Bedankt voor jullie lekker beargumenteerde bijdrage :{ Dit is al de tweede keer dat ik het zeg. Ik heb geen zin in een inhoudsloos opsomtopic. Ik wil hier beargumenteerd kunnen discussiëren over films. Voeg dus alsjeblieft wat meer inhoud toe, anders kan ik dit topic net zo goed sluiten en daar heb ik weinig zin in.
Gone in sixty seconds, de oude versie uit 1974 is een aardige klassieker, maar dan op gebied van auto- en actiefilms. In principe zijn alle films van Quentin Tarantino wel klassiekers te noemen, met name degenen waar hij regisseur van was. Pulp Fiction, Jackie Brown en Reservoir Dogs, maar ondanks dat Kill Bill 1 aardig nieuw is, is het ook haast een klassieker te noemen. American History X is ook niet enorm oud, maar dit mag met recht een klassieker genoemd worden. Het was eigelijk geen groot bioscoopsucces, naar ik weet, maar veel mensen kennen hem en veel mensen hebben hem besproken. Het verhaal is gewoon keigoed, orgineel en er zitten omstreden stukken in, zoals op de stoeprand. Een film die je misschien nooit zult vergeten. Aangezien ik voornamelijk een horror-fan ben, kan ik ook wel enkele revolutionaire horror-klassiekers opnoemen. De eerste horrorfilms dateren al uit de jaren 1930, toen had je films als Dracula, Frankenstein, maar vooral The Mummy. Die laatste is een basis geweest voor de jaren '80 slashers en die zijn op zijn beurt weer een basis voor de huidige (Amerikaanse)horrorfilms. De meesten kennen de versie van The Mummy uit 1999 wel, met Brendan Fraser. Deze film is over het algemeen aardig komisch, maar deze film is enger te noemen dan TheMummy uit 1933. Voor toen was dit een wereld-omstreden film en werden mensen hier gewoon bang van, terwijl we nu, nu we erger zijn gewend, de film als nep word bestempeld. Tussen 1940 en 1980 zijn er wel hier en daar horrorfilms uitgebracht, maar geen waren echt noemenswaardig, totdat begin jaren '80 een nieuwe revolutie op horrorgebied kwam, de zogenaamde 'slashers' Halloween en Friday the 13th en iets later de bovennatuurlijke slasher Nightmare on Elmstreet. Dit was opnieuw een revolutie en alle 3 films kregen een aardige reeks vervolgen, door de populairiteit. Halverwege jaren '90 kregen we nog een nieuw soort slasher als I know what you did last summer, Scream en Urban Legend. De huidige horrorfilms gaan vooral over het bovennatuurlijke. Misschien wel de horror-klassieker is toch wel The Blair witch project, een film, zonder visuele effecten, audioeffecten, muziek, etc, die toch enorm eng werd. De suggestie werd gewekt dat het allemaal echt gefilmd is. In de bioscoop verlieten veel mensen zelfs de zaal, doordat hij te eng was. De laatste revolutionaire horrorfilm is de japanse Ringu uit 1996. In 2002 is er een Amerikaanse remake gemaakt en daardoor werd die film populair, net als de japanse film steeds meer in trek kwam in de VS en Europa. Ringu heeft twee vervolgen en een prequal. Een amerikaanse remake met een vervolg en wie weet wat er nog volgt. Maar het meisje in de TV die eruit kwam is wel erg populair geworden. Het Japanse Ju-on bevatte ook een meid in TV, net als de sequal, Ju-On 2, en ook deze film heeft een amerikaanse remake. En de recente film, white noise, zit daar ook geen mens in de TV?
K sorry chief DW Goodfellas is voor mij een klassieker! De film is al vrij oud (zo'n 15 jaar nu denk ik) maar toch nog steeds leuk om te kijken! De wijze waarop het verhaal verteld wordt met voiceovers is erg tof. Schitterende rollen van Liotta, Pesci en de Niro! Martin Scorsese's meesterwerk... veel beter dan misbaksels zoals Gangs of New York of The Aviator. Starwars, Shawshank, Godfather horen ook bij de tofste klassiekers
hoewel veel western films klassiekers zijn steekt ONCE UPON A TIME IN THE WEST er tog wel boven uit, geweldig acteerwerk en een goede verhaallijn geen 1 moment in de film is zaai, het is gewoon een egte klassieker. de volgende film die ik een klassieker vind is: PAPILLION, geweldig hoe ze dat waargebeurde verhaal hebben verfilmd, met volgens mij de zelfde acteur als in boven genoemde western. In de film wordt vooral de wilskracht om te ontsnappen goed naar buiten gebracht. En zelfs al is hij al veel ouder geworden en heeft hij een huis gekregen wil hij ontsnappen.
Sommige mensen noemen hier films die niet eens zo oud zijn. Dan zijn het toch geen klassiekers. Klassiekers zijn hele oude, goede films. Ik zal dus ook mijn bijdrage leveren. Ik kan natuurlijk the Godfather noemen en Star Wars, maar dat wordt nog wel 25x gezegd. Ik noem dan Gone with the Wind (1939 ofzow, is al een paar keer op Net 5 geweest). Echt een goede aparte film. En heeeel lang. Dat maakt het natuurlijk geen klassieker maar wel het verhaal en de uitstekende acteerprestaties. Je moet hem zeker een keer egzien hebben denk ik. Zelfs de special effects zijn goed voor die tijd. Een andere film die ik wel de moeite waard vond is A Streetcar named Desire (1951) Die film is in zwart-wit, wat goed is voor de sfeer van de film. 1 van de hoofdrollen wordt gespeeld door een jonge Marlon Brando. Voor Godfather fans toch wel leuk om te zien wat zijn eerste hoofdrol was. Ook een film als Ben Hur met Charlton Heston is zeker de moeite waard. Die was ook pas op TV. Ook deze film is een hele zit, maar toch wel de moeite waard
Dat hoeft helemaal niet. Sommige films zijn zo goed dat het al meteen duidelijk is, dat het een classic is.
