1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Final Fantasy XIII

Discussie in 'Algemeen' gestart door Pegas, 14 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.488
    Leuk Bevonden:
    3.439
    Toch heeft SE aangegeven terug naar true-to-form te willen. FFXII was veel te "vreemd" voor de Japanners (lees: te westers), Ze wilden hun eigen markt niet verliezen en daarmee werd het concept van FFXIII geboren. Wat is er dan misgegaan? Toch te mainstream gemaakt om een nog grotere markt aan te spreken waardoor zowat iedere fan geleurgesteld wordt geleurgesteld?

    Ik vertrouw nog steeds op de kwaliteiten van SE als het om RPGs gaat. Maar de laatste tijd komen wel meer zwakke games uit hun handen. Wat dachten jullie van die nieuwe shooter van hun op XBL (Death to Blocks of zoiets)... totaal vergruisd door de critici en ik geef ze geen ongelijk. Die nieuwe "Puzzle Quest"-achtige game een tijdje geleden was aardig, maar ook niet topkwaliteit. Square Enix, waar zijn jullie toch mee bezig?
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  2. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Vond het sowieso al minder worden na de fusie met Enix. Daarnaast zijn alleen spin-offs en games uit een totaal ander genre (Project Silpheed) ver beneden peil geweest.

    Denk dat je gelijk hebt met het idee dat ze een groter publiek willen bereiken (meer geld willen verdienen).
     
  3. casper018

    casper018 Active Member

    Berichten:
    3.462
    Leuk Bevonden:
    5
    ben ik het helaas mee eens dat na hun fusie hun games achteruit gingen
    maar ik heb er volle vertrouwen in dat ff13 superieur gaat worden.... ik ga em zeker halen
     
  4. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ook al is er al antwoord gegeven op de vraag of games 'te duur' zouden zijn, rpg's zijn wat dat betreft zeker the way to go. Zeker als je single player games speelt. De gemiddelde game duurt tussen de 10 en 20 uur om uit te spelen en met de meeste RPG's ben je weken zoet.

    Verder wordt er wat mij betreft al teveel gesproken over hoe goed of slecht deze FF gaat worden, maar als ik me niet vergis heeft nog niemand hier dat persoonlijk kunnen ervaren. Mij boeit het in elk geval geen reet, want ik wil gewoon een nieuwe FF spelen, dus dat wordt gewoon een pre order :cool:

    Zelfs daarmee zat ik al op 280+ uur om zo veel mogelijk uit de game te halen! 8)
     
  5. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.488
    Leuk Bevonden:
    3.439
    Heftige review heb je daar gepost Kevf.

    Deze review is veel en veel te lang. De reviewer blijft veel te langdradig doorgaan over bepaalde onderwerpen,maar... hij schijft geniaal. Ik begrijp, nee voel bijna hoe wanhopig hij zich heeft gevoeld tijdens het spelen van dit spel. Het sijpelt overal door de review heen. Wat snippits uit de review:

    =========================================
    "We have an idea where Final Fantasy XIII came from. It came not from videogame designers; it came from businessmen and artists. We respect the inclusion of businessmen and artists into any videogame development team — usually. The “usually” means we respect businessmen and artists if they are included not at the expense of game designers and level designers. Without art, a game isn’t a game. With great art and no game design, a game is a lifeless husk. Final Fantasy XIII is, by virtue of the hard work of many businessmen, at least the most entertaining lifeless husk of the year. It is by no means a worthwhile entertainment experience for any real human person we can imagine."
    =========================================

    Alles wat ik zie en lees vertelt mij dat deze FF gericht is op zo'n groot mogelijk publiek (daar heeft "the businessman" voor gezorgd). Daarnaast is de meest over-the-top cgi eroverheen gegooid, compleet met krankzinnige art en graphics om ons te laten vergeten dat er een stuk minder valt te beleven (lees: zelf spelen en ontdekken) in deze game.

    =========================================
    "A recent story on Kotaku.com supports our hypothesis. You don’t have to click: we’ll explain it. A producer of Final Fantasy XIII explains that there was “enough discarded content” from Final Fantasy XIII to make a whole other game. The “content” in question is mainly levels — game-play areas. That’s a real, huge red flag, right there. Seeing as the “levels” or “areas” in Final Fantasy XIII are first and foremost venues for monsters to appear, and seeing as how monsters are selected for how niftily they clash against the background graphics — seeing as how the majority of the minor in-game cut-scene dialogue consists of main characters discussing things no more detailed than “What are we going to do?” “We have to survive.” “We have to fight.” “We have to fight . . . them.” it’s quite pitifully obvious that none of the scripted dialogue or level events had anything to do with the player characters’ current location.

