Denk het ook ja. Motegi is vind ik een relatief makkelijke baan om op te rijden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Infenion van vorige week) met veel rechte stukken en harde en lange remplaatsen. Over dat close-racing i.c.m. veel en hard remmen zou ik alleen graag nog wat kwijtwillen. Excuses wanneer het al te betweterig overkomt of ik eigenlijk niets nieuws, maar ik doe het met de bedoeling om onze races nog geslaagder te maken voor iedereen.
Over het remmen zou ik een misverstand dat soms nog lijkt te leven uit de wereld willen helpen. Namelijk dat wanneer je dicht achter iemand rijdt en op dezelfde plaats remt als je voorganger je hem niet kunt raken! Rem je niet iets éérder dan je voorganger dan zul je hem raken! In de afgelopen races (Road America, Infenion, Laguna Seca) hebben we het al wel eens fout zien gaan met aanrijdingen als gevolg en dat wordt soms onterecht geweten aan verstoorde aerodynamica als je dicht achter elkaar rijdt. Deze aanrijdingen worden niet, of slechts zeer marginaal, veroorzaakt door verstoorde aerodynamica/downforce, maar simpelweg omdat de absolute afstand tussen auto's bij dalende snelheden sterk vermindert.
Voorbeeldje:b:
Auto 14 en auto 84 rijden vóór deze bocht allebei 240 km/h en ze moeten zodadelijk afremmen tot 60 km/h voor een bocht. De afstand tussen de 2 is ongeveer 0,05 seconde / 1 meter (kont tot neus). Wanneer beide auto's op dezelfde plaats beginnen met remmen blijft de tijdsafstand tussen de twee identiek, maar zal de afstand in meters afnemen.
De 'denkfout' die soms gemaakt wordt is dat die 1 meter zal slinken tot ongeveer 30 cm, waarbij er nog steeds niets aan de hand zou zijn omdat er nog 30 cm ruimte overblijft tussen 14 en 5.
Je moet hier echter niet met die 1-meter-afstand (kont-neus) rekenen maar met de afstand van neus tot neus (ongeveer 6 meter; 5 meter auto + 1 meter lucht). Die 6 meter zal slinken tot slechts ongeveer 2 meter (neus-tot-neus afstand) en auto 14 knalt hier auto 5 dus finaal van de weg, terwijl ze op exact dezelfde plaats remden!
De ellende zal alleen nog maar groter worden wanneer auto 14 wacht met remmen tot hij auto 84 ziet remmen. Vanwege de reactietijd bij auto 14 zal hij namelijk zelfs later remmen dan auto 84 als ze zo dicht achter elkaar rijden...
Je kunt dit ook waarnemen wanneer je tegen een ghost rijdt die vlak voor je rijdt. In krappe bochten zul je niet achter hem blijven maar deels in hem verdwijnen (tijdsafstand blijft identiek, absolute afstand krimpt) en bij het uitgaan van de bocht zal de ghost weer voor je wegrijden ((tijdsafstand blijft identiek, absolute afstand krimpt).
Omdat ik net als Coldzero close-racing verwacht op Motegi en er op Motegi zo veel lange remwegen zijn leek het me in het algemeen belang om hier op voorhand misschien wat extra aandacht voor te vragen.
Nogmaals sorry als het een irritant verhaaltje is geworden.:b::b:
Laatst bewerkt: 27 dec 2012