Saw II: Now that's a sequel. Ik heb veel goede commentaar gehoord dat hij beter zou zijn. Ik ga niet akkoord, maar dan alleen maar omdat ik hem niet "beter" vind. Ze zijn elkaar waard. De eerste was een mooie introductie, de tweede een goed vervolg. Let wel, vervolg. Het is geen compleet appart gelijkend verhaal. Ik ben nu eenmaal voorstander van films in hun volgorde te bekijken (van release het liefst, als grootste voorbeeld Star Wars).
In het begin was ik een beetje bang dat ze Jigsaw wat te vroeg hadden exposed. Want nog maar heel vroeg in het begin van de film krijgt hij al een echte rol te spelen. Hij is geen mysterieuze man meer. Een nadeel? Misschien wel, gelukkig goed gemaakt door zijn goede voorkomen. Een zieke oude man, in het zwart gekleed was bijna perfect voor zijn rol.
De verhaallijn is zeer goed uitgewerkt, en je zult het vast wel snappen, want ze geven genoeg flashbacks op het einde om het duidelijk te maken. Plus, ik vond het zelf misschien zelf een beetje voorspelbaar.
Je hoeft niet vaak lege monitors te tonen wanneer ze zelf in het gebouw zijn. Ik had wel snel genoeg door dat dit eerder opgenomen was. Wat ook verklaart dat ze op de juiste moment binnenkwamen -toevallig- toen de twee uur ongeveer een paar minuten waren begonnen. "He is in a safe place" was mij op dat moment niet ontsnapt. Het einde was misschien het doel de mensen te verbazen, dat zij ook in het complot zat, en zijn opvolger is. Verassend, ja, goed slot, ja, beter als de eerste? niet speciaal op dat vlak. Het is een mooi idee, en misschien niet slecht uitgewerkt, maar nog altijd verkeerd eigenlijk. Het is heel dom van haar om haar identiteit en deelname van het spel zo vrij te geven aan een politieman, gevangen of niet. Wat als hij het spel overleefd.
Zijn geniale martelingen verbaasde me weer, ondanks ik twijfelde hoe je nog verder kon gaan zonder erg in herhaling te vallen. Ik mag sadistisch klinker, maar het is dan ook maar een film. Mijn enigste echte probleem met de film, waardoor hij misschien toch onder de eerste zakt, is de cast. Nou, niet bepaald de cast, maar het kiezen van de personages -dat misschien voor het verhaal zo nodig was, maar toch - vond ik eigenlijk nergens een drang naar een van hun dat ik wou dat ze overleefden. Ze waren niet speciaal, of bijzonder. Maar, een goede sequel van een goede horror.
Klik om te vergroten...