GT4 heeft de meest realistische snelheidssensatie ooit. Dat durf ik met zekerheid te zeggen.
Hoezo? Nou, omdat de banen echt tot op de 10 cm nauwkeurig na gemodelleert zijn. Vervolgens rijden de auto's ook precies even hard als hun 'echte' tegenhanger. Ze accelereren even snel, remmen even hard, etc etc. Daarom zie je ook dat toptijden in GT4: Prologue met bijv. de Mitsubitsi Lancer Evolotion op het Tsukuba circuit tot op de seconde kloppen met de tijden die topcoureurs in het echt zetten met die auto, op die baan. Er zit zo ontzettend veel detail in je game dat het niet normaal meer is.
Maaaaaarrrrr.. veel mensen zullen dus weer gaan bitchen over een te laag snelheidsgevoel. Vast ook met Forza, wat hopelijk ook de echte rondetijden zo realistisch mogelijk gaat benaderen. Want hoewel het tof is om in MotoGP2 met een 1.25'er over Mugello te rijden, de echte coureurs doen er bijna 2 minuten over en dat is dus echt zwaar onrealistisch in MotoGP 2. Dan liever een losse 'arcade mode' waarin je wel dat soort tijden kunt rijden en op een kunstmatige manier een hoger snelheidsgevoel kunt halen.
Persoonlijk prefereer ik verreweg een perfect, uitgebalanceerd physics-systeem waarbij je vooral je plezier haalt uit het racen. Echter dan in GT4 wordt het voorlopig niet. Nouja, hopelijk ook in Forza (ik wil zooo graag meer weten over dat spel). Maar wat mij betreft is de snelheid op een realistische manier in het spel verwerkt en niet met blurs en depth of field filters etc (waarmee je een illusie van extra snelheid kunt opwekken).
/edit: het blijft sowieso lastig in een spel om hoge snelheden perfect te simuleren. Want je hebt in het echt te maken met windvlagen, kleine onnefenheidjes op de weg die je dus veel sterker en heviger voelt als je hard rijdt, met het geluid dat je auto produceert als de wind er met 100 km in tegengestelde richting langssuist, etc etc. Door een goed FF wheel te hebben kun je een gedeelte al opvangen. Door de suizende wind na te bootsen kun je ook dat gedeelte weer opvangen. Maar niet iedereen heeft een FF wheel of 5.1 set thuis staan. Dus het blijft lastig
Laatst bewerkt: 1 jul 2004