    This is the kind of thing that we, as a marketing / PR person, always tell game companies to never, ever, ever say in interviews. Like, there’s enough levels to make another game? That means that they spent huge amounts of time making levels that they weren’t going to use. That’s because (believe us on this one) the overall arc / scope of the story wasn’t fixed early enough in the development: the areas that were eventually actualized as levels by artists (judging by our complete playthrough of the game, we’re going to say there weren’t actually any “level designers”) were originally conceived by checklists drawn up during regularly scheduled brainstorming meetings. “Fire level”, “Ice level”, et cetera."


    "In short: they had no idea what the game was about. Tetsuya Nomura designed characters, some other artists designed some other characters, some other artists still designed huge amounts of enemy-like robot-ish machine-things, some other artists flung together lavish architecture inspired by lifetimes of playing Final Fantasy VII and longing desperately to work on a Final Fantasy game — though, of course, if they did, they’d do something kind of different. Then someone came in and was like “btw dudes, the game is about this”. Then someone was like, “Oh, i guess we don’t need that dinosaur island part, or that part on the moon.” Owning up to “enough cut-out levels to make another game” is pretty much admitting “yeah, we lacked focus from the very start; we had close to no idea what we were doing.”

    =========================================

    Dit komt aan als een donderslag, maar niet onverwacht. Ik had al zo'n gevoel dat het verhaal van FFXIII om ideeën heen was gebouwd, ipv dat eerst een goed verhaal werd bedacht en daarna alle elementen er omheen werden geplaatst. Het is nu als een 2009 summer hit CD, met alle "coole" en "interessante" stuff bij elkaar gegooid. Ook die opmerking over de conversaties komen mij bekend voor. Eternal Sonata iemand? Karakters die overloos praten over totaal niets nuttigs in dialogen (hier CGI) om... tja, om je tijd te vullen eigenlijk. Na tien minuten luisteren concludeer je dat het totaal nergens over ging.

    =========================================
    "You spend nearly thirty hours walking a tightrope littered with tutorials. At one point, the game literally tells you via a pop-up menu that “You have to kill both of the enemies in this enclosed area in order for the laser fence to be deactivated”. At one point, you come across some monsters; a tutorial window says, “These monsters are very powerful. You should avoid them.” The characters are constantly talking to another another in the field screen; they only ever say things like “Oh, this way” or “I’m getting tired” or “Let’s keep going!” Why can’t they say “These guys look tough! We’d better avoid them!” and “Yeah, I don’t think we should fight these guys”? It’s frustrating to see so many missed opportunities. Here is a game where the experience of playing it and the goals of its creators exist in two very different, obsessed compartments. We shudder to think of what actual game-design tweaking would have entailed. Cleaning the bullshit out of this game would have been as mindless, tedious, and exciting as brushing your teeth eight hours a day. (Without the bleeding gums. (Or maybe not. (You know, breathing the same air as Tetsuya Nomura, etc.)))"
    =========================================

    Dit is erg. Onbegrijpelijk dat deze game, zo gesimplificeerd als het nu is, ook nog eens je hand probeert vast te houden. Bijna beledigend eigenlijk.

    =========================================
    "By putting numbers on the end of the titles of these games you are inviting people to go back and play them years after they’re sequeled. How is this one going to look? We’re pretty sure that it’s possible to make a game that looks as good as Final Fantasy XIII: the proof is that they made Final Fantasy XIII. Here it is. Here’s hoping that another game — maybe even a Final Fantasy — will come along that bests it the way Final Fantasy VI did Final Fantasy. It is with hope that we give this game the score we are giving it: hope that, someday, we’ll be able to look back and laugh at it. Right now, today, however, it’s not quite hilarious."
    =========================================

    Nagel in de doodskist: Square Enix, wat ben je met je reputatie aan het doen? Of geef je daar niks meer om? Misschien ook niet, want ik durf te wedden dat miljoenen FFXIII's als warme broodjes over de toonbank zullen gaan. Op basis van de ervaringen van gamers die ze in het verleden met FF hebben gehad en op basis van de goede naam van SE die men in het verleden heeft opgebouwd. Casual gamers / RPG spelers zullen denken dat dit spel het genre en de serie voorstelt...

    De reviewer vindt de muziek trouwens wel goed. En de filmpjes zien er ook mooi uit.

