1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Final Fantasy XIII [Deel 2]

Discussie in 'Algemeen' gestart door Daz, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. casper018

casper018 Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    iemand??

2. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.723
    Als je nou gewoon gaat spelen kom je er toch vanzelf achter? ;)

3. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Volgens mij kun je dan nog naar Gran Pulse en alle bijbehorende gebieden en al die Cieth Stone Missions doen ...

4. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.439
    Uitgespeeld! :)

Ik heb echt alle meningen over dit spel gehad. Van heel positief naar heel negatief. Nu ik FFXIII heb uitgespeeld blijf ik vooral met "meh" gevoel achter.

Hightlights:
    - Audio-visueel spektakel. Prachtige intro en outro. Zeer goede kwaliteit filmpjes en zeer helder geluid, al denk ik dat de Blueray van de PS3 daar ook gigantisch bij helpt. Het monster- en karakterdesign is bij vlagen erg mooi (eind boss!) en dat geldt ook voor de wereld om de karakters heen. Veel detail ook in de hoofden van de karakters (daar waar je als speler je het meeste mee bindt) en lipsync speciaal voor de Engelse stemmen. Dit spel is gewoon een visueel spektakel.

- Verhaal. De main storyline is aardig verteld, maar wat mij vooral opviel is de aandacht die naar alle afzonderlijke karakters gaat. Dat is wel eens anders geweest in een FF en ook in vele andere RPGs. Alle party members krijgen behoorlijk veel aandacht, met hun eigen beweegredenen om aan de quest te doen en hun eigen emoties waar ze mee te kamen hebben.

Lowpoints:
    - Lineair. FFXIII is extreem lineair. Zelfs bij het stuk waarbij je meer vrijheid krijgt, valt deze vrijheid ontzettend mee. Reden om de game zo lineair te maken was volgens SE zodat het verhaal beter kon worden uitgediept. Dat kan dan misschien wel zo zijn, maar er zijn genoeg middelen om over om de speler toch meer vrijheid te gunnen zonder dat het verhaal hier onder lijdt. Ik denk dan o.a. aan meerdere gebieden zoals Pulse, maar dan op iets kleinere schaal. Maak "choke points" waar spelers doorheen moeten, bij uitstek geschikt om meer met het verhaal te doen. In FFXIII is zelfs de illusie van vrijheid verwijderd.

- Te streamlined = oppervlakkige JRPG. Mijn grootste beef met FFXIII is dat deze game als RPG zo streamlined en focused is, dat ik het bijna geen JRPG meer durf te noemen. Door zoveel JRPG elementen weg te snijden in deze game blijft er maar een heel oppervlakkig spel over. Een paar voorbeelden:
    * Geen towns. Ik heb niks tegen die verkoopzuilen, maar towns zijn in JRPGs ook rustmomenten. In towns praat je met NPCs, pik je quests op, koop je nieuwe equipment en geniet je van een gezellig town deuntje. De towns zorgen voor de stilte voor de storm, want daarna ga je weer de combat heavy gebieden in. Er zijn geen towns meer in FFXIII, waardoor deze variatie ook totaal weg is. FFXIII wil je continue alleen maar actie laten zien en ik mis juist heel erg de rustique momenten.
    * Crystarium. De paar interessante abilities in het begin zorgen er niet voor dat dit upgrade systeem het hele spel boeiend blijft. Vooral bij de hogere levels unlock je alleen stat X + waarde Y upgrades (als in: HP +200, strength +40 etc). Verder is er ook weinig keuzevrijheid; je drukt als een aapje knop X in en de rest gaat (bijna) vanzelf. Zo weinig input en keuzevrijheid is er nodig/aanwezig in het crystarium systeem.
    * Sentinels en summons... ziet er leuk uit, maar wat doe je er mee? Sentinels heb ik het hele spel niet gebruikt (een enkel uitzonderlijk gevecht daargelaten) en hetzelfde geldt voor de summons. Ik begrijp dat deze twee belangrijker worden post-story, maar dat zegt denk ik al voldoende over het nut tijdens de eerste playthrough van FFXIII.

