "voetbal" kunnen spelen. Mijn vrienden wonen niet om de hoek, dus dan is het soms wel even lekker om het tegen de CPU op te nemen. Tenminste.... Dan moet die CPU natuurlijk wel een beetje voetballen zoals het hoort en niet zoals bij FIFA altijd naar voren spelen. Dat is heel erg nep en hoor ik de reviewers niet over. Hoezo "realistisch voetbal"?
Daarom is de single player ervaring voor mij het allerbelangrijkste. Hoewel ik PES in alle opzichten minder vind dan FIFA (op de AI na die bij PES wél goed is) koop ik FIFA alleen ter overbrugging tot PES er is. Dan maar mindere graphics, geluid en modi.
Ik zal hoogstwaarschijnlijk PES ook weer snel zat zijn en dan kom ik weer tot de conclusie dat beide games eigenlijk kut zijn en we feitelijk al jaren niets zijn opgeschoten.
Zonde, want FIFA goed had goed kúnnen zijn als ze meer tijd en aandacht zouden besteden aan hetgeen het daadwerkelijk om draait: voetbal!
Laatst bewerkt: 24 sep 2014