Neem Der Untergang bijvoorbeeld. Het is dat hij nieuw is, anders was dit ook een echte klassieker te noemen. Topverhaal en omstreden. Ik denk dat deze film over 10 jaar zekers een klassieker is.
La Haine , een Franse film over drie jongens in een Parijse ghetto. Uitermate boeiend verhaal en goed uitgewerkte personages. De cinematografie geeft het nog wat extra lagen en de film als een geheel is erg realistisch. De verwijzingen door de film heen verdienen ook een pluim. Boyz 'n tha Hood , Film over het leven in de ghettos van amerikaanse steden begin jaren 90. Erg koele film en het liet goed de problemen in die ghettos zien. Ook een van de eerste films die deze problemen aansprak.
Ik weet niet zeker maar toch vind ik The pianist een erg goede film. Het verhaal de sfeer, perfect het lijkt of je zelf tussen de ruines van warschau staat en alles meemaakt watr hij ook meemaakt Maar of het een klassieker is ? daar mogen jullie me antwoord op geven. Misschien word het er wel eentje?
Nope, vind ik niet. Schlinders list ofzo is wat mij betreft dan meer een klassieker. Hoewel 'ie af en toe een beetje saai werd, vond ik de sfeer daarin beter dan in Der Untergang, die miste echt iets. Ik denk dat bijna iedereen die zo oud is als wij over tien jaar zijn (in mijn geval 26 ) Schlinders List heeft gezien of in ieder geval kent... Ik betwijfel of dat met Der Untergang ook zo zal zijn... Ik vind Goodfellas een klassieker trouwens... De sfeer was echt vanaf de eerste minuut bijzonder goed, er zat veel goede humor in, hij was hard af en toe en de stijl (voice-over) beviel me ook heel erg... En The Matrix blijft voor mij echt supergaaf. Briljante dialogen, supervette special effects en een superverhaal. Heel jammer dat ze een beetje doordraafde met de opvolgende delen, hoewel ik 3 wel weer goed vond... Ik zou deel 1 vijf sterren geven, deel 2 drie en deel 3 vier. Dat vind ik echt zonde, want in die andere twee delen gingen ze nog best wel diep in op het verhaal, maar ik denk dat weinig mensen dat nog weten of er iets van begrepen... Als de opvolgende delen net zo goed waren als deel 1, was het mijn beste triologie, nu is het toch The Lord of The Rings denk ik. Beter opgebouwd, geen 'Hollywood-opvolgers' waarbij je het gevoel had dat ze alleen maar meer van alles wilde... Gewoon een goed verhaal, briljant veldslagen en het laatste deel was zó goed, het leek op het einde wel alsof ze er liever geen einde aan maakte...
Kep hem op dvd dus heb voetbal gekeken Maar inderdaad nie eg een film die die je voor gezellige avond gaat kijken.... The Grey Zone gister trouwens ook niet
Schindler's List voor de derde keer gezien gisteren, maar hij blijft indrukwekkend. Echt zo'n film die je doet nadenken... vooral omdat het een waargebeurd verhaal is.
Ik heb Convoi, en Smokey and the Bandid op dvd. De duitse gezien gisteren, en de engelse op dvd dus. Deel 2 en 3 van Smokey and the bandid zijn nog niet verkrijgbaar op dvd dus.
Snatch !!!!!!!!!!! Geweldige film, goed geacteerd....... echter zijn de lines in de film grandioos. Normaal heb je bij een film memorable quotes. Bij Snatch kun je vrijwel heel de film wel gaan qouten. Elke zin die ze in die film zeggen vind ik vrijwel geniaal, je moet natuurlijk wel van de humor houden. Daarnaast zit er een leuk einde in en is de film geen seconde saai. Heb de film al 20 keer gezien en vind hem nog steeds leuk, normaal kijk ik films nooit meer al 2 keer. KORTOM SCHAAM JE ALS JE HEM NIET GEZIEN HEBT. Ps: Goed opletten bij de film, niet met 5 vrienden kijken daarvoor is de snelheid te hoog, 2'de keer kijken is bijna nog leuker al de eerste
Usual suspects en Sixth sense... 2 films waarbij het einde de hele film op zijn kop zet. Dan WIL je hem gewoon nog een keer zien.
The Rainmaker, een film met een geweldig plot en een schitterend spelende Matt Damon en Danny DeVito. In het kort: het gaat over een jongen die door nalaten van een verzekeringsmaatschappij komt te overlijden. De rechtszaak en alles daar omheen is wat men in de film laat zien.
voot my egt de matrix: super tof maar das vaak genoeg hier uitgelegt, deel 2 vond ik btw ook supergoed heb um laatst noggezien en je moet gewoon goed opletten die film zit zoo goed in elkaar, minder dan de eerste maar toch. en idd snatch!! das egt zoon vette film, vooral die pikey's dikke lol en last but not least kill bill en natuurlijk pulp fiction