Het komt allemaal goed hoor, dat is bijna bij elke FF zo. Op het begin weet je niet waar je mee bezig bent en hoe de verhoudingen liggen. Je krijgt geen introductie oid, komt allemaal goed.
Alvast even een paar belangrijke begrippen die wellicht moeilijk te volgen zijn. (in spoilertags, omdat er misschien wat spoilers in kunnen zitten voor de mensen die het helemaal niet willen weten):
Cocoon = bovenwereld, vliegende planeet.
Pulse = onderwereld, ruw landschap.
De bewoners van Cocoon vrezen de inwoners van Pulse.
Fal'Cie = een soort opperwezen die naast de mens leeft op zowel Cocoon als Pulce. Ze houden het leven in stand.
Zowel Cocoon als Pulseheeft een aantal Fal'cie.
L'Cie = Uitverkorene van Fal'cie om een bepaalde 'Focus', taak te volbrengen. Lukt dit niet, veranderen ze in Cie'th, een soort monsters. Dit kunnen gewone stervelingen zijn, als een Fal'Cie ze nodig heeft, zullen ze deze tot L'Cie benoemen. De focus is trouwens onbekend.
Je hebt zowel Pulse als Cocoon L'Cie.
De bewoners van zowel Pulse als Cocoon vrezen L'Cie omdat ze onbekende krachten hebben, Eidolons kunnen oproepen en er onbekend is wat hun focus precies is.
Sanctum = Een soort kerk in Cocoon die de bevolking bang maakt voor L'Cie.
Er heerst trouwens een oorlog tussen Pulse en Cocoon. Vandaar dat mensen op beide planeten totaal niet van elkaar weten hoe Pulse en Cocoon er daadwerkelijk uitzien.
Waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar.
Weet iemand nog een fijne CP + Gil grinding spot op Gran Pulse (Archylte Steppe). Ik weet al die Behemoth King vs Magetheorin (oid) in de Northern Highplain. Maar die geeft me weinig qua Gil.