The Grey (2011)
DIKKE SPOILERS
Behoorlijk matige Man vs. Nature film. Ik zeg expres man ipv men, want het was duidelijk dat het overgrote deel van de cast er voor spek en bonen bij liep.
The Grey volgt namelijk het verhaal van een man (Neeson) die een klotebaantje heeft bij een oliemaatschappij. Als hij dan na een vliegtuigcrash midden in Alaska is aangewezen op wat mislukkelingen en ex-veroordeelden, is het zijn taak om weer veilig thuis te komen. Waarom weet ik eigenlijk niet aangezien hij de avond daarvoor nog zelfmoord wilde plegen. Neeson is de enige van de cast die wat achtergrond en emotionele lading krijgt, de rest totaal niet. Daarbij opgeteld wordt het verhaal vanuit het perspectief van Neeson verteld en staat zijn smoel redelijk alleen op de cover van de film. Tja, dan wordt de film al snel saai. Want in een overlevingsstrijd tegen wat wolven uit Alaska waar er eigenlijk maar 1 man belangrijk is, zit ik echt niet op het puntje van m'n stoel als een andere kerel het leven laat. Je hebt er totaal geen binding mee en ik ben een kwartier na het kijken alweer alle namen compleet vergeten. Ook wordt al snel duidelijk dat Neeson tot het einde overblijft. Dit betekent dus dat ik al helemaal weinig spanning kan ontdekken in de film, want de rest gaat toch wel dood.
Het is dan helemaal raar dat de momenten waar de film een beetje spannend wordt, opeens keihard worden onderbroken door wat gapige flashbacks naar z'n (ex) vrouw. Werkt dus alleen maar averechts in actiefilm als dit.
Gelukkig weet de film ook nog wel op de lachspieren te werken. De scene waar men een cliff moet oversteken is daarbij gewoon barslecht. 1 van de mannen weet over het ravijn te springen. In de scene daarna zien we echter dat dit ravijn ongeveer 100 m breed moet zijn dankzij zeer slecht knip en plakwerk van de technische dienst.. Zulke momenten kunnen toch echt niet in een film als dit.
Ten slotte wil ik nog meegeven dat het beste acteerwerk komt van de wolven zelf. Hun gevoel voor spanningsopbouw en hun prestaties tot het voortbrengen van dinosaurussen geluiden is zeer indrukwekkend.
The Eagle (2011)
The Eagle is een verfilming van een gelijknaming jeugdboek uit 1954. Op zich kan ik Romeinen altijd wel waarderen, en al helemaal als er geen dikke Galliërs aan te pas komen.
The Eagle verteld dan ook het verhaal van het legendarisch 9e Legious van Rome, wat toendertijd ergens in Noord-Engeland compleet van de aardkloot verdween. Mysterie alom dus! Voor mij al voldoende ingrediënten om gewoon lekker oppervlakkig een film te kijken.
Gelukkig wort dat al vrij snel gebracht. Een paar toffe gevechten tussen Romeinen en Engelse barbaren brengen de sfeer al gelijk op niveau en het camerawerk is van best goed niveau. Al snel wordt duidelijk dat een Romeinse commandant die zijn familienaam wil zuiveren door het lot van de verdwenen legionaires van het 9e Legion te vinden in Noord-Engeland.
Het is erg tof om te zien hoe Tatum zijn tocht voortzet door de Engelse landschappen. Gelukkig wordt er tijd genoeg genomen om de mooie vergezichten in beeld te brengen en dit levert dan ook de nodige eyecandy op. Er heerst een zeker mysterieus sfeertje en dat maakt de film lekker kijkbaar.
Helaas besluiten de makers om er opeens een lekker onrealistisch sausje overheen te gooien. In plaats van een barbarenstam tegen te komen verschijnen er opeens wat lieden die rechtstreeks uit de set van Apocalypto zijn gelopen. Ook het einde voelt een beetje cliché en dat was eigenlijk helemaal niet nodig geweest.