Zo, vandaag heb ik eindelijk het 6-delige Lord of the Rings epos op DVD afgerond. Dan heb ik het dus niet wat we kennen uit de bios, maar de Director's Cut. De film die Peter Jackson voor ogen had, maar uiteindelijke véél te lang bleek voor de bioscoop. Voor mij betekende dat een box in huis te halen met daarin in 3 dozen die elk 4 DVD's kende, waarvan per doos 2 de lange film bevatten.
Iedereen die het boek gelezen heeft en het goed kent, zal net als ik gemerkt hebben dat er veel in de films niet klopt met het boek. In deze Extented Edition klopt er veel meer. Er zitten meer scènes die de tijdsbeleving recht zetten (2 uur film 1 = Rivendel, net als de helft van boek = Rivendel). Er klopt gewoon meer. Daarnaast worden er meer personages uitgediept en wordt de wereld iets beter uitgelegd. Daarnaast bevat het een aantal belangrijke scènes die in de bioscoop-versie neit voorkomen. Jammer genoeg is nog niet al het beeldmateriaal gebruikt in dit 12-uur durende spektakel.
Ik raad de fans van de boeken de boxset aan (voor een goed prijsje bij Bol.com volledig verkrijbaar!) die teleurgesteld waren in de bioscoopversie. Ik denk dat hij voor de fan van de film iets te langdradig is op sommige punten, of dat bepaalde scènes geen waarde hebben.
Ondanks dat de films al wat ouder worden, blijft met name de sfeer overeind en wát je daadwerkelijk ziet veroudert niet. Iedereen die Lord of the Rings nog niet op DVD heeft, doet er goed aan de Directors's Cut/Extented Edition te kopen.
Laatst bewerkt: 30 dec 2008