Helaas... FFXIII is een leuke game, maar het is niet de JRPG be-all-end-all killer waarop ik had gehoopt. Verwijder de big budget production values en je houdt IMO een te oppervlakkige JRPG over om met de groten van de 360 te concurreren. Natuurlijk is dit allemaal een kwestie van smaak, maar ik vind dat FFXIII als JRPG niet kan toppen aan Lost Odyssey (verhaal, emotionele impact) en Tales of Vesperia (sheer fun). Ik merkte dat ook tijdens de outro van FFXIII. Het is een semi-zielig einde en ontzettend mooi in beeld gebracht, maar het deed me lang niet zoveel als ik gehoopt had. Erg jammer, al ben ik nog steeds benieuwd naar de andere twee games uit dit drieluik (Versus en een FF MMO?).

En nu... Magna Carta 2 of Resonance of Fate? :)

EDIT: Wat aanpassingen in de tekst.

Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  5. casper018

casper018 Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    magna carta 2 iseen gruwlijk vet spel echt een aanrader ook!

6. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.723
    Magna Carta is wel een erg leuke game. Heb hem nog niet al te lang gespeeld, maar de sidequest zijn wat MMO-achtig en de gameplay neigt wat meer richting IU. Het is met 35-40 uur echter wel een korte game. :mad:

Ik zou die iig niet voor een hoge prijs kopen. Ik zeg Star Ocean voor die 15 euro die de game bij mymemory is! ;)

Oh, en het einde was ook gewoon kut, dus dat lag niet aan jou. ;)

7. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Jij ook altijd met je Star Ocean. ;)

MC2 heb ik voor 30 euries gekocht bij Dixons... geen aanbieding, gewoon standaard prijs bij Dixons voor MC2 zolang de voorraad strekt.

8. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.723
    Het is ook gewoon een geweldige game!

MC had ik ooit mooi voor 2 tientjes bij Zavvi vandaan. :)

Toch vind ik je kritiek op FF XIII wel wat te zwaar. Enkele maanden voordat de game hier uit was, werd al lang bekend dat dit een veel minder pure jRPG zou zijn dan men gewend is. Het is meer een action-adventure-rpg, met nadruk op actie. Als je dit dan in je achterhoofd houdt is de game helemaal niet zo matig als jij doet denken en ik vind ook dat je dit helemaal niet mocht verwachten.

9. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Tja, als FF al een "action-adventure-RPG" serie is geworden... welke "echte" RPGs houden we dan nog over? Dat de serie een andere koers uit gaat neemt nog niet weg dat ik het als RPG vind tegenvallen. Sowieso, trek de mooie verpakking weg en er blijft maar weinig over. Echt alle gameplay elementen in FFXIII bevinden zich on rails. Het kijkt lekker weg, maar ik vind het allemaal zo oppervlakkig overkomen.

Ook FFXIII bevestigd weer eens dat het landschap in gamingland langzaam maar zeker aan het veranderen is. Het moet allemaal sneller en mooier en tegelijkertijd wordt er steeds minder tijd besteed om je fantasie ruim baan te geven of om te reflecteren over je eigen handelingen.

EDIT: Ik realiseer me dat de gameplay filisofie achter FFXIII misschien wel helemaal niet voor mij bedoeld was.

Nog een voorbeeld:
    * Battles: hoge snelheid en je kunt maar één karakter besturen. Big shock, ik heb bijna het hele spel op auto-combat gespeeld en mocht je nu denken "die heeft zeker slechte scores gehaald", nope zeer regelmatig vijf sterren en af en toe iets lager (minimaal drie sterren). Kijk, die paradigms vind ik weer interessant, maar de combat verder is één grote farce. Na een libra vallen alle karakters pefect aan, inclusief je eigen karakter. Dus waarom niet alle opties verwijderen en daar één grote auto-combat knop van maken? Dit is meer speculatie van mijn kant, maar ik heb sterk het gevoel dat SE wist dat de combat oppervlakkig was. Oplossing: maak het zo snel dat de speler maar weinig tijd krijgt om na te denken, haal alle interactie met de andere twee karakters weg (je bestuurt er dus nog maar één) en voeg daarna een auto-combat optie toe. Probleem opgelost. Ik had het liever andersom gehad: slomere combat en besturing over alle karakters in het team. Van nadenken is nog nooit iemand doodgegaan.

