Prima demo! Ik zie veel kleine en grote verbeteringen t.o.v. FFXIII. Het encounter systeem bevalt mij ook wel. Ja, tegenstanders warpen voor je neus (dat is jammer), maar zodra je uit de combat zone rent ontwijk je de encounter gewoon. Om een first strike bonus te bemachtigen moet je pre-combat een aanval succesvol laten landen op een monster, zonder dat deze jou raakt. Het moet ook binnen de eerste +/- 2 sec gebeuren tijdens de start van de encounter, anders raak je deze bonus kwijt.
Niemand heeft iets gezegd over het nieuwe crystarium systeem dat behoorlijk is verbeterd. I.p.v. steeds een apart crystarium grid per rol te upgraden, upgrade je nu één grid maar kies je steeds bij elke upgrade welke rol je wilt verbeteren. Resultaat: veel meer diepgang m.b.t. bij welke rollen je de nadruk legt per karakter. Er is zelfs een level up perk bonus toegevoegd bij het volledig vullen van een grid. Die perk is weer uit een lijstje met opties te kiezen, dus ook hier meer keuze vrijheid (en consequenties!).
Toevoeging van monsters in de party is niet nieuw in JRPG land, maar wel erg goed gedaan. Goede keuze ook, want de monster design van FF is altijd al uitmuntend geweest. Het levellen van monsters is eenvoudiger . Elk monster in de demo heeft teminste één rol, maar je hebt er wel verschillende growth items voor nodig (te vinden in random encounters).
Quick Time events zijn helemaal niet storend. De gevechten zijn toch al episch en het geeft de gamer iets te doen wanneer naar de filmpjes (ingame engine) wordt gekeken. INn de demo kun je zelfs een keuze maken a la Mass Effect. De consequenties waren onduidelijk omdat ik voor iets onzinnigs koos, maar stel je voor: je mag zelf kiezen in een JRPG.
Het graven naar schatten is aardig gedaan, maar obvious. Meer opvallend was de scipting... scripting in een JRPG? Is dit wel een Final Fantasy game? Zo ontdek je een onzichtbare schat en meteen komen NPC's uit de omgeving naar je toe rennen om hun verbazing te uiten. Ik zie soldaten rennend een dungeon pattroueren en monsters onder vuur nemen. Het is verre van een Skyrim, maar het helpt wel om een levende wereld te creeeren.
Het enige dat ik minder vind is de menu graphics. Het is gewoon minder slick, maar gelukkig niet minder overzichtelijk geworden. Toch mis ik die draaiende gezichten wel een beetje, ook al had het geen gameplay waarde.
Kortom: een behoorlijke step up from FFXIII. Ik zag nog veel meer moois in de outro van de demo en ben erg benieuwd hoe het eindproduct gaat worden. Ik wil het niet alleen zien, maar ook zelf beleven, dus een must buy voor mij. En dat is het beste van een demo kan bereiken bij gamers.
Laatst bewerkt: 14 jan 2012