Drivers' briefing 30-12-2015, Palmer Jaguar JP-LM @ Watkins Glen GP
Weersverwachting:
We gaan racen op 1 januari, de eerste race start 's morgens om 10:00, de tweede race vindt om 15:00 plaats. Wederom is het weer onbekend - beide races worden gereden met één weather slot op random.
Wijziging regels:
Ook deze week staat door hevige bandenslijtage op een natte baan Tire Wear weer UIT.
Door de random weather slots hebben we nu dezelfde routine als op Oulton Park. Voor de practice van beide races doen we een race van 1 ronde om het weer te bepalen. Dit om er voor te zorgen dat de kwalificatie en race in dezelfde omstandigheden worden gereden én om hevige mist te elimineren.
De startprocedure:
Deelnemers krijgen vanaf de start tot Chute (bocht 7) de kans om hun juiste plaats te vinden, tot Chute ben je vrij om te doen wat je wil, dus probeer je banden en remmen op te warmen. Vanaf Chute verlaagt de leider het tempo een beetje (rijd ongeveer halfgas) en gaan we allemaal in een treintje in de juiste volgorde rijden. Het is nu nog toegestaan te zigzaggen om de banden op temperatuur te houden, maak echter geen onverwachte remacties die ervoor zorgen dat er gaten in de trein ontstaan. Vanaf bocht 10 gaan we in formatie rijden, twee aan twee dus. De leider behoudt het tempo rond de 90 km/u, wat makkelijk bereikt kan worden door volgas te rijden in de eerste versnelling. De oneven startplekken rijden aan de rechterkant van de baan, de even startplekken rijden links. We rijden in formatie het start/finish rechte stuk op, nog steeds rond de 90 km/u. Op de pitmuur staan advertenties, de zone waarin de leider het tempo mag verhogen, en dus de race start, begint bij de eerste Zippo-advertentie (voor de finishlijn). De zone eindigt bij de tweede Zippo-advertentie (achter de finishlijn).
Bocht 11 en 12 worden dus met 90 km/u gereden, in formatie. Uiteraard leggen de auto's die aan de binnenkant van een bocht rijden minder afstand af. Er zullen dus gaten ontstaan, ook al rijden we allemaal dezelfde snelheid. Probeer deze gaten zo snel mogelijk op te vullen, uiteraard mag er daarom even sneller dan 90 km/u gereden worden.
De stand:
Rondes en pit window:
In de sprintrace rijden we 12 ronden, de hoofdrace is 19 ronden lang. In de hoofdrace is een pitstop verplicht, de pitstraat opent aan het einde van ronde 7 en sluit na de 11e ronde.
Straffen:
N.v.t.
Let verder op:
- Zorg ervoor dat je een setup geladen hebt!
- De startzone is relatief kort! Let bij het oefenen er even op waar de Zippo-advertenties staan voor de start van race 2 en haal daar je voordeel uit.
- De pitingang heeft een witte lijn die begint vóór bocht 12, deze hoeft NIET gerespecteerd te worden. Echter, zorg er wel voor dat je niet op de racelijn rijdt als je afremt voor de ingang van de pit, geef je eventuele achterligger ook even een seintje.
- De gele lijn bij de pituitgang dient natuurlijk wel gerespecteerd te worden.
- Ik ga er van uit dat het niet gebeurd, maar mocht je onverhoopt een pitstop vòòr ronde 7 maken in race 2 (bijvoorbeeld omdat je de controle in de laatste bocht verliest), zal je pitstop wel tellen, maar wordt er aan het einde van de race 5 seconden bij je tijd opgeteld.