Scirocco R VISA/MasterCard cup 2012
Locatie incidenten: Twin Ring Motegi East
Datum incidenten: 07-03-2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2 Incident met BassieBaas (hierna te noemen auto nr. 194) en Juniorr22 (hierna te noemen auto nr. 22)
Uitspraak:
Race incident, Waarschuwing voor auto nr.22.
Motivatie:
In ronde 11 rijden auto nr 194 en nr 22 op volle snelheid over het rechte stuk. Hierbij haalt auto nr 194 auto nr 22 ruim voor het einde van het rechte stuk in en remt bij het normale rempunt voor de bocht. Auto nr 22 probeert de achterstand te verkleinen en remt later dan gebruikelijk. Auto nr 22 probeert via de binnenzijde van de bocht, grotendeels buiten de baan, (afsnijden om positie te winnen) auto nr 194 weer in te halen. Door de nog te hoge snelheid van auto nr. 22 schuift/raakt hij auto nr. 194. Auto nr 194, komt hierdoor deels aan buitenkant van de baan terecht.
De bocht erna (bocht nr. 2, direct na viaduct) rijdt auto nr. 22 deels voor auto 194. Auto nr.22 neemt de bocht grotendeels door het gras, (afsnijden om positie te winnen), en remt even om zich te positioneren voor volgende bocht. Doordat auto nr. 22 grotendeels door het gras rijdt met aan de zijkant auto nr. 194 (die wel op het ciruit rijdt), raakt auto 194 door de remactie auto nr 22.
Auto nr 22 wint door de bovenstaande acties ongeoorloofde plek en geeft deze niet direct terug aan auto nr 194.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2
Asjemenou75 (hierna te noemen auto nr.: 9) en Juniorr22 (hierna te noemen auto nr.: 22)
Uitspraak:
Race incident, Waarschuwing voor auto nr.22, in combinatie met andere ongeoorloofde acties
Motivatie:
In ronde 13 rijden auto’s 9 en 22 op het rechte stuk voor bocht 6. Auto nr 9 heeft auto nr 22 inghaald. Voor de bocht remt auto nr. 9 bij het rempunt. Auto nr. 22 probeert de achterstand dicht te remmen door later dan gebruikelijk te remmen en via de binnenzijde van de bocht, (afsnijden om positie te winnen), grotendeels over het gras, een positie op auto nr. 9 te winnen. De auto’s raken elkaar in de bocht, echter de posities blijven ongewijzigd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heat 2
Surreallistic (hierna te noemen auto nr.: 79) en Juniorr22 (hierna te noemen auto nr.: 22)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
In ronde 16 rijden auto’s 22 en 79 op respectievelijk 9e en 10e plaats. In ronde 13 rijden auto’s op het rechte stuk voor bocht 6. Auto nr. 22 remt bij het gebruikelijke rempunt, auto nr. 79 remt later dan gebruikelijk en raakt daarbij de achterzijde van auto nr. 22. Auto nr. 79 neemt positie niet over en beide auto’s kunnen hun race vervolgen. Auto nr. 79 wordt aangesproken voor het veroorzaken van de schade aan auto 22, echter het is een race incident zonder consequenties.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
Auto nr. 22 krijgt een waarschuwing voor heat 2. Hierdoor zal auto nr. 22 uit de huidige- en aankomende cup en het klassement worden verwijderd. Dit vanwege het bovenstaande, negatieve betrokkenheid bij meerdere incidenten gedurende de cup tot nu toe en een eerder ontvangen waarschuwing tijdens de race Nurburg GP, d.d. 1 februari 2012.
Ookal is niet met zekerheid vast te stellen of in al die incidenten tot nu toe er sprake is van moedwillig danwel opzettelijk zich niet houden aan het fair/clean racen, wel is vast komen te staan dat zodra de coureur van auto nr. 22 onder druk staat, hij in meerdere opzichten bereid is grotere- en niet toelaatbare risico’s te nemen in de onderlinge race situaties. Hierbij worden op een ongeoorloofde manier plaatsen gewonnen of verdedigd, danwel wordt de race negatief beïnvloed.
Het is voor de organisatie zeker niet de bedoeling om coureurs uit de cup te verwijderen. Het kost veel tijd om incidenten te analiseren, vanuit alle invalshoeken neutraal te bekijken en desnoods extern advies in te winnen. Waarschuwingen zijn er om gedrag te veranderen, maar als het gedrag niet verandert kan de organisatie in het belang van de cup helaas niet anders beslissen.
De incidenten waarbij een coureur van de organisatie betrokken is, zijn beoordeeld door een extern persoon.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Laatst bewerkt: 9 mrt 2012