Ter aanvulling van je recensie, hieronder enige uitleg met betrekking tot de film en het boek:
Het boek was origineel bedoeld voor kinderen, er word vermoed voor Tolkien zijn eigen kinderen. Het is dus logisch dat ze ook in de film dan niet al het geweld laten zien, puur vanwege de doelgroep, die anders is, maar minstens zo groot. Dat de personages totaal anders kunnen zijn komt niet door de acteurs, maar doordat de wereld er toen in het verhaal heel anders uit zag en de personages zich ook anders gedroegen. Legolas stamt bijvoorbeeld af van de wood elves, zoon van Thranduil, maar het gaat om die wood elves. Die zijn in Tolkien zijn verhaal altijd erg afstandelijk geweest en vaak zelfs agressief, wat één van de redenen is waarom Thorin en de dwergen hen zo haten. Het ging niet alleen om die laffe daad van Thranduil, even in het perspectief van Thorin geplaatst. Legolas is zelden tot nooit buiten zijn thuisland geweest en gehard door de vele jaren van vergiftiging van het Mirkwood, zoals het zuidelijke deel van zijn thuisland heet. Aragorn komt er inderdaad niet in voor, zal ook in het gedeelte van het boekverhaal niet gebeuren. Als je goed opgelet hebt weet je dat dit verhaal namelijk 60 jaar voor The Fellowship speelt en Aragorn was toen 26/27, waar hij in de films 86/87 is, want de reis daar duurt 13 maanden en tegen het einde van de trilogie is hij 87, iets waar een komische scene van is in TTT met Eowyn. En die CGI van Azog hoort zo, dat is ook een vertaling van uit het boek. Hij is zo woest als die moet zijn, al moet ik wel zeggen dat zijn rol in de boeken wel donkerder en langer is dan in de film. Dit personage hoef je niet veel meer van te verwachten denk ik.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.