Wat mij écht te ver ging, was die kernexplosie.
Zelfs al zou je de straling in een koelkast overleven. Hoe kom je er in godsnaam ongedeerd uit als die koelkast alle kanten op vliegt en rolt? De explosie was wel práchtig in beeld gebracht, chapeau! Maar voegde helemaal niets toe aan de film.
En dan het grootste twijfelpunt: het verhaal. Ik denk dat héél veel mensen afhaken zodra het gaat over buitenaardse wezens. Veel mensen houden niet van sci-fi en verwachten dat ook niet als ze naar een Indy film gaan. Ik vind het verhaal echter wel goed. Want we kennen al die Egyptische of Chinese mythes en verhalen onderhand wel. Het introduceren van buitenaardse wezens geeft altijd mysterie. Omdat niks vastligt en de regisseur zijn fantasie volledig de vrije loop kan laten gaan. Het is onvoorspelbaar en het maakt mij altijd nieuwsgierig. Ik vond het einde juist wél tof.
...Ware het niet, dat dit verhaal al eens eerder is gedaan. Al heel vroeg in de film moest ik sterk denken aan een klassieke Kuifje stip, namelijk 'Vlucht 714':
Het plot is min of meer hetzelfde. Mysterieuze ruïnes op een verlaten plek. Technologie die bizar ver ontwikkeld was. Tempel blijkt van aliens te zijn. Tempel stort in en ufo vliegt weg.
Jammer, maar het verpest de film niet. Ik vond het nog steeds erg interessant.
Alleen wanneer Spalko spontaan uit haar ogen begint te ontbranden...dan walg ik weer van de cliché's.