L.s.,
DTM 2012
Locatie incidenten: Circuit de Catalunya
Datum incidenten: 23-05-2012
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Circuit_Catalunya_2007.png
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Heat 1 / 2e ronde
Asjemenou 75 (hierna te noemen auto nr. 75) en Arnaud Unltd (hierna te noemen auto nr.: 08 )
Uitspraak:
Waarschuwing auto nr 08
Motivatie:
Na de vliegende start is het veld nog compact en ligt de snelheid hoog richting bocht 4 (Repsol).
Auto nr. 75 ligt op een 9e plek en remt op het normale rempunt voor deze bocht. Auto nr. 08 remt echter te laat en raakt auto nr. 75 aan de achterzijde. Beide auto’s komen in het grind en hebben veel schade. Auto nr. 08 en 75 verliezen veel plekken. Auto nr. 08 wacht tot auto nr. 75 weer van start is gegaan.
.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Heat 1 / 6e ronde
Bigga 84 (hierna te noemen auto nr. 84), Denvan (hierna te noemen auto nr. 11) en AZTBTender (hierna te noemen auto nr. 1)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Aan het eind van het rechte gedeelte richting bocht 1 (elf) en bocht 2 (Renault) zit auto nr 84 schuin rechts achter auto nr. 11. In bocht 1 komt auto nr 84 bijna op gelijke hoogte met auto nr 11, maar deze volgt zijn ideale lijn. Auto nr. 84 raakt hierbij auto nr 11 waarna auto nr 84 gedeeltelijk de controle verliest. Hij komt terug naar links en wordt daarbij aangetikt door auto nr. 1.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Heat 2 / Start
Menno88 (auto nr. 88 )
Uitspraak:
Waarschuwing auto nr. 88.
Motivatie:
Bij de start van heat 2 (na de opstelronde) haalt auto nr 88 in voordat de start/finishlijn gepasseerd is. Direct voor hem wordt er door een aantal auto’s afgeremd waardoor de situatie onoverzichtelijk is, echter auto nr. 88 had ook kunnen afremmen op zijn een vrije lijn. Tevens kon hij door het snelheidsverschil meerdere auto’s aan het eind van het rechte stuk makkelijk passeren. De gewonnen plek bij de start wordt niet terug gegeven.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Heat 2 / 2e ronde
Blauw Hok (auto nr. 192), Menno88 (auto nr. 88 ) en Bigga 84 (auto nr. 84),
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Aan het eind van het rechte gedeelte richting bocht 1 (elf) en bocht 2 (Renault) rijdt auto nr . 192 aan de linker kant. Hij wordt voor bocht 1 nog bijgehaald door auto nr. 88. Bij het insturen zit auto nr. 88 deels voor auto nr. 192. Beide auto’s wijken niet van hun lijn en toucheren elkaar. Auto 192 verliest iets aan snelheid. Bij het insturen van de 2e bocht rijdt nr 84 rechts voor auto 192 beide lijnen kruisen elkaar. Beide auto’s wijken niet van hun lijn af en toucheren elkaar waarbij auto nr. 84 van het circuit raakt. Autonr. 84 verliest 6 plaatsen, maar kan zijn weg vervolgen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Heat 2 / 2e ronde
Lloyal Ronin (auto nr. 33 ) en Bergje360 (auto nr. 24)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
In de 2e ronde bij het insturen van bocht nr. 5 (Seat) remt auto nr. 33 later dan gebruikelijk en daarbij raakt hij autonr 24, rijdende op een 6e plaats in de zijkant. Beide auto’s ontvangen schade, maar kunnen hun weg vervolgen. Auto nr. 11 ontwijkt overigens de crash op een mooie manier, kost hem wel snelheid en een aantal plekken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Heat 2 / 5e ronde
