Omdat de vraag in deze topic staat, heb ik maar hier geantwoord:
Korte indruk over Fanatec CSR stuurwiel en CSR elite pedalen.
Voorwoord:
Mocht je overwegen dit stuur te willen kopen :
Als eerste: het stuurtje zal jou mogelijk niet sneller maken met rondetijden.
Het is zoals met de controller, sommige spelers hebben de gave om na drie ronden al een supertijd neer te zetten. Andere mindere goden-zonen moeten veel oefenen en ronden rijden om uiteindelijk ook een (super)snelle tijd neer te zetten.
Snel zijn op de tracks hangt af van talent , skill en voor sommigen veel oefenen.
De speler bepaalt uiteindelijk hoe goed hij met een controler of stuurwiel om kan gaan.
Dan ook de onvermijdelijke discussie wat is sneller een stuurwiel of de controler. Dit zal voor elke speler anders zijn. Ik ben zelf sneller met een stuurwiel. Maar dat komt omdat ik van oorsprong een PC-gamer ben. Vanaf Colin Mcrae via Toca racedriver op de computer met een logitech FFB stuurwiel uiteindelijk naar de Xbox360 met Forza2 met het Microsoft FFB wireless wheel. Ik had toen al door dat de controler het niet gaat worden voor mij om een racespel te spelen.
Fanatec stuurwiel:
Ontwerp is natuurlijk kwestie van smaak.
Kwaliteit van gebruikte materialen en degelijkheid van het stuur is verschillend. De veel genoemde deelnaad in de omtrek is inderdaad duidelijk zichtbaar maar doet niet af aan de algehele high tech uitstraling. Tijdens racen geen last van deze deelnaad.
Het stuur voelt erg degelijk en solide aan. Geen piepjes of gekraak. Het stuurmechanisme heeft geen speling en werkt erg precies. Het draaien aan het wiel gaat vrijwel geluidloos. Wel is er een electronisch high pitch geluid (ik weet niet hoe ik dit moet vertalen). Het geluidsvolume van de hoge zoemtoon is niet erg luid en valt weg tegen het gamegeluid en de xbox zelf. Ook zal er binnenkort een firmware fix uitkomen.
Verdere pluspunten afgezien van eventuele ingame stuurinstellingen bij race-games, heeft het stuurwiel zelf ook de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren in te stellen en op te slaan. Force feeback is krachtig maar niet zo dominant of hinderlijk dat de nauwkeurigheid van sturen negatief wordt beinvloed en dat je rondetijden er onder leiden. De grootste winst van dit stuur is de spelervaring die totaal anders wordt dan met een controler.
Wel een waarschuwing voor degenen die nog nooit met een stuurwiel hebben geraced: Je zal eerst moeten wennen aan het stuur voordat je even snel bent als met de controler.
Fanatec CSR-elite pedalen.
Degelijkheid en kwaliteit: Voorzover ik kan nagaan. Top High tech. De Pressure sensitive Load Cell van het rempedaal is het grootste verschil met goedkope pedalen. De Load Cell meet de kracht van de remkracht en niet de afgelegde afstand van het rempedaal.
Het schijnt dat de hersenen makkelijker onthouden hoeveel kracht jij elke keer tijdens het remmen gebruikt dan hoe diep jij het rempedaal indrukt.
Vooral de pedalenset heeft de uitstraling van high tech en meteen duidelijk is dat het niet om speelgoed gaat. Figuurlijk dan.
Conclusie:
Mijn advies zou zijn koop het stuur en de pedalen alleen als jij je race-spellen wilt spelen met een andere spelervaring dat de illusie meer dichterbij brengt van een race/auto te besturen.
Ik zegt met nadruk andere spelervaring en niet betere spelervaring.
Ik weet ook niet hoe de service is van Fanatec omdat ik nog geen ervaring hiermee heb. Op diverse fora zijn hier zowel negatieve als positieve reacties over.
Laatst bewerkt: 26 nov 2011