DTM 2012
Locatie incidenten: Camino Viejo Extreme
Datum incidenten: 16-05-2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 1 / 3e ronde
Asjemenou 75 (hierna te noemen auto nr. 75) en Blauw Hok (hierna te noemen auto nr.: 192
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties
Motivatie:
Beide auto’s zijn vanaf het begin van de sprintrace met elkaar in gevecht, Bij het insturen van de eerste haarspeldbocht (bocht nr. 6) rijdt auto nr. 75 op de 9e plek en auto nr. 192 op de 10e plek. In de bocht heeft auto nr. 75 een wijdere lijn dan auto nr 192. Hierbij raken de auto’s elkaar licht (linkerachter scherm versus rechter voorscherm). Auto nr. 75 loopt hier schade op. Bij het uitkomen van de bocht probeert auto nr. 192 auto nr. 75 rechts te passeren. Hierbij raakt hij auto nr. 75 op zijn rechter achterscherm waardoor auto nr. 75 spint. Beide auto’s hebben hierna schade. Auto nr. 75 gaat niet direct de baan weer op en laat achtervolgers passeren alvorens de race weer aan te vangen. Auto nr. 192 wacht op auto nr. 75 en laat hem voor gaan. Beide auto’s kunnen hun weg weer vervolgen.
.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 3 Hoofdrace / 1e ronde
Blauw Hok (auto nr. 192), en Alpha (hierna te noemen auto nr. 10).
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Direct na de start neemt auto 192 de eerste bocht te ruim en raakt van de baan. Bij het terugkeren op het circuit raakt auotnr 192 autonr. 10 in de zijkant. Hierdoor stuitert autonr. 192 terug naar links en raakt de muur. Hierdoor heeft autonr. 192 forse schade. Auto nr. 10 heeft ook schade opgelopen. Of bij bovenstaande actie sprake is van onzorgvuldig terugkomen op de baan (niet achteruitkijken en achteropkomend verkeer niet hinderen) of dat er sprake is van “lag” is niet geheel duidelijk.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 3 Hoofdrace / 1e ronde
Flavourlicious (hierna te noemen auto nr. 199, Bigga 84 (hierna te noemen auto nr. 84) en LloyallRonin, (hierna te noemen auto nr. 33 )
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Na de start op het snelle gedeelte richting de haarspeldbocht op het oude circuit haalt autonr. 199 autonr. 84 in. Er is genoeg ruimte om de actie te plaatsen. Auto nr. 199 raakt wel gedeeltelijk het vuil aan de linkerkant van het circuit. Vervolgens rijdt auto nr. 199 door in de slipstream van zijn voorganger aan de linkerkant van het circuit. Hierdoor wordt zijn zicht deels ontnomen, maar dat mag geen probleem zijn indien het circuit bekend is. Auto nr. 199 rijdt door in de slipstream en op het moment een kleine knik naar rechts komt heeft autonr. 199 niet genoeg tijd meer om te reageren en raakt hierdoor het vuil en meteen daarna de vangrail aan de linkerkant v/d baan die op korte afstand staat. Auto nr. 199 wordt terug het circuit op gelanceerd, probeert naar links terug te sturen, maar komt direct voor auto nr 84 terecht. Door het raken van de vangrail en loslaten van zijn gas heeft autonr. 199 minder snelheid dan auto nr. 84. Deze raakt vrijwel direct auto nr 199. (Auto nr. 84 probeert nog te remmen, maar de afstand in relatie tot de snelheid is gewoonweg tekort) . Hierdoor raakt auto 84 in een slip en komt dwars op het circuit. Auto nr. 33 die er direct achter rijdt probeert te remmen en te ontwijken, maar rijd vol op auto nr. 84. Zowel auto nr. 84 en 33 hebben zo goed als terminale schade. Auto nr. 199 heeft zeer forse schade. De oorzaak van het incident wordt bij autonr. 199 neergelegd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
De aanrijdingen hebben voor de individuele coureurs geen gevolgen. Bij de evaluatie van deze race is er niet gekeken naar incidenten die plaatsvinden in eerdere racers. M.a.w. er wordt altijd per race naar situaties gekeken omdat elke situatie anders is. Het verzoek aan de coureurs om de brieving goed door te nemen voorafgaand aan de race en zich bewust te zijn dat de lijnen tijdens de race anders kunnen zijn dan tijdens hot lapping. Het is in het algemeen handig dat indien je bij een raceongeval betrokken bent geweest en je het gevoel hebt daar negatief aan bijgedragen hebt, ookal is er geen opzet in het spel, je te verontschuldigen. Ookal is dat geen reden voor de FIAA om zaken door de vingers te zien, kan het wel een onnodige discussie op het forum voorkomen.
De incidenten waarbij een coureur van de organisatie bij betrokken is, zijn beoordeeld door een extern persoon.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Laatst bewerkt: 20 mei 2012