Wallace and Gromit in The Curse of the Were-Rabbit: Hehe, dit is mijn eerste echte Wallace and Gromit film. Ik heb Chicken Run talloze keren gekeken. In NL en een keer in het ENG (NL is beter moet'k zeggen, in de vlaamse dialecten toch.) En ik heb ook ooit een paar kortfilms gezien, een een stukje van Wrong Trousers. Ik wist niet goed of ik er wel veel van mocht verwachten. Het werd hoog geprezen, maar het kon ook het de naam zijn. Je kent dat wel, vele fans van een serie *iets*, maar als je het zelf voor het eerst ziet, is het niet zo indrukwekkend. Maar, ik vond het een hele aangename film! "Cheese Gromit!"
Bad Taste: Hmm...moeilijk te zeggen. Geen goede film, maar slecht is het ook niet. Speciale film. Interessante film zou ik zeggen. Tenminste, voor Peter Jackson liefhebbers. Het mooie eraan zijn de special effects. Die verre van goed zijn misschien, maar als een amateurfilm met een domme camera gefilm, zeker wel fantastisch. Peter jackson zijn manier van het gedaan te krijgen is er al. Maar misschien een beetje chaotisch in elkaar gegoten ^^
American Beauty: (2de keer) Ik heb de neiging hier ook films te vermelden die ik een tweede keer kijk, of wanneer het al heel lang geleden is. Omdat sommige films nu eenmaal beter of slechter zijn een 2de keer. American Beauty vond ik vroeger wel goed, maar het probleem met zo'n films is, dat je een zekere verwachting hebt. Je weet dat hij hoog geprezen is, je weet niet wat te verwachten, het voelt anders aan, je vind het wel goed, maar over het geweldige ervan, kan je nog niet echt meespreken. Bij een tweede keer weet je hoe het allemaal is, en je moet alleen maar genieten van hoe ze het hebben aangepakt. Hier kan je al makkelijker van scenes denken "dit is fantastisch". American Beauty is een zeer goede film. Alhoewel soms een beetje... tiener-gericht (Ik weet het niet zeker, ik ben zelf nog maar tiener), maar ik had soms dat gevoel. Ook al stoorde het mij niet, en blijft het een fantastische film, met een fantastisch deuntje Mijn inleiding is langer, maar ik wou het maar even delen met jullie ^^.
THX 1138: George Lucas' feature film van zijn eerder gemaakte studentenfilm, van 15 min. De studentenfilm ben ik nog van plan te kijken (die staat ook op de disc), maar de feature film is... weer eens, interessant.
- Voor je de moed hebt dit allemaal te lezen, kijk eerst tenminste naar de trailer (die trouwens prachtig is, beter als de film, zoals bij bijna alle films ) -
Het is geen alledaagse film, die je 's avonds even op zet voor de fun. Het heeft wel je aandacht nodig. Vermits het zich afspeelt in een futuristische wereld, die ik, misschien wel het realistische tot nu toe vindt. Maar dat neemt niet weg dat je wordt gebracht in een onbekende wereld, en wordt verwacht het verhaal te kunnen volgen. Nu, het verhaal is misschien niet zo moeilijk, maar de wereld natuurlijk wel. Misschien was ik niet altijd aandachtig genoeg, of voel ik me snel slecht als ik niet alles goed genoeg begrijp (dat is wel zo), maar het was zeker en vast vreemd. Het leuke aan de film is, dat je een paar Star Wars-kenmerken ziet (THX is gemaakt voor Star wars). En, het ziet er fantastisch uit.
Voor 1970 doet het niet zo erg onder aan de hedendaagse special effects (normale, niet Peter Jackson, Spielberg, of nieuwe Lucas films). Ik bedoel niet noodzakelijk special effects, maar gewoon hoe alles eruitziet. De wereld is realistisch geschapen, en met een laag budget.
Natuurlijk zou zo'n film er heel anders zien, moest hij nu gemaakt zijn. Er zouden veel meer "fancy details" zijn. Het makkelijkste om zo iets aan te tonen zijn de Star Wars films, die vroeger er vrij normaal uitzagen, terwijl de nieuwe vol met high-tech snufjes zitten. Ik wil maar zeggen, in moderne films, zou alles volgepropt zijn met futuristische dingen. In THX 1138 ziet alles er heel eentonig uit, en is er weinig opvulling van ruimtes. Wat heel erg bij de toon van de film past. Ik vind bijna elk beeld in THX 1138 er interessant, en goed uitzien. Ik vind de film zelf eng, in zijn eentonigheid. Omdat het niet zo hollywood-overdreven is, leek het vrij realistisch, en voelde het eng aan.
Ik heb misschien wel één klacht. Misschien lag het aan mij, en zal ik hier anders over denken de tweede keer kijkend, of misschien ben ik het te gewoon van zo'n simpele hollywoodfilms te kijken, maar ik had een probleem met de inleving van het verhaal. Ik vond het moeiljik om echt te snappen waarom ik moest meleven. Natuurlijk, het paste wel bij de film en de levenswijze van de personage, dus eigenlijk is het maar een klein minpunt.
EDIT: In een documentaire werd gezegd wat ik eigenlijk probeerde te verklaren. "Het is geen film over de toekomst, het is een film uit de toekomst. Het laat je dingen zien, maar vraagt niet om er mee akkoord te gaan of niet." Dit is het inderdaad. Je volgt dan wel het verhaal van iemand die wat rebeleerd, maar je wordt niet gevraagd aan zijn kant te staan. De film blijft objectief. En zoals ze ook zeggen, lijkt het wat op japanese films. Het bijzare wordt ons niet uitgelegd, omdat we het zouden begrijpen, het gebeurt, en we moeten maar volgen.
Oh, en misschien omdat ik nu mijn visie over The Island heb veranderd. Ik vond The Island's eerste stuk geweldig, en tweede deel gewoon vrij leuk. Terwijl ik THX 1138 keek, zag ik dat het beste deel van The Island, veel heeft afgekeken van THX 1138.
Voor filmfans, en George Lucas fans, de DVD is het kopen waard. De film is heel goed opgepoetste, ziet er bijna nieuw uit, de originele film staat erop, en goede documentaires.
Laatst bewerkt: 6 apr 2006