1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Films] Meningen, reviews, previews, etc! [Deel 18]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Nerrion, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.042
    Leuk Bevonden:
    9.603
    The Taking of Pelham 1,2,3 (2009)

    Taking of Pelham 123 is een remake van een film met een kleine status van cult/klassieker. Ditmaal onder hande genomen door Tony Scott. Scott is vooral het type regisseur die visualisatie boven verhaal prefereert. Dat zo’n aanpak beter bij dikke actiefilms werkt dan bij ontroerende dramafilms mogen dan ook vanzelfsprekend zijn. Ik vraag me echter wel af of Pelham One Two Three dan wel het goede uitgangspunt is voor iemand als Scott. Want laten we eerlijk zijn, actie zit er niet in. Het is typisch dat in een thriller over een gekaapt treinstel het enige actiemoment wat het waard was te vermelden een autocrash was. Daarnaast probeert Scott ietwat te geforceerd enkele ‘thriller’ elementjes erin te stoppen, met als slecht voorbeeld het gedoe dat Garber terug moet komen aan de telefoon, en hij dat haalt. Met een halve seconde.
    Zoals gezegd, ik was dus vooral benieuwd wat Scott ons visueel ging voorschotelen. Alhoewel het voorstukje veel beloofde (heerlijke openingcredits met namen die door de metrobanen schieten.. Zowel aantrekkelijk als effectief), moet ik toch concluderen dat ik het stijltje niet lekker vind wegkijken. Vooral qua camerawerk werd ik horendol van Scott. Echt élk shot moest wel bewegend zijn, nooit eens een rustig camerastandpunt. Dit gaat je pas echt opvallen als je er op gaat letten, wat mij helaas overkwam. Misschien was het om in het thema van de film te blijven (metro, rails, camera op rails, you get it), maar ik vond het drie keer niks. Waarschijnlijk komt dat ook omdat dit camerawerk niet werkt in combinatie met de film. Met een echte dikke actiefilm zoals Domino werkt dat snelle camerawerk, maar in deze film, waar juist de conversatie tussen Washington en Travolta centraal ligt. Even tussendoor, ik vond dit aspect sowieso beter uitgewerkt in het origineel. Alhoewel Washington wel erg sterk speelt, vind ik Travolta als onwijs overdreven gewelddadige kerel ongeloofwaardig. Dat deed Shaw in combinatie met Mattheu toch beter. Ook had het origineel minder overdreven verplicht spektakel, wat Scott uiteraard wel hier in moest proppen…
    Al met al geen verschrikkelijke remake, alleen was de film al gedoemd te ‘mislukken’. De stijl van Scott past gewoon helemaal niet bij het script. Voor iedereen die deze editie heeft gekeken raad ik dan ook aan eens het origineel te kijken. Dan vragen jullie je vast net als mij af ‘waarom nou deze remake?’ Ik snap het doel ook nog niet echt.

    5.9
     
  2. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.266
    Leuk Bevonden:
    4.761
    Gisteren naar The King's Speech geweest. Film komt wat traag op gang, maar eigenlijks zit je er wel meteen in moet ik zeggen. Carter en Firth zijn echt steengoed. Rush vond ik iets minder dit keer. De film, na de pauze, komt dan echt op gang. Hoe Firth zijn personage neerzet is echt meesterlijk en ook Carter is zeer te prijzen. Je haat echt haar rol in Harry Potter als je haar hier in gezien hebt. No offence DulleNL.

    9/10 (Punt aftrek omdat het eerste uur wat traag begint en ietwat slaapverwekkend is. Daarna komt het helemaal los en maakt de film alles goed).

    Absolute aanrader voor mensen met een beetje gevoel voor dit soort drama films!
     
  3. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    het is toch ook maar natte vinger werk die cijfers :9
    maar ik kijk veel films en kan ze niet zomaar allemaal een 8 of een 8.5 geven, alsof daar niks tussen zit, wanneer geef je de een nou een 8 of juist een 8,5. Dan zou ik de ene film teveel geven met een 8,5 en de ander te weinig met een 8,0. Daarom de verdeling. Maar het verschil tussen een 8,3 of 8,4 is nihil natuurlijk. Het is ook beetje een gevoelskwestie.

    al zie je hier soms wel de raarste cijfers voorbij komen, mensen die een film "oke" of "leuk" vinden geven zo een 8-9-10. Bij mij zitten de films die ik goed vind tussen de 7,5 en de 8,5 daarboven is meer buitencategorie.
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.042
    Leuk Bevonden:
    9.603
    Ik had altijd het idee dat jij ook vaak hoge cijfers gaf, puur omdat de film in de top 250 stond :p
     
  5. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou er hebben al genoeg mensen verontwaardigd gereageerd als ik zo'n top250 film niks vond en het gewoon een 6 gaf :+
    Veel van die top250 films vind ik ook wel beetje overrated, maar het is soms moeilijk meer voor te stellen wat voor impact of spektakel een film die 40-80 jaar oud op dat moment was
     
  6. falcon NL

    falcon NL Creatief mens

    Berichten:
    1.225
    Leuk Bevonden:
    53
    Werkelijk....een 9? Ik vond het een redelijk saai verhaal met een standaard opbouw met een standaard uitkomst. Ik ben het niet met je eens met "mensen met een beetje gevoel voor dit soort drama films" Tenzij je bedoelt 12 in een dozijn film bedoelt. Black Swan is ook een drama maar eentje die wel weet te boeien en er veel meer van weet te maken dan een standaard drama film.

    Het is allemaal goed gefilmd en er wordt zeker goed in geacteerd, maar ik vind het allemaal zo vanzelf sprekend. IK vond het dus niet meer dan een 7/10. Zou je mij kunnen uitleggen waarom jij deze film zo enorm briljant vind?
     
  7. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Nah ja, laatste wat ik er over kan zeggen is dat ik het zelf moeilijk zou vinden om een film een 8.4 of 8.3 te geven. Dan neig ik eerder naar een 8.5 of een 8.0. Sowieso vind ik het moeilijk om een cijfer te geven aan een film. Een oordeel in woorden is makkelijk te vellen, maar om het dan in een cijfer uit te drukken vind ik best tricky. Toch ga ik het nu weer proberen! ;)

    Knowing (2009), met o.a. Nicholas Cage

    50 Jaar geleden hebben schoolkinderen hun visie over de toekomst op papier gezet en in een zogenaamde tijdscapsule gestopt. Je raadt het al: 50 jaar later wordt de capsule opgegraven. Caleb (de zoon van Nicholas Cage) krijgt uit de capsule een briefje met slechts getallen. Wat blijkt? Die getallen voorspellen de precieze tijd, locatie en slachtoffers van aankomende rampen en rampen uit het verleden.

    De film was hooguit vermakelijk, niet meer dan dat. Voor een film met determinisme en toeval als thema zat er wat mij betreft veel te veel toeval in. Er wordt in de film te veel als 'gegeven' beschouwd, waardoor gebeurtenissen irreëel op mij overkwamen. Eigenlijk vind ik alle gebeurtenissen in de film veel te ver gezocht: het kwam op mij over als een aaneenschakeling van onwaarschijnlijke toevalligheden. Daar houd ik niet van.

    En tsja, ik zal verder niet spoilen, maar het einde wist werkelijk waar een grote grijns op mijn gezicht te toveren, zo slecht! Wat een draak van een eind heeft deze film zeg.

    Ik ben niet een heel groot fan van Nicholas Cage. Enige films die me van hem zijn bijgebleven zijn Adaptation en Lord of War en Leaving Las Vegas. Alledrie wel vermakelijke films, maar voor mij absoluut geen toppers. Ik weet niet in hoeverre dit iets over Cage zegt of over de films waarin hij speelt, maar goed. Cage laat bij mij met deze film in ieder geval geen blijvende (positieve) indruk achter.

    5/10
     
  8. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    Je moet films eigenlijk ook niet starten met een verwachtingspatroon. Ik durf te zweren dat als jij zo'n film uit 1950 (ik noem maar wat) zou gaan kijken met in je achterhoofd dat het 'maar' een film uit 1950 was, je hem een stuk positiever zou beoordelen.

    En wellicht ben jij een uitzondering, maar ik denk dat het zeker voor filmkijkers in het algemeen geldt.
     
  9. jan_tran

    jan_tran Active Member

    Berichten:
    304
    Leuk Bevonden:
    13
    Dat is de algemene bedoeling van een tijdcapsule.
     
  10. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
  11. Chillco

    Chillco Active Member

    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    6
    Beginnen we niet allemaal aan een film met een bepaald verwachtingspatroon? Tenminste, ik neem aan dat als er na een film wordt gekeken, dat iedereen verwacht dat diegene naar een goede film gaat kijken. Als je naar de bios gaat of een dvd koopt, hoop je toch ook niet dat je naar een goede film gaat kijken, maar verwacht je dat het een goede film zal zijn.

    Als in die Imdb lijst een film staat met een 8,.. als cijfer, je besluit op basis van dat cijfer die film te kijken, dan verwacht je toch een goede film.
     
  12. *NERAZZURRI*

    *NERAZZURRI* Active Member

    Berichten:
    1.016
    Leuk Bevonden:
    12
    True, maar de IMDB-lijst wordt veelal gezien als 'de beste films' die er zijn, gezien door het oog van de gemiddelde filmkijker dan. Aangezien film kijken een zeer subjectieve en persoonlijke aangelegenheid is ga je met zo'n lijst al snel onderuit. Overigens denk ik ook dat als je veel 'goede' films achter elkaar ziet, dat het dan een soort gewoonte wordt.
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.601
    Leuk Bevonden:
    8.706
    [​IMG]

    A Woman A Gun And A Noodle Shop (2009)

    Eindelijk heb ik deze film kunnen zien. Als groot fan van Zhang Yimou's cinematografie moest ik deze echt zien, alhoewel de film door velen als matig beschouwd wordt. Normaal gesproken is het de Westerse wereld die films maakt gebaseerd op Europese of Aziatische verhalen/films, maar dit keer is het andersom. Deze film is namelijk gebaseerd op 'Blood Simple' van de Coen Brothers.

    Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik vind de film niet zo slecht als sommigen hem noemen, maar de film komt totaal niet in de buurt bij de andere films die Yimou heeft gemaakt. Qua beelden is het nog wel van een hoog niveau. De film is geschoten in een prachtig woestijnlandschap met bruin-rode tinten en het gespeel met kleuren is hier ook weer aanwezig, mits niet zo als in Hero. Wat mij echter enorm tegenviel, naast het wat simpele verhaal, waren de characters. Ik vond ze enorm overdreven, waardoor ik me behoorlijk aan ze irriteerde. Toch heb ik me wel vermaakt.

    De minste Yimou film die ik heb gezien, maar dankzij de, af en toe, geweldige beelden en toch nog wel aardige vermaak-factor best een aardige film.

    6.5/10
     
  14. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
  15. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Had ik het daar niet een tijd terug over met je gehad?

    Ik heb de film Mongol ook gezien maar ik had dus ook een profielwerkstuk over genghis khan gemaakt. Het verhaal klopt niet helemaal en dat was een flinke tegenvaller. Voor de rest was het wel een mooie film.
     
  16. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel goed!:thumbs:
     
  17. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Kan je wel zo gaan doen, maar jouw opmerking was niet enorm pienter natuurlijk.
     
  18. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Niet eens een paar puntjes erbij voor de vliegtuigscene? Die was echt briljant :cool: En het einde vond ik ook niet al te best, gemiste kans, maar verder vond ik het best een toffe film. Alleen heel veel onbeantwoorde vragen wat wel een beetje jammer was.
     
  19. Kapitein_Merijn

    Kapitein_Merijn PSN: Kapitein_Merijn

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    240
    Gister Sorority row gekeken. Had me er niet veel van voorgesteld maar vond het wel een leuke film. Acteer werk was niet super en het was al snel duidelijk hoe het ging eindigen maar vond hem best spannend en ben af en toe goed geschrokken.
    7/10

    Zojuist Bitch slap gekeken, althans geprobeerd. Wat een bout film. Ik snap dat je het met een korreltje zout moet nemen maar na een half uur had ik genoeg gezien. 4/10
     
  20. Julien

    Julien Ridder

    Berichten:
    481
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsja, ik zeg toch: ''je raadt het al''.

    Die vliegtuigscene vond ik ook nog wel oké idd. Was ook wel even een naar sfeertje [SPOILER1]met al die mensen die in de brand stonden[/SPOILER1]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina