Bedankt.
Nog een tip voor de Thrustmaster TX:
Spoel (rewind) herhalingen van replays liever niet te vaak terug als je het stuur hebt aangesloten.
De FFB van het stuur geeft heftige 100% FFB stuurbewegingen tijdens terugspoelen (rewind) in de replay.
Ik heb reacties op fora gezien dat het stuurwiel defect is geraakt.
Gebruik met replays liever dus de controller.
Eerste indruk van de Thrustmaster TX in combinatie met FM5: Erg posititief.
De vertaling van de stuurinput in de bochten met name de langzame korte bochten en hairpins is veel veel beter.
Ik heb het idee dat ik de apex veel beter kan aansnijden.
In vergelijking met Forza 4 vind ik het rijgedrag met een stuurwiel veel realistischer en prettiger.
Ik mis mijn Fanatec CSR-stuurtje totaal niet meer.
De standaard pedalenset is erg basic. Er zit alleen een liniaire veerwerking op het pedaal. Daardoor is het remgedrag erg onregelmatig waardoor je niet alles uit een rondetijd kunt halen met dit stuur. Je trap te gemakkelijk door je remmen heen met blokkeren tot gevolg.
Als de 3-pedalen-set uitkomt met de progresieve brake-mod dan koop ik die meteen.
De CPX-adapter van Basherboard was binnen 1 minuut uitverkocht. Ik was net te laat.
Wel kostte het wat tijd om de firmware te updaten en de settings van het stuurwiel aan te passen aan mijn rijstijl.
Ook had ik wat problemen om die audio-adapter voor de headset aan de praat te krijgen. Heeft eerst een update nodig.
En vervolgens bevroor de console bij het gebruik van het stuur in combinatie met de controller/audio-adapter.
Na wat onderzoek bleek dat de oplossing het resetten van de USB-poorten was. Alle kabels los. Stroom van de console af en daarna alles weer aansluiten.
Ook vind ik de hoek waaronder het stuur staat, als het stuur op b.v een horizontaal tafelblad is gefixeerd erg onnatuurlijk horizontaal staan.
De Fanatec CSR stond meteen al onder een gebruiksvriendelijke hoek gefixeerd op b.v. een buroblad.
Dit is natuurlijk te fixen met een soort sub-frame die onder een hoek staat of bij gebruik in een playseat cockpit opstelling.
De FFB is enorm sterk. Is gelukkig instelbaar.
Als laatste: Bij eerste ingebruikname tijdens installeren of firmware update: Doe wel helemaal de drie-pins stekker in de stuurbehuizing doordrukken.
Het lijkt bij 3/4 of de stekker er helemaal inzit.
Ik was te voorzichtig en drukte de stekker maar 3/4 in, stuur leek te werken want de FFB werkte tijdens de automatische calibratie, maar het apparaat werd niet herkent aan de USB poorten op de PC tijdens de firmware-update.
Kostbare tijd verloren voordat ik dit door had.
Laatst bewerkt: 24 jun 2014