Maar zoals ik al zei: de gameplay filisofie achter FFXIII is misschien wel helemaal niet voor een speler als mij bedoeld. Nogmaals: leuk, maar geen topper. Als ik mijn gevoel moet omschrijven na het uitspelen dan is dat... onvoldaan. Alsof mijn avondeten uit een Mac Donalds maaltijd bestaat.

EDIT 2: Maar FFXIII heeft ook mooie dingen laten zien. Er is wel één scene die mij heel lang zal nablijven. Zie onder de cutscene. De onthulling dat de helden al die tijd zijn bespeeld en dat Cocoon niets meer is dan een broeikas voor... Wat mij betreft een hoogtepunt uit het spel en prachtig in beeld gebracht. Het karakter dat daar het loodje legt is mijn favoriet. Zijn gevecht om het noodlot (en de helden) te stoppen roert mij nog steeds... Daar kunnen andere game developers nog wat van leren.

10. Ashavan

Ashavan Guest

Hehe heb paar weken terug ook deze game gekocht. Had geen andere game meer te doen en liep toevallig in de winkel rond. Zei nog tegen mezelf dat ik spijt zou krijgen dat ik hem uit het rek heb gepakt, maar eigenlijk viel dat reuze mee.

Het spel heeft een hoger tempo dan voorgaande Final Fantasy delen waardoor je toch een beetje het gevoel van real time battles hebt. Ook zijn de gevechten stuk dynamische en natuurlijker qua manier hoe de personages zich bewegen. Ze staan niet meer op 1 rij elkaars HP weg te meppen. Ik kan begrijpen dat de AI al het werk doet puur om de snelheid er in te houden, maar heb bij alle battles niet echt het idee gehad dat ik enige input aan het leveren was. Enige wat ik deed was de hele tijd de A knop indrukken.

De enige duidelijke vorm van "tactiek" is het gebruik van paradigms en dit leverde mij regelmatig irritaties op. In het begin viel het wel mee, maar na hoofdstuk 9 wilde ik met hetzelfde team de hele tijd spelen en voor die groep was dus mijn paradigms custom ingesteld. Zodra er weer heel even een andere party set-up gehanteerd moest worden omdat de game dit forceerde en op dwong was je meteen alle custom settings kwijt. Een save functie voor deze set-ups zou wel handig zijn geweest.

En als dat niet al erg genoeg is zijn boss battles zeer irritant. Denk aan het moment dat Hope terug bij zijn pa was. Vervolgens een gevecht tegen een schip of iets. Denk ook aan die Sanctum hoge pief die eigenlijk een Fal'Cie is. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waarbij de gevechten saai zijn en je gewoon op de A-knop zit te rammen al wachtend tot de boss zijn HP eens een keer op was.

Personage ontwikkelen had veel weg van Final Fantasy X. Niks negatiefs op aan te merken, behalve dat je in deel 10 zelf kon kiezen als je een bepaalde route wilde nemen of niet en zodanig dus een skill kreeg of niet. Nu was het gewoon volpompen als een aapje zoals Zifnap al zegt. En het is ook al heel snel duidelijk wie wat voor soort skills krijgt. Sazh met zijn offensieve buffs terwijl Vanille juist offensieve debuffs gebruikt, Hope met zijn defensieve buffs en Vanille met haar defensieve debuffs. En op die manier krijg je toch iets meer diepgang in bepaald gebruik van tactiek en speelstijl.

Ook had ik weer heel even het Final Fantasy 7 gevoel toen Sazh en Vanille in dat grote pretpark rond liepen. Helaas was de interactiviteit erg beperkt. Iets wat je in de hele game wel merkt. Je speelt eigenlijk van ontzettend mooi filmpje naar de volgende. Het is meer een film die je aan het kijken zit terwijl jezelf niet echt veel doet. Op die manier is het wel leuk en entertaining. Maar als een daadwerkelijke game ben jezelf te weinig aan het gamen.

Overall dusver wel redelijk van aan het genieten. Zit nu op chapter 11 van de 13 en hoop hem morgen ofzo eens uitgespeeld te hebben. Maar dusver blijf ik nog steeds wachten op die ene echte RPG. Dusver is Mass Effect 2 de enige echt goede game dusver dit jaar.

11. John_Petrucci

John_Petrucci Active Member

Leuk Bevonden:
    40
    Na een tijdje gestopt te zijn op de 360 heb ik nu maar FF XIII gehaald om weer eens te gaan spelen.

Ik vind de game absoluut niet zo slecht als sommige mensen beweren. Ik zou deze game vergelijken met een mix van Lost Odyssey & Enchanted Arms. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog niet zo heel ver ben, heb de game net 3 dagen en kwam net op disc 2 uit.

Ik vind de Paradigm Shifts erg origineel en ook het "level-up" systeem vind ik leuk gedaan. Het zorgt wel voor de nodige grinding. Anyway, tot zover hoor je mij niet klagen. Ik vind het een leuke, goede game.

12. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Ashavan lives! :cool:

FFXIII is verre van slecht John_Petrucci. Alleen nu ik het heb uitgespeeld begint eigenlijk tot mij door te dringen hoe beperkt eigenlijk de keuzemogelijkheden waren in deze JRPG. Je merkt het tijdens het spelen wat minder door het mooie sausje eromheen.

EDIT: Mass Effect 2 moet ik ook nog een keer uitspelen. Totaal vergeten en nog niet eens omdat ik het geen leuke of goede game vond.

13. Ashavan

Ashavan Guest

zelfs een ban van 2 maanden drukt mij de kop niet in ;)
    enige manier om mij stil te krijgen is een permanente ban hehe

14. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Ik kan niet anders dan zeggen dat ik het vrijwel op alle punten met Zif eens ben. En dan ben ik ook nog eens een niet zo grote jRPG fan.
    Al emt al een zeer matige ervaring.

Zelfs het 'magische' Oerba kan mij niet beroeren ... EN het crystarium is inderdaad gewoon alles vol pompen, daar komt geen enkele taktiek bij kijken.

Tot slot wil ik nog wel zeggen dat het loot systeem naadje is. Ik wil na battles loot, na bosses veel loot en door de bocht genomen veel loot. Maar 5 stars of niet ik krijg regelmatig helemaal niks...

15. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.723
    DIT doet je niks?

[yt]0C6fZjY_ORk[/yt]

16. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Gakkie, wat is er gebeurd? Je was eerst zo positief over FFXIII?

De muziek in dit spel is prachtig en brengt extra sfeer in het spel.

17. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik neem aan dat je Blue Dragon en Lost Odyssey als gespeeld hebt?

18. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.723
    En Star Ocean. ;) :+

Of ben je niet meer van de Star Ocean, GForce?

19. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Tijdelijke break op het moment ;) Wil deze misschien oppakken maar ben er nog steeds niet over uit. Daarnaast had ik het net ook over turn-based rpg's.

20. Gakkie

Gakkie Black Queen

Leuk Bevonden:
    689
    Huh ?? Lees mijn posts in dit topic nog maar eens terug. Ben vanaf het begin bepaalld niet laaiend enthousiast geweest. Het battlesysteem ligt me niet, veels te lineair, nauwelijks loot, grafisch mooi, maar niet jaw-breaking.
    Ik ben al niet zo van de jRPG's maar FFXIII zal niet lang blijven hangen.

En ik denk ook niet dat ik nog al die mark missions ga doen na de main story...

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina