Ik ben een enorme fan van de Final Fantasy videogames en tevens een science fiction en animation liefhebber, en wat betreft die laatste twee punten scoort The Spirits Within zeer hoog. De animatie is prachtig gedaan en kent een degelijk (weliswaar op veel punten nergens echt origineel te noemen) sci-fi verhaal dat mij behoorlijk kon vermaken. Het enige probleem is echter dat het juist teveel op die sci-fi kant leunt en er nauwelijks sprake was van de fantasie kant die de videogames juist kenmerken. Inhoudelijk vond ik het vehaal verder ook niet echt moeilijk om te volgen, maar wellicht komt dat ook omdat er een aantal zaken in voorkomen (zoals het hele Gaia gebeuren) die ook in de games terug zijn te vinden.
Over het algemeen heeft het dus buiten die paar kleine inhoudelijke dingetjes en de naam vrij weinig met de Final Fantasy wereld te maken zoals we die uit de games reeks kennen. Op zich wel logisch aangezien de makers natuurlijk een breder publiek wilde aanspreken dan alleen de FF fans, maar het leverde uiteindelijk een film op die voor beide kanten niet helemaal geslaagt is te noemen.
Laatst bewerkt: 5 jun 2005