Mja dan vond ik Cpt. America vele male toffer.
Dat het propaganda is, is nogal logisch aangezien die Captain America heet . Zou raar zijn als het dan opeens een kritische burger zou zijn ofzo .
Edit: ik lees nu even wat ik toen bij Cpt. America heb geschreven en dat zegt eigenlijk precies wat jij zegt Delph. Je moet gewoon in de mood zijn
Gisteravond gezien, en ik denk dat het beste van de avond lag in het feit dat ik zonder verwachtingen naar de film ging. Ben geen diehard Marvel lezer, dus de Captain America comics heb ik nooit gelezen, maar uiteraard wel andere Marvel comics en diverse tekenfilms. Echter probeerde ik volkomen free-spirited naar de film te gaan, en verrek, ik werd getrakteerd op een fijne actiefilm.
Gelukkig was ik ook in een dergelijke bui dat ik alle cliché dingen voor lief nam. Misschien is dat wel een vereiste ook.
Maar het belangrijkste is dat je je realiseert dat je naar Captain Fucking America zit te kijken. Toendertijd een reclamebord voor Captain America, en misschien anno 2011 ook wel even een uithangbord. En in Amerika vinden ze dat alleen maar tof, getuige de reviews. En ik moet zeggen dat er zeker wel een goed sfeertje aanwezig was. Er zat een leuke vlaagje humor doorheen (vooral de nazi dokter liet me verschillende keren grinninken), en bepaalde scenes deden mij echt denken aan comics (vechtpartijtje in de truck richting de fabriek bijvoorbeeld). Daarnaast waren de rolletjes leuk verdeeld, Tucci als arts met dat Duitse accent, Hugo Weaving als Johann Schmidt alias The Red Skull en Chris Evans als Cpt. zelf.
Het is duidelijk te zien dat de figuren op comichero's zijn gebaseerd, dus erg banaal en weinig uitgediept, maar op de een of andere manier is dat wel goed zo.
Daarnaast vind ik de settings van de film eigenlijk ook wel vet, met blauwe lasers in WOII, het leverde best vette scenes op. De epic battle in de fabriek was erg mooi in beeld gebracht, en zowaar had ik het gevoel een 3D film te kijken, iets wat ik tot dusver alleen een paar keer bij Alice in Wonderland had. Vooral de scene met het schild dat richting publiek schiet kwam het er echt goed uit te zien. Al met al gewoon een lekker wegkijkertje met een goede Marvel sfeer. Het is aan de kijker om het Amerikaanse chauvinisme een beetje te negeren. Als comicverfilming iets beter te slikken dan als speelfilm.
Anyway ga nu maar eens wat diepere shit kijken, Arlington Road nog liggen hier.