Jongen voor het geld hoeven ze het echt niet te doen hoor. Ieder FF deel is goed voor een wereldwijde miljoenenverkoop. Van FFX-2 verkochten ze bijvoorbeeld in Japan al een paar miljoen stuks in de eerste week van de release. En dan moet deze game zelfs nog uitkomen in Amerika en Europa.
ze kunnen beter op hun eigen console houden, dan verkopen ze die game misschien minder maar volgende console (of dezelfde console) verkoopt juist beter omdat deze game erop is of een vervolg erop komt!
Bepaalde spellen zijn exclusief en dat is goed. Veel spellen zijn multi-platform en niet zo exclusief. Splinter Cell zou Xbox exclusief zijn:{ Final Fantasy op de PS2 Halo op de Xbox Sonic en Mario voor de Cube Trouwens, er komt een Sonic spel aan voor alle 3 de consoles. Net als SC2 en de meeste spellen.
.::: Hoop fouten in deze thread. Het nieuwe bedrijf heet Square Enix ten eerste. Ten tweede voor de fusie had Sony ongeveer 10% van de aandelen van Square in handen, dit gaf hen een stem binnen de aandeelhouders om effectief de PS1/2 te kunnen bevoordelen. Sqaure en Nintendo waren vroeger de beste maatjes maar Sqaure had voor FFVII domweg het CD formaat nodig en liet Nintendo achter ten gunste van Sony (volgens geruchten heeft Square achter de schermen vervolgens ook Enix zo ver gekregen hun Dragon Quest naar de PS te verhuizen (voor de n00b2; wie Dragon Quest op zijn console heeft is succesvol in Japan 100% gegarandeerd)). Na het hele Pokémon gedoe was de GB hip en wou Sqaure weer games maken voor de portable, iets waar Nintendo bbotweg nee tegen zei (drie maal raden waarom). Naderhand heeft Sony dus de aandelen in handen gekregen. Uiteindelijk zijn Nintendo en Square toch overstag gegaan voor een samenwerking. De manier waarop is echter 'buiten Sony om'. Met behulp van Nintendo's Q-Fund (een fonds dat geld toekent aan bedrijven die de GC-GBA links willen utibuiten) is de Game Desginers Studio opgericht gedeeltelijk van Nintendo gedeeltelijk van Square en daarmee buiten het bereik van Sony (hun invloed is na de fusie met Enix overigens meer dan gehalveerd vanwege het bij elkaar voegen van de aandelen). Met die oprichting kreeg Square eigenlijk toestemming om games voor de GBA te maken op voorwaarde dat de GC ook weer games zou krijgen. Uiteindelijk heeft Sqaure Nintendo imo een halve loer gedraaid (half want ik zat er zelf al sinds '95 of zo op te wachten) door een Secret of Mana concept te nemen en daar Final Fantasy op te plakken. Square GBA games, Nintendo 'een' Final Fantasy terug aan boord, Sony de 'normale' FF serie; iedereen blij. FF op de Xbox is een kans van praktisch 0,0%. De Xbox heeft gewoon geen publiek in Japan (op wat verstokte DOA fans na, en je kan schreeuwen wat je wilt maar het is gewoon zo), een FF (of zelfs DQ) levert massa verkopen op. Zo'n game uitbrengen op een nagenoeg onbekende console is hetzelfde als staven puur goud een actieve vulkaan ingooien. En helaas zijn FF en DQ gewoon het populairst in Japan zodat zelfs een constructie zoals Konami deed met MGS2 Substance niet denkbaar is. Een deprimerend idee aangezien een goede turn-based RPG ECHT iets is wat de Xbox mist en jusit zo tering mooi utigewerkt zou kunnen worden op die console. Maar ja past niet bij de Xbox doelgroep he? Zelfs Sudeki (wat overigens ontiegelijk goed spel is) vertoont 'actie' trekjes door hack&slash tussen het menu gebeuren in te gooien... Ah well hopelijk een beetje duidelijk zo.
Tja... van zoveel kennis over deze zaken wordt je toch wel even stil. Maar hoe zit het nu met de DQ games? Komen die nu eindelijk eens een keer naar Europa of niet?
.::: Nee. Vrijwel elk RPG avontuur wat na de RPG-boom van FFVII is gestart heeft never-nooit niet zoveel animo gekregen. Konami heeft tot groot verdriet van veel PAL spelers zelfs Suikoden III gewoon geschrapt. Dragon Quest VII werd in Amerika uitgegeven onder de naam Dragon Warrior VII, maar was lang niet zo gelikt als de FF serie waardoor mensen hem links lieten liggen. Een Europese release kwam daarom niet eens ter sprake. Ik ben bang dat Europa gewoon vastzit aan alleen Final Fantasy. (Of Nintendo moet het lumineuze doch vrijwel onmogelijke idee krijgen hun Mother/Earthbound serie hier uit te brengen (weten gamers daarna misschien eindelijk wie Ness is)) Hell, zelfs ten tijde van FFVII zijn de echte parels zoals Xenogears en Chrono Trigger/Cross door de neus geboord! En nu dreigt hetzelfde weer te gebeuren met Xenosaga... AARGH Wat dat betreft denk ik er over na een US/Jap PS2 te halen voor import-RPGs want in Europa is het gewoon bout.
