Transformers 2: Revenge of the Fallen
Wat een dramatisch slechte film. Voor het eerst heb ik serieus overwogen om weg te lopen. Ik zal mijn korte recensie beginnen met de slechtste punten, om zo op te bouwen en toch te eindigen met een positieve noot:
Om met de deur in huis te vallen: Het verhaal is werkelijk tenenkrommend slecht. In deel 1 was het ook niet al te sterk, maar a là, het zijn toch auto's die in robots veranderen, dus dat neem je maar voor lief. In het vervolg is het verhaal echter van zo'n dramatisch niveau dat je je er constant aan ergert. Uitverkorenen, special operation teams, presidenten die niet willen luisteren, voorouders, oorlogen en flashbacks van duizenden jaren geleden, de cliché's vliegen je om de oren, met als dieptepunt een oude robot met een wandelstok. Of die tweeling robots die altijd ruzie maken in hun straattaal.
Het verhaal kent verder enkele fragmenten die helemaal niks toevoegen, maar alleen gebruikt worden voor nog meer drama of spectaculaire shots.
Transformers is puur een actiefilm, maar is daarin toch niet zo goed als zijn voorganger. Het grote pluspunt van deel 1 vond ik dat hoewel er heel veel gebeurde, de actie altijd overzichtelijk in beeld werd gebracht. Nou niet meer dus. Het is zo chaotisch. Ik zie robots op elkaar inslaan, maar ik heb geen idee wat ze doen. Ik zie het gewoon niet! Tevens dacht ik bij zowat elke Decepticon dat het Megatron was, maar ze leken gewoon op elkaar.
Daarnaast duurt Revenge of the Fallen veel te lang, hij is gewoon langdradig! Na bijna anderhalf uur kwam de film eindelijk ter zake. Ik dacht "hèhè, we naderen eindellijk het einde". Niets was minder waar, want toen kwam de pauze en zat ik dus pas op de helft.
Je mag dan op z'n minst verwachten dat er dan wordt toegewerkt naar een ultieme climax, maar helaaas. De tweede helft van de film is bijna alleen maar actie, terwijl het echte einde ineens met een sisser afloopt. Maak dan een spectaculaire eindscène zou ik zeggen, nou heb ik in feite al die tijd zitten wachten op niks.
Gelukkig is er tóch nog wat positiefs te melden over Transformers 2! Zo heeft Michael Bay veel aandacht besteed aan welke broek Megan Fox moet dragen en dat is niet zonder succes! Die witte broek is een genot om naar te kijken en redt alsnog het laatste half uur van de film. Het blijft echter een mysterie waarom die broek de hele tijd zo schoon blijft in al die actie en chaos, terwijl Shia leBeouf onder de schrammen en het zweet komt te zitten. Ik denk dat hiermee wel duidelijk is waar je aandacht naartoe gaat op zo'n punt in de film. Van de actie of het verhaal moet je het immers niet hebben.
Laatste pluspunt is voor alle slow-motion scenes die Megan heeft gekregen. Goed werk, Michael!
Grande conlusion: Het is niet zozeer Michael Bay die gefaald heeft, maar de malloot die het script heeft geschreven. Het verhaal is zo debiel dat je bij al het andere al afhaakt. Bijna alles voelt aan als een excuus om meer spectaculaire shots en meer drama te kunnen toevoegen. Sorry mensen, maar deze film is echt niks. Vorige week was ik vrij hard voor Terminator: Salvation, maar die ben ik nu in een heel ander perspectief gaan zien.
5 Klik om te vergroten...