Dead Man
Johnny Depp in een opvallende rol. Een eenzaam lijkende jongeman die met de trein afreist naar een dorp in westernsetting, om daar bevestigd te krijgen dat hij een nieuwe baan tegemoet kan zien. Hij wordt echter uitgelachen en weggehoond, en moet dus zonder geld en in een uitzichtloze situatie de tijd door zien te komen. Hij komt in een café een dame tegen die hem mee naar huis neemt, maar als haar vriend hun avond verstoort met een bizarre moord tot gevolg, moet hij vluchten en wordt er op hem gejaagd. Wat volgt is wat voelt als een zoektocht naar zichzelf. Geflankeerd door een Indiaans voorkomen heeft hij behoorlijk wat zaken te overwinnen.
Ik kan dit allemaal makkelijk vertellen omdat het verhaal niet het belangrijkste is. Het is puur de retrospectie van William Blake (Depp) die centraal staat. Bizarre film bij vlagen, maar zeer de moeite waard wat mij betreft.
Jammere is alleen dat ik 'm in twee delen heb gezien omdat ik de eerste keer in slaap viel. Toen zat ik er écht in. De tweede keer wat minder helaas.
Laatst bewerkt: 18 sep 2011