Angels & Demons
Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken: Wat een bijzonder matige film. Ze hebben getracht de fouten uit the Da Vinci Code te verbeteren, maar dat is ze niet gelukt. Het is gewoon niks! Het is niet spannend, niet meeslepend, niet ontroerend. Het gaat ongelofelijk snel, waardoor cliffhangers of spannende momenten altijd binnen een minuut weer zijn opgelost. De film is enkel interessant te noemen en dat is het misschien ook niet eens voor iedereen.
Ik stoor me altijd aan cliché's en dit keer ontkwam ik er weer niet aan. Vittoria Vetra die aan de Zwitserse Garde in simpele taal uitlegt hoe levensgevaarlijk de antimaterie wel niet is. Op een manier zodat elke sul het snapt "Ohnee! Je kunt er half Rome mee opblazen als we niks doen!!!!". Robert Langdon die schreeuwt dat het zo moet, terwijl iedereen beveelt om het zus te doen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat wederom Tom Hanks gruwelijk verkeerd gecast is voor deze rol (terwijl ik wel liefhebber ben van hem als acteur).
Het andere kritiekpunt is hoe ze het boek hebben verdraaid. Er zijn personages geschrapt en het einde is zelfs een beetje veranderd. En dat laatste vond ik vreemd! Ik wil niet gaan spoileren, dus ik zal mijn kritiek erop zo algemeen mogelijk proberen samen te vatten: Ik vond de link tussen het plan en het doel vager geworden.
In het boek faked de Camerlengo een ingeving van God, waardoor hij de bom vindt. Door dat mirakel hoopt hij dat mensen weer in God gaan geloven.
Maar in de film vinden ze samen de bom en rent hij ermee weg. Dan is hij toch gewoon een held, dan heeft God er toch niet zozeer iets mee te maken? Dan valt het hele doel van zijn plan weg, vind ik. Ik vond dat maar vreemd.
Al met al is het wel een vermakelijke film, maar wacht lekker totdat hij op tv komt. Je mist niks. Rome is de enige ster van de film en dat zegt genoeg denk ik. Als je bekend bent met de stad en de historie van alle kunst daar, dan is de film je tourgids die je terugneemt naar de mooiste stad van Europa. Dat is veel interessanter dan het verhaal. Zonde, want het boek was zo ontzettend tof!
Net geen 7: 6,9