Gone Baby Gone (2007)
Affleck als acteur vind ik altijd maar een balzak, maar na The Town toch wel interesse in hem als regisseur. Anyway, aangezien de rollen van Affleck vooral worden getypeerd door coolness rather than acteerprestaties, was het toch wel een lichte verrassing dat hij koos om een film te regisseren. Gone Baby Gone is daarmee zijn regiedebuut, en imo een zeer geslaagd debuut.
Affleck kiest voor een ‘vertrouwde’ omgeving door Boston te kiezen. Door middel van extreem veel sfeer shots van de omgeving (vooral in het begin heeft vrijwel elke scene 2 of meerdere korte shots van de omgeving) probeert Affleck de film een (voornamelijk) grauwe sfeer mee te geven. Ik vind persoonlijk dat hij daar in geslaagd is. Boston komt echt over als een soort (sub)urban jungle, wat ook het uitgangspunt van Affleck moet zijn geweest. Verder komt de film totaal niet opdringerig over, en is het gewoon prettig om naar te kijken. Wie had dat gedacht.
De cast is sterk ingevuld. Alhoewel de rol van broeder Casey natuurlijk neight naar nepotisme, is het de Afflecks vergeven aangezien Casey hier echt heel goed speelt. Dat kan helaas niet gezegd worden van Monaghan, die geen toegevoegde waarde heeft en van mijn part compleet had mogen worden weggelaten. Eenzame detectives doen het toch beter. Freeman valt ook tegen, maar ik kan die man dan ook niet uitstaan. Altijd hetzelfde trucje.
Het verhaal is echter het grootste pluspunt van de film. Na verloop van tijd kreeg ik het gevoel dat het gebeuren nogal ongeloofwaardig was, of zelfs cliché (het stuk waar ze de woning van die pedofiel binnenvallen bv…). Juist op het moment waar ik dacht, ah dit kan bijna niet, bleek niet de film de schuldige, maar had ik het zelf bij het verkeerde eind! Deze dubbele plottwist is erg vernuftig en onderscheid de film toch wel van andere oppervlakkige thrillers. Dat de film wat worstelt met verschillende thema's is eigenlijk geen probleem. Moet zeggen dat het einde wel iets overtrokken is, maar ik kan de keuze hier ook wel waarderen.