Donderdag, 22 april 2004 - De opsporingsdienst FIOD-ECD heeft op diverse plaatsen in Nederland invallen gedaan. De actie was gericht tegen de illegale verspreiding van software. De invallen vonden plaats na een tip van de Amerikaanse Justitie. Behalve in Nederland vonden op woensdag in nog zeven andere landen invallen plaats. De FIOD-ECD heeft woensdagmiddag in veertien woningen huiszoeking gedaan. Volgens het NOS Journaal vonden de invallen onder meer plaats in studentenhuizen in Enschede, Delft, Groningen en Utrecht. Ook heeft de FIOD-ECD verscheidene universiteiten verzocht om informatie te verstrekken over enkele ip-adressen. Volgens de opsporingsdienst worden de betreffende adressen gebruikt voor de 'opslag en transport van illegale programmatuur'. De actie is gericht tegen de groep Fairlight, 'een van de oudste en bekendste groepen binnen de warez-scene'. Fairlight bestaat volgens de FIOD-ECD sinds het midden van de jaren negentig. De groep houdt zich bezig met het kraken van de kopieerbeveiliging op onder meer games. "Fairlight is verder bekend als een van de weinige warez-groepen die uit zijn op financieel gewin." Op de Universiteit Twente (UT) zouden aanhoudingen zijn verricht. Het zou niet voor het eerst zijn dat studenten van de UT worden aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het illegaal kopiƫren van software. Eind 2001 werden enkele studenten van de universiteit aangehouden, omdat zij zouden handelen in illegale software. Bij de invallen op de campus van de UT werd destijds ook apparatuur in beslaggenomen
Echt niet? Zo naief is toch niemand? De Amerikaanse overheid komt in actie nadat grote Amerikaanse bedrijven geklaagd hebben over softwarepiraterij. Vervolgens heeft de Amerikaanse overheid andere landen gevraagd om ook actie te ondernemen om het gebruik van illegaal software tegen te gaan. Het is toch niet meer dan terecht dat software gewoon beschermd wordt?
pff, ik ben ook niet dom. Maar ik vind dat de V.S. niets te zeggen hoort te hebben over wie wel en niet in nederland aangepakt gaat worden.
Ik heb ene officiele versie van Windows dankzij d eliscentie op de universiteit (dus kost hij maar 18 euro). Voor de overige software betaal ik elke maand mer dan 30 euro