Inland Empire (David Lynch, 2006)
Waar moet ik beginnen?? Ik dacht dat Blue Velvet en Mulholland Drive 'raar' waren, maar dit slaat alles. Er is werkelijk geen touw, geen visdraad, geen staalkabel aan vast te knopen maar GOD wat een genot!
Het lijkt een regelrechte show-off van alles wat Lynch visueel gezien in huis heeft. Zijn bekende spanningsmomenten die enorm intensief zijn doordat de kijker bijna op de lippen zit van de acteurs. Steeds zoomt Lynch dermate ver in dat de omgeving en het onbekende volledig aan de verbeelding van de kijker over worden gelaten. Dat is nog veel enger dan een alien die om het hoekje springt, waarvan je weet dat ie er stond, om maar eens 'n simpel voorbeeldje te noemen. Of de camera in de persoon in kwestie plaatsen, als het ware. Zoals in het begin bijvoorbeeld, als Devon op de set iemand zoekt die achter de coulissen zou lopen. Op 'n gegeven moment zie je de zoekende acteur niet meer, maar wordt je letterlijk door Lynch aan je lot overgelaten. Je kijkt vanuit de ogen van Devon en hebt geen idee wat je te wachten staat. Dat is niet uniek, maar buitengewoon perfect en angstaanjagend uitgevoerd (net als in de beruchte Twinkies scène in Mulholland Drive). En natuurlijk die kleurenfilters, waarmee Lynch iedere sfeer nog eens extra weet te benadrukken. De ritmewisselingen van muziek, camerabewegingen, afwisseling van scènes... Brrr... Het is echt ontzagwekkend om te zien gewoon.
Over die muziek trouwens, die is werkelijkwaar fantastisch. Die één na laatste scène, als die twee dames elkaar kussen (ik hoef er geen 'spoiler!' bij te roepen omdat enige rode draad toch niet aanwezig of vindbaar is in de film ), de kleuren en de muziek samen in die scène, ik zat écht met kippenvel en uitpuilende ogen te kijken. Ik betrapte mezelf daarop omdat m'n broertje ineens binnenkwam en ik weer in de normale kijkhouding schoot, maar anders was het me waarschijnlijk niet eens opgevallen.
Op zoek gaan naar enige vorm van logica heeft geen zin. Soms denk je wel dat je wat scènes aan elkaar kunt linken, en dat is dan ook wel zo, maar de verbanden kloppen totaal niet en door een volgende scène (als je al dacht dat je even terug was in de 'realiteit') kan die link weer genadeloos getacklet worden. Een nachtmerrie of bad trip? Ja, bitte!! Doe mij er zo een... Wat mij betreft kan deze film zich visueel meten met Tarkovsky, imo de grootmeester van de bewegende beelden.
Laatst bewerkt: 13 sep 2007