Review:
Zaterdag viel Flatout op de deurmat, Dimension Plus kan blijkbaar snel leveren, ondanks dat ik het spel om 16:00 had besteld de dag ervoor.
Het spel start op met de trailer die ook te downloaden is via Marketplace. Ik heb gelijk maar de carriere mode opgestart. Je moet een auto kiezen die je later weer met verdiende credits kan upgraden. Ik koos voor een bepaalde cup en ik kon aan de slag.
Het spel ziet er heel mooi uit. De omgeving, de auto, alles kan kapot en dat ziet er goed uit! Ook is het erg grappig dat je bestuurder uit de auto geslingerd kan worden. Er is niks mooiers dan uit je auto geslingerd te worden en dat er vervolgens over je heen wordt gereden door de andere deelnemers en dit in combinatie met ragdoll physics, lachen gegarandeerd. Elke keer dat je iemand beukt of dingen kapot maakt word je nitro balk aangevuld. Je kan simpel je nitro gebruiken door op A te drukken. De zijkanten van het beeld vervagen dan en je krijgt een behoorlijke boost. Dit is ook mooi uitgewerkt. De races verlopen snel, maar je hebt wel controle over wat er gebeurd en je ziet wat er gaat komen. Zodra je een nitro gebruikt krijg je gelijk een goed gevoel van snelheid en word je controle iets minder en zie je minder goed wat er gaat komen. Wat mij opviel aan deze races is dat de tegenstanders erg goed zijn, het lukte mij niet om eerste te worden (Carriere mode, het minst gespeeld). Ook de AI is erg goed, de tegenstanders proberen je echt van de baan te beuken en houden zich niet alleen vast aan een ideale lijn.
Eenmaal terug naar het menu kwam ik erachter dat er heel veel opties zitten in dit spel. Je hebt carriere mode, carnage mode, single event, party mode, Xbox Live.
Carriere mode: Races rijden, wagen upgraden, credits verdienen
Carnage mode: verschillende modes om zoveel mogelijk schade te veroorzaken in zowel arena's of parkeerplaatsen als op race tracks (platteland en in de stad)
Single event: kies één onderdeel uit Carriere mode, Carnage mode of Party mode
Party mode: allerlei party games gebaseerd op het wegschieten van je bestuurder uit de auto
Xbox Live: speel één van de onderdelen met andere mensen via Xbox Live
De Carnage mode is erg leuk, vooral omdat het niet gaat om als eerste te finishen, maar om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk schade te veroorzaken op een racetrack of in een arena een soort van deathmatch te spelen tegen andere auto's met power-ups. Deze mode bestaat dus weer uit andere modus. Het rijden in een arena is erg leuk. Je hebt twee varianten, Last man standing en Deathmatch. Bij Last man standing heb je één leven en zoals de titel al zegt is degene die als laatste overblijft de winnaar. Je moet hier slim omgaan met hoe je speelt. Je kan overal op inrijden, maar dat ben je zelf ook snel kapot. De powerups die in de arena liggen, zorgen voor iets extra's. Deze powerups zijn er overigens niet in overvloed, wat in mijn ogen de gameplay bevorderd. Bij deathmatch moet je in een x aantal minuten zoveel mogelijk punten behalen. Punten behaal je door andere auto's te beuken en kapot te maken. Het 'wrecken' van een auto levert je het meeste punten op. Ook het zo lang mogelijk zelf niet kapot gaan levert je extra punten op. Twee of meer auto's achter elkaar kapot maken levert je ook weer extra punten. Er zijn dus meerdere mogelijkheden om punten te verdienen. Als je zelf kapot bent, kan je gewoon weer spawnen in de arena. Wat bij beide modus erg van pas komt, is dat je kan zien doormiddel van een gekleurd pijltje boven de auto's in hoeverre die auto's al beschadigd zijn. Zie je een groen pijltje dan moet je nog veel schade doen wil je veel punten verdienen, zie je een rood pijltje boven een auto dan is hij bijna 'wrecked' en kan je dus veel punten verdienen. Je ziet dus vaak dat mensen achter de rode pijltjes aan gaan.
De partymode heeft mij erg verrast. Toen ik hiermee begon en op de klok keek waren er al meer dan 3 uur voorbij gegaan. Partymode klinkt als iets dat je met vrienden moet doen. Dat klopt in principe ook, maar er zit meer achter. Je kan 1 tot 8 spelers selecteren, je kan elke speler zijn eigen naam geven. Je moet na elke onderdeel de controller aan de volgende persoon geven, dus je kan deze party mode spelen met één controller. De partymode bestaat uit meer dan 15 partygames, ik weet niet precies hoeveel het er zijn, maar het zijn er veel. Het komt er op neer dat je een aanloop neemt met een auto en op een bepaald punt moet je de bestuurder uit de auto lanceren om een goede score te halen. Bij de één is dit zo ver mogelijk, bij de ander is dit zo hoog mogelijk, bij weer een ander zo veel mogelijk punten. De meeste partygames zijn gebaseerd op sporten. In principe komt elke partygame op hetzelfde neer, maar juist die andere setting maakt het afwisselend. Zo moet je bijvoorbeeld bij soccer je mannetje in een goal 'schieten' en dan moet zo precies mogelijk in de kruising of de onderhoek. Voor het goal gaat een keeper heen en weer. Bij basketball heb je weer meerdere baskets die verschillende punten opleveren. Als je de bestuurder gelanceerd hebt dan kan je deze een klein beetje sturen in de lucht. Je kan hem niet makkelijk sturen, het gaat echt om een kleine afwijking van je afgeschoten lijn. Ook kan je de bestuurder één keer in de lucht een kleine boost omhoog geven, dit is heel erg klein maar kan net genoeg zijn om die honkbal knuppel op een betere plek te raken zodat je mannetje nog verder geslagen wordt. Al met al komt het er voornamelijk op neer hoe hard je auto rijdt en met welke hoek je de bestuurder afschiet en ook vooral wanneer, niet te vroeg, maar ook niet te laat.
Wat houdt deze mode mij (alleen) zolang geboeid? Ten eerste omdat ik alle partygames een keer gespeeld wilde hebben. Maar ten tweede omdat je score gelijk geupload wordt naar de Xbox Live leaderboards, die je ook direct kan bekijken. Zo haalde ik met 'darten' een goede score en toen bleek dat ik nummer 50 van de wereld was geworden. Dan kijk je naar de andere scores van andere partygames en dan ga je echt proberen om hoog te komen in die leaderboards. Dit is erg goed utigewerkt, vooral omdat je de leaderboards gelijk ziet na je game, je hoeft dus niet door allerlei menu's te klikken om die te vinden.
Dit alles kan ook over Xbox Live gespeeld worden, dat heb ik even gedaan en dat beviel erg goed. Je hebt geen last van kinderen die lopen te klieren tijdens het spelen, omdat het hele spel immers bestaat uit het zuur maken van elkaars 'leven'.
Al deze leuke gamemodus, het feit dat het spel er gewoon heel erg mooi uitziet en dat de crashes zo gruwelijk zijn maken dit spel een leuke toevoeging aan je gamecollectie. Het is een spel dat je regelmatig in je 360 stopt, dit blijft altijd leuk.
Hopelijk hebben jullie wat aan deze review. Als er vragen zijn dan hoor ik het wel. Er kunnen best schrijffouten inzitten, maar ik heb geen tijd om te checken. Het is immers mijn baas z'n tijd .
Laatst bewerkt: 25 jun 2007