Heren, ik heb besloten om met de cup te stoppen. Reden is een optelsom van gebeurtenissen gedurende de afgelopen tijd.
Allereerst vind ik de manier waarop er met suggesties vanuit de deelnemers omgegaan wordt, op z'n zachts gezegd, weinig constructief.
Er is overduidelijk een probleem tijdens het starten. Het is iedere keer één grote zooi. waarbij de deelnemers die wèl voorzichtig doen (en dus wat langzamer gaan dan tijdens racensnelheid) steeds het slachtoffer zijn. Anders gezegd, dom opportunisme wordt momenteel beloond.
Toch wordt mijn idee, om middels een rollende start + inhaalverbod in de 1e bocht eindelijk eens af te zijn van het gebeuk, niet eens overwogen. Vreemd, want op bijv. Oschersleben heb je nu nog steeds 100% kans op gezeik tijdens de start.
Daarna stelt RacerBlade dat, door het toestaan van de racelijn, een beetje de uitdaging uit het nachtracen wordt gehaald. Wellicht een idee om dat aan te passen.
Nou, dat is duidelijk niet de bedoeling. Er ontstaat direct een discussie met een nare ondertoon, terwijl RB enkel iets voorstelde. Het was niet eens een klacht maar puur een suggestie. Waarbij uiteindelijk de reactie van Loyal op Beltoni boekdelen spreekt (over het ontbreken van ABS in de "real" setting van de M
:
"...als het klopt heb je geluk dat de assists niet op "real" staan" en
"...voordeel is dat jij nu gewoon kan meedoen en anderen die anders waren afgehaakt".
Alsof Beltoon één of andere newbie is en op z'n knieën moet gaan om te bedanken dat hij er überhaupt bij mag zijn?!
Wat mij brengt op het verschil tussen de oude garde binnen XBW-racing en een groepje nieuwelingen (maar wel duidelijk deelnemers met race-ervaring, waar ik ook toe behoor).
Er wordt verwacht dat alle nieuwelingen op de hoogte zijn van het regelement van XBW-racing, want er dient fair gereden te worden. Prima uitgangspunt.
Ook ik heb me door het behoorlijk formeel opgezette regelement geworsteld, welke bij mij de verwachting creëerde dat er bijzonder netjes gereden zou gaan worden, want anders ben je de sigaar (volgens het regelement). Helemaal goed!
Maar wat schetst mijn verbazing, het zijn vooral de nieuwelingen die het netst rijden. Waarbij NovaCain (ofzo) de kroon spant. Hij heeft het binnen een paar races voor elkaar gekregen om als een gevaar op de baan gezien te worden. Er is direct paniek in de party als hij voor of achter iemand opdoemt. Iemand schetste het heel pakkend: "het lijkt wel alsof hij remt op de remlichten van zijn voorligger". En dat zou dan dus een ervaren racer binnen XBW-racing moeten zijn?
Echter, op basis van de regelementen kun je daar actief iets aan doen. Dat wilde ik weleens zien. Niet in een geval met Nova, maar wel met Loyal. Die mij er na de start van race 2 op Donington wel erg triest aftikte.
Kort gezegd dwong Loyal mij om van de racelijn af te wijken richting Old Hairpin (wat mag natuurlijk, maar niet echt praktisch is in dat krappe stuk), om er vervolgens geen rekening mee te houden dat ik de opdoemende bocht nooit meer op volle racesnelheid kon nemen (terwijl ik wel duidelijk voor hem lag). Resultaat is dat Loyal gewoon op volle snelheid de bocht in stuurt, mijn achterkant ramt, mij daarmee richting grindbak dirigeert en zelf vol door scheurt. En dat is dan een zogezegd ervaren XBW racer, en organisator van de cup, die er juist zo prat op gaat dat alles netjes moet verlopen (zie de onderstaande video vanaf 0:54)
Daarop heb ik een racereport ingediend bij Asjemenou (altijd leuk, die nicknames). De uiteindelijke conclusie: "race incident". Oké, dit mag dus gewoon... Wanneer wordt er dan wel ingegrepen? Als ik tegen de richting in iedereen van de baan af ram?
Waarbij ik helemaal van mijn stoel viel toen ik las dat, ondanks veelvuldig bekijken van de replay, niet duidelijk gemaakt kon worden wat er nou precies gebeurd was!
Samenvattend krijg ik het gevoel dat een groepje bekenden van elkaar een beetje tof willen doen in een door hun opgezette cup inclusief XBW-racing regeltjes (die overigens in de basis goed zijn). Maar als puntje bij paatje komt blijkt het allemaal weinig waard te zijn, zowel tijdens als na de race.
Ook worden suggesties van deelnemers niet op prijs gesteld. Het is zoals het is en daarmee basta. Wat denken we wel, we mogen al blij zijn dat we überhaupt mee mogen doen!
Genoeg reden voor mij om er mee te stoppen. Begrijp me daarbij niet verkeerd, ik snap dat de organisatie de bepalende partij is. Zo behoort dat te gaan en dat is ook de enige werkbare vorm. Echter dient een organisatie niet met twee maten te meten en na A ook B te zeggen. Ook is een luisterend oor toeleggen richting de ervaringen van de deelnemers een stuk verstandiger dan heel star aan je eigen vooropgestelde bepalingen vasthouden.
Maar het belangrijkste is dat ik zo niet met plezier competitief kan racen. Ik probeer me altijd strijdvaardig én netjes op te stellen, maar ik word bijna gedwongen om mij op de baan als een ass te gaan gedragen en daar pas ik voor.
Klik om te vergroten...