The Social Network
In een zekere zin is The Social Network vergelijkbaar met Zodiac. Het is vooral een beschrijvende film, waarin Fincher ons aan de hand meeneemt langs een verhaal. Nu heeft hij het geluk dat zowel Zodiac als Facebook 2 zeer interessante onderwerpen zijn, waardoor ik als kijker zeker geïnteresseerd ben, maar feit blijft dat de film zo diep is als een pierebadje. En dat is toch jammer, want Fincher heb ik in principe hoog zitten. Want wat hij doet, doet hij goed. Zo is ook The Social Network een film die op geen enkel feitelijk foutje is te betrappen, en alle decors, achtergronden en scripts zijn goed, bijna perfectionistisch. De soundtrack is ook goed, en de acteurs goed gecast.
Vooral Eisenberg als de vreselijke Zuckerberg (al zie ik ook wel dat dit waarschijnlijk iets overdreven om de film wat meer emotionele lading te geven) overtuigt erg. Je weet dat een rol goed gespeeld wordt als je bijna een hekel zou krijgen aan Eisenberg zelf. Garfield is ook echt geweldig, een acteur die we in de gaten moeten gaan houden. Ik kan nu al niet wachten op zijn toekomstige werk. Daarnaast is de opvallende keus voor Timberlake, maar ook hij doet het bovenverwachting goed.
Minpuntje is uiteindelijk dat de film na de helft inlevert op spektakel, en het nogal oppervlakkig, beetje saai zelfs, wordt. Daarnaast wordt Zuckerberg heel slecht ontwikkeld. Als kijker was ik juist benieuwd wat er in zijn koppie omging zodra de eerste rechtzaken begonnen. Wat dacht hij toen hij Saverin een oor aannaaide? Fincher probeert deze motivatie helemaal niet door te brengen, iets wat deze film juist heel goed had kunnen maken.
De dialogen zijn wel heel erg sterk, goed geschreven. Op een gegeven moment had ik zelfs dat de hoofdpersonen precies vroegen op het moment dat ik me iets afvroeg.
Het is dan jammer dat Fincher niet die extra diepte kan brengen die Se7en en Fight Club zeker wel hadden. Hopelijk gaat hij binnenkort weer écht een goed script verfilmen. Want laten we eerlijk zijn, The Social Network is gewoon een goed filmpje, niets meer maar zeker ook niets minder. En misschien komt dat wel meer op het conto van Sorkin terecht dat Fincher!
6.4/10 (oftewel ontzettend overgewaardeerd)
Laatst bewerkt: 12 jan 2011