F1 2010 - Racet als een beest
Preview | 31 augustus 2010 - Bijna, bijna is het zover. De koningsklasse in de racerij, de Formule 1, keert terug naar de gamewereld. Na een aantal jaar zonder F1 game en daarvoor flink wat matige uitgaves van Sony mag Codemasters het proberen. Gelukkig maar, want als er 1 uitgever is die ik vertrouw om van mijn favoriete sport een game te maken zijn het de Codies wel. Na flink wat uurtjes met de preview code ben ik overtuigd, dit wordt echt heel vet.
Dit heb ik gespeeld
Sinds mijn vorige preview tijdens de E3 is er een hoop gebeurd. Na veel zeuren (sorry Codemasters) heb ik de game een uurtje op het Codemasters kantoor kunnen spelen, waarna al snel een multiplayersessie en interviews met het dev team en Adrian Sutil volgden op gamescom. Daar kreeg ik ook eindelijk een preview code in mijn handen gedrukt en die heb ik onderhand een ruime 5 uur gespeeld.
Dit is F1 2010
Wil je de basics van F1 2010 nog een keer terug halen, check dan even mijn vorige preview van de game. In deze preview wil ik het vooral gaan hebben over de systemen die in het spel verwerkt zitten en hoe deze je races zullen beïnvloeden. Aangezien de career mode nog niet beschikbaar was omdat nog niet alle circuits in de preview code zaten kan ik daar helaas weinig over zeggen, maar des te meer over hoe het werkt.
Tijdens de race op de Hungaroring boorde Michael Schumacher bijna oud teamgenoot Rubens Barichello in de pitmuur. Zo zul je de AI zich niet snel zien gedragen in F1 2010 maar ze zullen je het ook zeker niet makkelijk gaan maken. Iedere coureur heeft zijn eigen persoonlijkheid, ingesteld met parameters als agressiviteit, consistentie, maar ook hoe goed ze zijn in inhalen en verdedigen van positie en hoe zuinig ze op hun auto zijn. Neem bijvoorbeeld Lewis Hamilton, een ster in inhalen, terwijl zijn teamgenoot Button misschien wat minder agressief is. Dat hoeft geen nadeel te zijn, want met zijn conservatieve rijstijl won Button dit jaar al de Grand Prix van Australië en China.
Wanneer je tegen de 2 hoogste AI levels racet zullen ze iedere mogelijkheid aangrijpen om je in te halen. Rem je te laat of ga je wijd bij een bocht dan zit de AI er bovenop. Ze zullen je slipstreamen op de rechte stukken en wijk je van de lijn af dan duiken ze mee om optimaal te profiteren. Andersom doet de AI verschrikkelijk haar best om je uit hun slipstream te houden wanneer je in probeert te halen. Duik je er aan de binnenkant voorbij en volgt er daarna een bocht de andere kant op, dan raakt de AI niet in paniek, maar dringen ze je rustig naar buiten om je in de volgende binnenbocht weer te verschalken.
Dit gaat natuurlijk niet altijd goed en eindigt dan met kapotte voorvleugels, lekke banden en veel tranen. Het is ook niet best voor de handling van je auto, vleugel weg betekent dat je grip ook compleet verdwenen is en niks anders rest dan een voorzichtige gang terug naar de pits om een nieuwe vleugel te scoren. Lekke banden komen niet alleen door contact met andere rijders, ook te vaak naast de baan rijden en uitstapjes door de grind bak verhogen het risico op lekke banden aanzienlijk. Rijd er een blinde vink tegen de achterkant van je auto en verlies je daardoor delen van je diffuser zul je dit zeker merken in de handling.
Is je vleugel of band eraan is het zaak snel de pits in te duiken en nieuwe onderdelen onder je auto te laten knallen. Met een beetje mazzel is dit binnen 4 seconde klaar, maar er kan genoeg fout gaan tijdens een pitstop. Weigerende wheelguns, banden die er niet af willen of wachten totdat de lollipop man je veilig weg mag sturen. Zelf speel je ook een rol als je ervoor kiest om zelf de pit limiter in te schakelen of te remmen op je pit plek. Rem je te laat, dan schiet je door en moet je naar achter geduwd worden en dat kost je belangrijke secondes. Sturen in de pit kan niet, simpelweg omdat Formula One Management het niet zo ziet zitten dat je voor de gein je hele pitcrew omver kegelt.
Kies je voor een carrière van 7 seizoenen dan zul je jouw pitcrew flink wat keren tegenkomen en niet in de laatste plaats om te wisselen naar intermediates of full wets. Codemasters is zelf erg trots op het weersysteem en dit is ook enorm uitgebreid. Tijdens een raceweekend op Spa-Francorchamps zag ik tijdens Q1 langzaam de donkere wolken binnen komen drijven op het circuit. Dat er regen kwam werd wel duidelijk doordat alle 24 auto’s gelijk aan het begin van Q1 naar buiten doken om een droog rondje neer te kunnen zetten.