Hier zat ik dus ook al aan te denken. Zaten ze ons eerst de hele tijd maar lekker te maken met een mogelijke Europese release van Suikoden 3 en dan komt 'ie gewoon weer niet. Wat betreft Nintendo en FF. Ik las laatst dat men van plan was om iig FF3 uit te gaan brengen op de GBA SP.
Square gaat zelfs een hele nieuwe game maken voor de GBA, genaamd Final Fantasy: Tactics. Lijkt me best een goede game worden.
.::: Suikoden III heeft echt m'n hart gebroken.. Heb ik al die jaren m'n savefiles van Suikoden die doorgebruikt zijn in II, bewaard alleen maar om ze nooit verder te kunnen gebruiken in III... Daarbij is Suikoden nog een van de best RPG-series ooit, met een gigantisch aantal personages een eigen kasteel en een verhaallijn gebaseerd op de relaties tussen personages en hun omgeving onderling in plaats van dat "we're a group of heroes who are going to save the world against all odds!" gedoe... (daarover gesproken weet iemand de stroyline van Sudeki of heb ik die net verklapt? ) AAAARGH ben nog steeds kwaad op Konami...
.::: Final Fantasy Tactics Advance is al af en is nagenoeg gelijk aan Tactics Ogre (ook weer eens niet in Europa verkrijgbaar) in een minder serieuze setting met een opzienbarend win/verlies systeem. That said, alles wat met Tactics Ogre vergeleken kan worden is fabelhaft.
zou wel vet zijn. Ik ben FF freak,maar ik heb geen ps2 meer daarom : FFXI op pc ,andere final fantasy's op GBA en mensen die zeggen van "niet genoeg RPG's? -fable -sudeki -KOTOR -..." die hebben nog nooit FF gespeeld,DAT zijn pas RPG's ,daar gaat fable (als rpg) niet aan typen. FF is gewoon een reeks apart ,dat boven alles staat... /EDIT : gelukkig gaan mijn ouders waarschijnlijk zoon PSX (die nieuwe ps2) halen ,dmv die dvd brander. dan kan ik lekker weer FF's spelen
.::: Da's niet meer dan een wensdroom helaas. Net zoals dat vele mensen hopen dat Chrono Trigger nog geport gaat worden ("Wie moet ik vermoorden en wanneer? Wil je daar een voetmassage bij?"). Tis verre van zeker...
Misschien wordt het eens tijd om een RPG thread aan te maken in "Overige Consoles" aangezien er best wel wat liefhebbers hier rondlopen denk ik. Ik heb iig mijn zinnen gezet op Breath of Fire 5 (PS2) en Tales of Symphonia (NGC). Al komt die laatste pas volgend jaar uit... hopenlijk. Alleen wel jammer dat ze nu ineens allemaal lijken over te stappen op cel shaded graphics.
.::: Niet om te dissen of zo maar iedereen die ik ken en die BOFV: Dragon Quarter heeft gespeeld is niet blij met de game. Hij schijnt ook veels te kort te zijn. Ik wil hem niet meteen afkeuren, maar voorzichtigheid lijkt me geboden. Ik heb nog nooit een Tales of... gespeeld, though.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SPOILER ALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Verhaal lijn van sudeki lijkt op het been there done that principe, maar is toch een beetje anders (van wat ik gehoord heb): En groep strijders (the usual warrior, sorserer, rogue en dwerg achtig geval) van de lichte wereld gaan op pad om de donkere wereld te verslaan. Maar onderweg komen ze er achter dat niet de donkere, maar de lichte wereld de slechte zijn. dit is alles wat ik weet, oftewel, the usual crap story with an interesting twist END SPOILER ALERT Sinds ik een lange trailer gezien heb op een DVD ben ik helemaal verliefd op dit spel, hoop dat deze zeker naar Europa komt
wat bedoel je nou? Ik speel bij een kameraad van mij ook wel eens ffx1, Maar dat vind ik erg mooi, en waarom zeg je nou dat fable slechter is dan ffx, je hebt fable toch nooit gespeeld? (als je dat wel hebt gedaan moet je me vertellen hoe je eraan gekomen bent ) Maartoch, ik vind rpg's erg mooi, en final fantasy ook wel, maar ik vind het niet echt zo spannend. Ik denk dat die lui meer aan het verhaal denken. Want ik vind het niet zooo spannend om ostebeurten aan te vallen. (maar dat zijn nou eenmal rpg's toch.) en bij fable is het toch zo dat je een hele verhaallijn hebt en dat je jong begint. En dan leef je je denk ik meer in op de personage en dat vind ik nou zo mooi aan een spel. Maarjah, dit is maar de mening van een Newbie