Uitgespeeld!
Ik heb echt alle meningen over dit spel gehad. Van heel positief naar heel negatief. Nu ik FFXIII heb uitgespeeld blijf ik vooral met "meh" gevoel achter.
Hightlights:
-
Audio-visueel spektakel. Dat geldt ook voor de outro. Prachtige kwaliteit filmpjes en zeer helder geluid, al denk ik dat de Blueray van de PS3 daar ook gigantisch bij helpt. Het monster en karakter design is bij vlagen erg mooi (eind boss!) en dat geldt ook voor de wereld om de karakters heen. Veel detail ook in de hoofden van de karakters (daar waar je als speler je het meeste mee bindt) en lipsync speciaal voor de Engelse stemmen.
- Verhaal. De main storyline is aardig verteld, maar wat mij vooral opviel is de aandacht die naar alle afzonderlijke karakters gaat. Dat is wel eens anders geweest in een FF (en ook in vele andere RPGs). Alle party members krijgen behoorlijk veel aandacht, met hun eigen beweegredenen om aan de quest te doen en hun eigen emoties waar ze mee te kamen hebben.
Lowpoints:
- Lineair. FFXIII is extreem lineair. Zelfs bij het stuk waarbij je meer vrijheid krijgt, valt deze vrijheid ontzettend mee. Reden om de game zo lineair te maken was volgens SE zodat het verhaal beter kon worden uitgediept. Dat kan dan misschien wel zo zijn, maar er zijn genoeg middelen om over om de speler toch meer vrijheid te gunnen zonder dat het verhaal hier onder lijdt. Ik denk dan o.a. aan meerdere gebieden zoals Pulse, maar dan op iets kleinere schaal. Maak "choke points" waar spelers doorheen
moeten, bij uitstek geschikt om meer met het verhaal te doen. In FFXIII is zelfs de illusie van vrijheid verwijderd.
- Te streamlined = oppervlakkige JRPG. Mijn grootste beef met FFXIII is eigenlijk dat deze game als RPG zo streamlined en focused is, dat ik het eigenlijk bijna niet meer een JRPG meer durf te noemen. Door zoveel JRPG elementen weg te snijden in deze game blijft er eigenlijk maar een heel oppervlakkig spel over. Een paar voorbeelden:
* Geen towns. Ik heb niks tegen die verkoopzuilen, maar towns zijn in JRPGs ook rustmomenten. In towns praat je met NPCs, pik je quests op, koop je nieuwe equipment en geniet je van een gezellig town deuntje. De towns zorgen voor de stilte voor de storm, want daarna ga je weer de combat heavy gebieden in. Er zijn geen towns meer in FFXIII, waardoor deze variatie ook totaal weg is. FFXIII wil je continue alleen maar actie laten zien en ik mis jeel erg de rustique momenten.
* Crystarium. De paar interessante abilities in het begin zorgen er niet voor dat dit upgrade systeem het hele spel boeiend blijft. Vooral bij de hogere levels unlock je alleen stat X+ waarde Y upgrades (als in: HP +200, strength +40 etc). Verder is er ook weinig keuze vrijhei'; eigenlijk voelde ik mij vooral een aapje dat de X knop inhield, want zo weinig input en keuzevrijheid is er nodig/aanwezig in dit crystarium systeem.
*Sentinels en summons... ziet er leuk uit, maar wat doe je er mee? Sentinels heb ik het hele spel niet gebruikt (een enkele uitzondering daargelaten) en hetzelfde geldt voor de summons. Ik begrijp dat deze twee belangrijker worden post-story, maar dat zegt denk ik al voldoende over het nut tijdens de eerste playthrough van FFXIII.
Helaas... FFXIII is een leuke game, maar het is niet de JRPG be-all-end-all killer waarop ik hoopte. Verwijder de big budget production values en je houdt IMO een te oppervlakkige JRPG over om met de groten van de 360 te concurreren. Natuurlijk is dit allemaal een kwestie van smaak, maar ik vind dat FFXIII als JRPG niet kan toppen aan Lost Odyssey (verhaal, emotionele impact) en Tales of Vesperia (gewoon fun). Ik merkte dat ook tijdens de outro van FFXIII. Het is een semi-zielig einde en ontzettend mooi in beeld gebracht, maar het deed me lang niet zoveel als ik gehoopt had. Erg jammer, al ben ik nog steeds benieuwd naar de andere twee games uit dit drieluik (Versus en een FF MMO?).
En nu... Magna Carta 2 of Resonance of Fate?
Klik om te vergroten...