Gaat het eenmaal regenen dan zul je de afweging moeten maken wanneer je van banden wisselt. Valt er alleen regen in een paar bochten dan is het soms verstandiger om op je slicks te blijven. Misschien is het wel beter om de intermediates helemaal over te slaan als het niet een beetje regent maar ineens met bakken uit de hemel komt zetten.
Zodra de zon weer langzaam achter de wolken vandaan kruipt droogt de baan langzaam op en sta je opnieuw voor de beslissing wanneer je banden gaat wisselen. De racelijn droogt langzaam op waarbij de game dynamisch berekent hoe snel dit gaat. Des te meer auto’s eroverheen rijden, des te sneller de ideale lijn opdroogt. Wanneer je merkt dat de baan grotendeels droog wordt en je intermediates er met angstaanjagende snelheid aangaan is het tijd om via een call over de radio je team opdracht te geven de slicks tevoorschijn te halen en daarop de race voort te zetten.
Dit vond ik tof
Gaat om feeling
Eau Rouge en Pouhon op Spa-Francorchamps, bocht 8 op Istanbul Park, Spoon op Suzuka, Beckets en Maggots op Silverstone, de Parabolica op Monza. Bochten waar echte F1 coureurs van houden en ontzag voor hebben, bochten waar je met ongelooflijk veel gevoel doorheen moet. Geloof me, niks is vetter dan door Eau Rouge naar boven denderen om een paar bochten verder bij Pouhon even terug te schakelen naar 6 en dan zonder aarzelen daar weer in duiken. Het gaat allemaal om gevoel, hoe hard je kunt remmen, hoeveel gas je kunt geven, wanneer je in moet sturen. Heb je die feeling met je auto en de game eindelijk, dan waan je je in F1 2010 net een Formule 1 coureur.
Dit is echt F1 racen
F1 2010 is niet zomaar F1 racen, door alle systemen en mechanieken die Codemasters in heeft gebouwd komt het verdraaid dicht bij echt racen in de buurt. De invloed van het weer, het dynamisch berekenen hoeveel droger de lijn achter een andere auto is in de regen, schade die op alle niveaus invloed kan hebben, het beter worden van de grip gedurende het race weekend, het verschil tussen de harde en zachte band. Ik kan hier een opsomming van een paar honderd woorden neergooien, want er zitten zoveel details in de game. Details die lang niet iedereen zal zijn, maar de F1 puristen zullen ervan smullen, ik doe het al.
Ziet er super uit
De eerste versie van de game die ik op de E3 zag had nog dat rare bruinfilter dat je ook in de eerste paar trailers zag. Gelukkig is dat allemaal verdwenen en ziet F1 er heel erg goed uit. Niet alleen de car models en de tracks zijn erg vet, ook de pit crew die last-minute een pitbox uitrent, je hoofd dat beweegt in de cockpit door de G-krachten, het versplinteren van je voorvleugel, het klopt allemaal. Ik had echt het idee dat ik een race uit eerder in het seizoen opnieuw beleefde.
Echte uitdaging
Wil je even snel een paar rondjes racen zonder te veel gedoe aan je hoofd dan kan dat, maar eigenlijk is dat niet leuk. Wat je wilt is een race op 100% race lengte, tegen Legend AI, zonder enige assists en dan wordt het pas spannend. Het doseren van het gas met de rechtertrigger of het rechterpedaal moet altijd op het randje, te veel gas en je spint, te weinig en je wordt links en rechts ingehaald. Insturen moet op precies het juiste moment en te laat remmen betekent een enkeltje grindbak. Houd je ervan om jezelf tot het uiterste te pushen, dan zal F1 2010 je daar maar wat graag bij helpen.
Dit vond ik er van
Bij de aankondiging van de game was ik eigenlijk al overtuigd van de kwaliteit, de E3 demo sterkte mijn geloof nog verder en nadat ik een dikke 5 uur heb gespeeld ben ik zeker, F1 2010 wordt supervet. Het klopt gewoon van alle kanten, de game kent zo veel details, zo veel diepgang, het komt verdraaid dicht in de buurt van echte Formule 1. Racen in deze game is werkelijk een genot, zet de AI op één van de hogere skill levels, zet zo veel mogelijk assists uit, draai de racelengte naar 100% en je hebt een geweldige belevenis.
F1 2010 wordt ontwikkeld door Codemasters Birmingham en uitgegeven door Codemasters. Het is de eerste F1 titel voor de Birmingham studio van Codemasters. De game komt op 24 september 2010 uit voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.