    Dit is inmiddels een must buy voor mij geworden. Ik begin FFXIII steeds meer te zien als het voorbeeld voor de downfall van moderne gaming (gamer afstompen met zo mooi mogelijke beelden en zo weinig mogelijk inhoud, om hem daarna zo snel mogelijk een nieuwe game te laten kopen) en de teloorgang van een gigant in de industrie. Een mooi bewijsstuk, waarover ik straks interessante discussies kan openen (als die er al niet zijn) op verschillende fora. Al heb ik het nog steeds graag, heel graag mis.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  6. Ashavan

    Ashavan Guest

    Hoe kun je na je reactie nog steeds zeggen dat dit een must-buy is? Wil je per se een FF game in je collectie hebben alleen omdat de naam er op geplakt is? Als de game niks is koop je het toch niet?

    Wat betreft afstomping met graphics om te verbergen hoe slecht het verhaal en dergelijk is zie je niet alleen in de game industrie. Kijk maar eens naar de meeste films van de afgelopen decennia. Wordt je ook niet al te vrolijk van.
     
  7. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Wilde net hetzelfde vragen. Misschien wil hij zelf zien hoe slecht het geworden is?
     
  8. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.488
    Leuk Bevonden:
    3.439
    Inderdaad. Zie mijn de quote die Ashavan geplaatst heeft. Hoe raar dit ook voor jullie klinkt, (en dit bedoel ik niet cynisch) dit wordt interessant materiaal om over te discussiëren. Ashavan zegt het hierboven erg mooi. Ik zie deze FF als een spiegel die de samenleving aan het worden is en daarom wil ik dit voor één keer meemaken. Misschien geniet ik er onverwacht toch nog van. (En het spel zelf gaat me geen drol kosten omdat ik bijna alles goedkoop importeer of bestel en later weer verkoop.)
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  9. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Misschien is het wel goed dat hij nu slecht lijkt te zijn. Kan het straks alleen maar meevallen. Had ook niet gedacht dat hij beter zou zijn dan vorige delen. Had zelfs niet verwacht dat hij beter dan LO of BD zou worden. Misschien al mijn hoop in de toekomst op Mistwalker gooien.
     
  10. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.488
    Leuk Bevonden:
    3.439
    Die zijn al gevlucht naar de Wii. :+
     
  11. Zephyer

    Zephyer Active Member

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben geheel nieuw in de FF ' scene ' maar moet zeggen dat de trailer wel heeeeel nice is _O_
    Enkel een aantal vragen waarop ik geen hits krijg als ik zoek in dit draadje;

    • In welke resolutie komt het spel (ik hoop 1080p)?
    • De trailers is mooi maar zijn er ook delen welke ingame zijn? (ik als leek t.b.v. FF zie dit dus niet bij deze game)
     
  12. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Heb mjin hoop ook op 2011 staan. Lijkt mij dat op de X360 veel meer geld te halen is.

    FF scene bestaat niet meer ;)

    Game is 1080p en ingame is waar je cijfers met damage voorbij ziet komen. Ingame lijkt het best veel op de cgi movies. Dat is waarschijnlijk waar dadelijk ook de meeste credit naar toe gaat. Graphix en geluid.
     
  13. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    CGI is 1080p, in-game is het 720p maar kan in 1080p gespeeld worden d.m.v. upscaling.
     
  14. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Volgens mij is alleen de cgi van de ps3 1080p :)
    edit: hmm dat is niet helemaal zeker. Wat wel zeker is, is dat de ps3 game een stuk groter is (40 gig), die van de 360 is 27 gig max (drie dual layer dvd's)
     
  15. Boony

    Boony Dont eat yellow snow

    Berichten:
    301
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij alle oude FF games moet je maandelijks betalen toch...?

    Hoe zit dat bij deze speel veel RPG's maar nog nooit echt FF gespeeld :$ Wil hem wel gaan halen als verder geen maandelijkse kosten bijzitten.
     
  16. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.603
    Leuk Bevonden:
    8.716
    Maandelijkse kosten voor een singleplayergame? :+

    De enige met maandelijkse kosten was XI, omdat dat een MMORPG was.
     
  17. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.101
    Leuk Bevonden:
    2.258
    Haha yep, zou triest zijn als je maandelijks moest betalen voor een singleplayer game. :+
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.603
    Leuk Bevonden:
    8.716
    Zeg het maar niet te hard, anders komen ze nog op ideeën. :+
     
  19. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Damn dan was ik nu arm geweest :)
     
  20. Ashavan

    Ashavan Guest

    Dan gaan ze elke chapter los verkopen zoals je nu ook al bij point/click adventures en zo ziet tegenwoordig.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina