Scirocco R VISA/MasterCard cup 2012
Locatie incidenten: Le Mans, Full Circuit , 4 incidenten,
Datum incidenten: 14-03-2012
http://img842.imageshack.us/img842/7...occolemans.png
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Endurance Heat Ronde 1, incident nr. 1
Incident met Asjemenou75 (hierna te noemen auto nr. 9), en Mt Cook (hierna te noemen auto nr. 37)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties
Motivatie:
Direct na de start ,voor de Dunlop curve raakt aan de linkerkant van het circuit auto 9 in een slip. Auto nr. 9 glijdt vervolgens van de linkerkant van het circuit richting de rechterkant. Hierbij wordt hij aan de achterzijde geraakt door auto nr. 37. Auto nr. 37 kon niet ontwijken vanwege het feit dat direct na de start de auto’s nog dicht op elkaar rijden. Auto nr. 37 wacht totdat auto nr. 9 weer vertrokken is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Endurance Heat Ronde 1. incident nr. 2
Incident met Denvan (hierna te noemen auto nr.: 11) en Bassiebaas (hierna te noemen auto nr.: 194) en Rovaro (hierna te noemen auto nr. 7)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties
Motivatie:
Direct na de start, in de Dunlop curve remt Auto nr. 11 voor verkeer van rechts. Auto nr. 194 zit op korte afstand en remt te laat en raakt auto nr. 11. Aan de achterzijde. Auto nr. 11 snijdt, door de aanrijding, een gedeelte van het circuit af om botsing met andere auto’s te vermijden. De gewonnen plaatsen worden direct terug gegeven door auto nr. 11.
Auto nr. 194, raakt na de aanrijding met auto nr. 11 de gele banden aan de binnenzijde van de eerste bocht, hierdoor wordt de auto iets gelanceerd en komt terug op de baan met een zwaai naar rechts. Hierbij raakt auto nr. 7 auto nr. 194 twee keer. Beide auto’s kunnen hun weg, weliswaar met veel schade, vervolgen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Endurance Heat Ronde 1, incident nr.3
Incident met Bergje (hierna te noemen auto nr.: 24) en Arnaud unltd (hierna te noemen auto nr.: 8 )
Uitspraak: Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Voor bocht indianapolis rijdt auto nr. 24 een autolengte voor auto nr. 8. Auto nr. 24 remt bij het normale rempunt, auto nr. 8 remt te laat en raakt auto nr. 24 aan de achterzijde. Beide auto’s raken van de baan en hebben schade. Men kan de weg weer vervolgen. Beide auto’s wachten totdat het veilig is om weer terug op het circuit te komen. Auto nr. 8 wacht totdat auto. Nr. 24 weer vertrokken is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Endurance Heat Ronde 3, incident nr.4
Incident met Menno 88 (hierna te noemen auto nr.: 88 ) en Alpha (hierna te noemen auto nr.: 71)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
In de 3e ronde rijdt auto nr 88 uit de pit. Bij het ingaan van de Dunlop curve zit auto nr. 71 vlak achter hem. Auto nr. 88 remt bij het normale punt voor de bocht. Auto nr. 71 remt te laat en raakt de achterzijde van auto nr. 88. Hierbij raakt auto nr. 88 van de baan. Auto nr. 71 rijdt door en wacht niet of verminderd geen vaart om plek direct terug te geven.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
De aanrijdingen hebben voor de individuele coureurs geen gevolgen. Ze zijn allemaal gekwalificeerd als race incidenten, waarbij voor zover de FlA kan boordelen geen moedwilligheid, opzet of grove schuld aan de orde is. De aanrijdingen, veroorzaakt door Arnaud en Alpha waren echter wel te vermijden. Deze gebeurden in beide gevallen op de racelijn en er was geen sprake dat er
1.) geanticipeerd moest worden op fouten van de voorganger;
2.) geanticipeerd moest worden op andere (externe) factoren ( b.v. slippartijen ) van de voorganger;
3.) rekening gehouden moest worden met meerdere auto’s in de directe omgeving, b.v. druk verkeer direct na de start, waarbij je niet de racelijn kunt aanhouden.
Ookal heeft dit nu individueel geen gevolgen, bij de aankomende cup zullen er, indien dit soort aanrijdingen binnen een bepaalde tijd bij een coureur vaker voorkomen, maatregelen getroffen worden.
Houdt daar dus
rekening mee
bij het eventueel (dicht)remmen van een achterstand op je voorganger waarbij schade en of plaatsverlies bij je voorganger ontstaat. Indien de voorganger een “brake test” uitvoert zal dit opgemerkt worden door de wedstrijdleiding.
Verder ook een algemene opmerking over het wachten op een tegenstander. Indien je naar je eigen mening betrokken bent bij een botsing waar je naar je eigen mening de veroorzaker van bent, is het wel zo netjes (ongeschreven regel) om te wachten en de plek terug te geven (tenzij de schade bij je tegenstander te groot is om verder te rijden of dat de tegenstander op zijn zijkant ligt).
Verder een algemene opmerking over het communiceren via de microfoon. Men moet zich weten in te houden. Soms kan er een kreet losbarsten als er iets gebeurt, maar daarna moet het over zijn en hoe moeilijk ook, je moet je inhouden en zeker geen “discussie of een monoloog ” starten. Dit staat in de regels en daar moeten we ons aan houden. Je haalt niet alleen jezelf en betrokkenen uit de concentratie, maar ook de andere coureurs die er niets mee te maken hebben kunnen hier last en ergernis van ondervinden.
Incidenten kunnen altijd gemeld worden, maar worden meestal, zelf al opgemerkt door de wedstrijdleiding. Deze kijkt daar onafhankelijk naar en indien nodig zullen er sancties volgen.
De incidenten waarbij een coureur van de organisatie bij betrokken is, zijn beoordeeld door een extern persoon.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk