Mja. Aan de ene kant ben ik het zeker met je eens Goiz, en neig ik ook meer naar "dit is een goed spel" dan de andere kant, maar een JRPG - al helemaal eentje van Square - kenmerkt zich toch wel door verstopte bazen, een world map, leuke stadjes, non-lineaire levels en vrij rond roamen.
Ik vind het ook jammer, met name omdat ik ook in een RPG het altijd superleuk vind om tussen de dungeons en levels door weer eens in een gezellig stadje te komen. Gewoon rustig effe shoppen, de sfeer proeven (want die wordt altijd geweldig neergezet in Final Fantasies!), wat sidequests doen, en weer verder.
Ook aan het eind van het spel nog vanalles doen qua hidden bosses (bijv de Dark Aeons in FFX) is altijd geweldig.
Maarja, Square heeft wat dorpjes en lineairiteit van dungeons betreft zeker een punt dat ze het eruit hebben gelaten (gezien de tijd dat het kost om dat grafisch te creëren), anders zou het nog langer duren voor dit spel werd gereleased. Qua overworld hadden ze het imo simpel kunnen houden, ik bedoel, kijk naar FF9... die overworld is ook erg simpel, steden zijn zo groot als de characters zelf en het is totaal niet realistisch, maar je kan wel rustig backtracken etc, en het plezier is er wel.
Ach. Toch vind ik het een goede game, maar die kleine dingetjes zijn toch wel een gemis.
Overigens, voor degenen die al wat verder zijn (of het hebben uitgespeeld), ik was na 7-8 uur al in disc 2, is er gewoon veel meer te doen in de laatste 2 discs of duurt het spel volgens mijn wiskunde maar ~25 uur?
Klik om te vergroten...