On Her Majesty's Secret Service (1969)
Een mindere Bond, een betere Bondfilm. De film begint echter geweldig met de introductie van de nieuwe Bond. Hij wordt in de schaduw gehouden, dus is het nog steeds Sean Connery? Uiteindelijk krijgen we dus het gezicht te zien van de nieuwe Bond, die het uiteindelijk slechts 1 film mag proberen, George Lazenby. Hoewel hij natuurlijk niet kan tippen aan eerdergenoemde Connery, kon ik Lazenby hoe verder de film vorderde steeds meer waarderen. Eigenlijk vind ik het zelfs jammer dat hij nooit een tweede keer in de huid van Bond mocht kruipen.
We krijgen weer wat geweldige locaties en shots voorgeschoteld. Ondertussen is Bond de hele wereld al over geweest, van Jamaica tot Japan, maar we misten nog een sneeuwlocatie. Die kan bij deze dus ook van het lijstje worden gehaald. Hoewel mijn topper qua sfeer en locaties nog altijd Thunderball is, volgt OHMSS die film op de voet als een enorm goede tweede. Hoewel ik niet echt de persoon van wintersport ben kreeg ik er na deze film zelfs spontaan zin in ook de bergen te willen opzoeken. Geweldig detail vond ik nog de scene waarbij Bond zijn koffer inpakt en allerlei aandenkens aan eerdere avonturen erbij pakt. De bijbehorende tunes op de achtergrond maakten dit geheel af.
Over de muziek ben ik helemaal te spreken. De title song was ondanks het gemis van zang geweldig. Barry heeft hier voortreffelijk werk afgeleverd. Ook de terugkerende momenten in de film zijn weer zorgvuldig uitgekozen en de eerdergenoemde voorgaande tunes tijdens de kofferscene zijn werkelijk de kers op de zeer smakelijke taart. Op de een of andere manier doet de theme me enorm denken aan de theme van Rambo, waarvoor hier misschien wel inspiratie vandaan is gehaald. Niet de beste title song (die titel gaat denk ik naar Goldfinger), maar wel de beste terugkerende 'riedel' tijdens de film tot nu toe.
De sfeer was in tegenstelling tot de tegenvallende "You Only Live Twice" juist weer totaal Bond. Hoewel Lazenby in het begin wat wennen was brengt hij uiteindelijk toch het Bond charme. Ook de Bondgirls zijn in deze film talrijk en ik kon genieten van de geweldige gezichten van Diana Rigg terwijl ze achter het stuur zat. Daarnaast is er veel schietactie, sluipactie en zijn er zelfs nog meer achtervolgingen. Die achtervolgingen zijn in deze Bondfilm misschien zelfs dé attractie. Er is zoveel variatie dat ze gewoon niet vervelen. Eigenlijk is het enige missende Bondelement de gadgets, maar deze heb ik eigenlijk op geen enkel moment gemist.
Al met al een topper. Ik durf hem echter niet een hoger cijfer te geven dan mijn huidige favoriet "Thunderball". Maar dat komt puur omdat ik van wateractie hou, zowel in films als in games. Toch krijg je met OHMSS als pure Bondfilm het meeste waar voor je geld. Voor mij krijgt de film dus een mooie gedeelde eerste plek met Thunderball.
8/10
Code:
[B]Ranglijst:[/B]
1. Thunderball
1. On Her Majesty's Secret Service
2. Goldfinger
3. Dr. No
4. From Russia With Love
5. You Only Live Twice
Klik om te vergroten...