Flavourlicious ( auto nr. 199), Nori Ceramic (auto nr. 16), Asjemenou75 (auto nr. 75) en Surrealistic (auto nr. 79)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Direct na de chicane, haalt autonr. 199 via de binnenzijde van de chicane auto nr. 79 in. In bocht nr. 16 (New Holland) zit daardoor auto nr 199 aan de binnenzijde van de bocht met naast hem auto nr. 79. Auto nr. 199 en 79 hebben beide een lijn die elkaar kruisen. Ze toucheren elkaar en auto nr 79 verliest daardoor sneheid. Auto nr. 16 rijdt direct erachter en rijdt direct naar rechts om auto nr. 79 in te halen. Daarbij komt hij direct voor auto nr. 75 te rijden die veel snelheid mee neemt uit bocht 16. Hierdoor raakt auto nr 75 de achterkant van auto nr. 16, die vervolgens auto nr 199 raakt. Autonr. 75 raakt door de touche in onbalans en raakt vervolgens auto nr. 79 die direct links van hem rijdt. Auto nr 16 auto is ook in onbalans en toucheert op zijn beurt auto nr. 75.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7. Heat 3 Hoofdrace / 1e ronde
Flavourlicious ( auto nr. 199), Blauw Hok (auto nr. 192) en Bigga 84 (auto nr. 84),
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Direct na de start remt auto 199 later dan de overige auto’s. Hij schiet deels voorbij het instuurpunt van bocht 1, maar raakt daarbij niet van het circuit . Auto nr. 199 zit hierdoor in bocht 2 aan de binnenzijde. Auto nr. 192 zit direct aan de rechterkant van auto nr. 199. Beide auto’s hebben een kruisende lijn. Om te ontwijken stuurt auto nr. 192 iets naar rechts en toucheert daarbij de schuin rechts voor hem rijdende auto nr. 84. Deze laatste raakt door deze actie van de baan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Heat 3 Hoofdrace / 1e ronde
Bigga 84 (hierna te noemen auto nr. 84) Asjemenou75, (hierna te noemen auto nr. 75), Arnaud Unltd (hierna te noemen auto nr.: 08 ) en Surrealistic (auto nr. 79)
Uitspraak:
2e Waarschuwing auto nr 08 en verlies van punten van heat 3.
Motivatie:
In de 1e ronde bij het insturen van bocht nr. 5 (Seat) rijdt auto nr 75 op een 8e positie. Bij het insturen van de bocht zit auto nr. 84 aan de binnenzijde. Auto nr. 8 rijdt op een 11e positie en mist zijn rempunt voor de bocht en raakt auto nr. 84 aan de linkerzijde met hoge snelheid. Auto nr. 84 toucheert hierdoor auto nr. 75. Door de aanrijding spint auto nr. 8 op de baan. Auto nr. 79 kan hem niet meer ontwijken en raakt de gespinde auto. Auto nr. 8 wacht totdat iedereen zijn weg heeft vervolgd, maar Auto nr’s 79, 84 en 8 zijn door veel schade uiteindelijk uitgeschakeld. Auto nr 75 ontvangt minder schade en kan zijn weg vervolgen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
Niet alle incidenten zijn in het rapport verschenen. Er zijn gedurende alle heats, maar met name in heat 2 diverse “tikken” uitgedeeld. Deels is dit een onderdeel van racen maar voor de rest van de competitie wordt toch een beroep gedaan op de “toppers” die in de 2e heat achteraan starten.
In de 2e heat is het voor deze coureurs van belang om z.s.m. naar voren te rijden echter daarbij mag niet uit het oog verloren worden dat de mindere coureurs zich vooraan bevinden. Aangezien men aan het racen is voor posities is het niet zo dat mindere coureurs aan de kant MOETEN gaan of anderszins aan de kant GEHOLPEN moeten worden (daarbij moet men als “verdedigende rijder” zich wel houden aan de regels in de OP/Fairplay). Er wordt verwacht dat men cleane inhaal manouvers maakt, waarbij men op race capaciteiten er voorbij komt en niet op basis van “verworven status” .
Alle incidenten zijn beoordeeld door een extern persoon.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk
Laatst bewerkt: 30 mei 2012