Once Upon A Time In The West
Eens per jaar kijk ik deze film opnieuw. Aangezien ik hem dit jaar nog niet heb gezien moest ik dit op de een na laatste dag toch nog even doen. Beste film ooit? Misschien wel, maar hij staat sowieso in mijn top 3. Het begint al met de intro, wat in mijn ogen de beste intro aller tijden is. De dreiging, maar tegelijkertijd ook de rust in het begin begeleid door de omgevingsgeluiden, gevolgd door de geweldige confrontatie met de legendarische dialoog over de paarden. Alles klopt aan deze film. Het geweldige camerawerk gecombineerd met de geniale soundtrack, de geweldige setpieces, de bloedmooie Claudia Cardinale, de vreselijk charismatische en badass Charles Bronson, Henry Fonda en Jason Robards. Dit is gewoon 3 uur puur genot. Er zijn uiteraard hier en daar wel wat kleine minpuntjes te vinden zoals de overduidelijke nepvlieg in de beginscene, maar die details vallen in het niet bij de genialiteit van het geheel. Velen (vooral ook hier) zullen The Good, The Bad And The Ugly een stuk leuker vinden dankzij het avontuur, maar dit is voor mij toch echt de betere film. Ooit zal ik hem op het grote scherm zien.
10/10
Laatst bewerkt: 30 dec 2015