1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Forza vs. GT4 [Deel 2]

Discussie in 'Algemeen' gestart door Meneer Stefan, 6 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik het helemaal mee eens. De Xbox controller is een stuk fijner om mee te rijden dan die !$^&* Ps2 controller.
     
  2. JeePee

    JeePee Guest

    Jawel hoor. Ik gebruik ze voor MotoGP3. (andere racegames een stuur)
     
  3. JeePee

    JeePee Guest

    M'n rallyfilmpje is af. Ik rijdt met een subaru rally car '01 op het zanderige circuit (kwart asfalt) van Cathedral Rocks. Het is maar een kort filmpje, met één bocht die ik verkeerd neem. De hulmiddelen staan uit, en ik schakel manual. Veel plezier
     
  4. Edwin1984

    Edwin1984 Active Member

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    0
    Jaah, in het begin is het gewoon pijnlijk die wegligging. Na wat oefenen en betere auto's is het nog wel te doen maar echt zelf verzekerd race je nooit over die tracks, die er overigens wel heel erg goed uitzien!

    Forza vind ik helaas toch een beetje teleurstellen, opzich leuke game alleen mis ik de snelheid van GT4 waarin je op elke track zonder slowdown supersnel doorheen raced.

    Mischien zit ik te mierenneuken, dat er minder FPS zijn merk je erg goed helaas....

    Nu heb je in Forza een betere AI en schade, de auto's in GT4 voelen op elke moment meer auto aan, hetzelfde voor de grafisch in GT4 heb je meer het gevoel in een echt circuit te rijden.

    Maar goed ik herhaal allemaal dingen die hier eerder zijn gezegd..
     
  5. JeePee

    JeePee Guest

    Kijk eens naar mijn filmpje dan.
     
  6. Megramons

    Megramons Active Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    0
    X-Ecutioner Style _O_

    Ik moet zeggen dat het er best goed uitzit.
     
  7. JeePee

    JeePee Guest

    Ik denk dat het nogal anders is dan de meeste verwachtte. GT4 heeft gewoon de mooiste rally-circuits, de mooiste rally-auto's en de meeste rally-auto's in een game ooit. De besturing is zeker niet slecht, ik vind hem zelf beter en realistischer dan Colin McRea 2005, maar een rallygame als Richard Burns Rally kan hij onmogelijk overtreffen. En dat vind ik ook helemaal niet erg, en dat verwacht ik er ook niet van. De rally-en-ijs-races zijn gewoon een super leuke toevoeging aan de game, en zorgen voor een beetje afwisseling. Deze races zijn ook geen 30 ronden ofzo, maar gewoon 2, 3 of 5 ronden. En dat is gewoon dik voor elkaar _O_
     
  8. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Om met je laatste vraag te beginnen (neem aan dat je een GT4 tijd wilt weten?). In die Licentie test (1 na laatste geloof ik) met de Sauber C-16 op de N-ring rijdt ik een 5.35 geloof ik. Heb een replay save van mijn Chinese import versie waar ik die test had gedaan. Ik kan evt die tijd opzoeken en precies geven, maar ik zit er zeker niet meer dan 3-4 seconden van af. Zo, dan is dat alvast beantwoord :) ... En ja de N-ring is subliem in GT4, om te racen dan. DE baan die GT4 een meerwaarde geeft over bijna alle andere racegames die die baan niet hebben. De physics van GT4, het DFP stuurtje en het uiterlijk van die baan, dat alles bij elkaar maken het de meest uitdagende racetrack ooit in een racegame. In Forza heb ik nog niet veel op de N-ring geraced, maybe dat die die ervaring ook kan bieden. Moet nog gaan blijken.

    Natuurlijk heeft GT4 ook punten die beter zijn dan in Forza, of zelfs ontbreken in Forza. Maar persoonlijk vind ik het rally en ijsracen echt zwaar irriterend en niet boeiend in GT4. Ik speel ook niet heel veel rally spellen, en zeker geen ijsrace spellen :+ In Rallysport vind ik ijsraces ook altijd het minst leuk. De normally rally's wel, maar in GT4 dus niet. Daarom is het voor mij geen factor van belang dat ze missen. Voor anderen wel maybe, dan heeft Forza nog de Point to Point en downhill races wat in iedergeval een variatie geeft op de circuit races. Maar je hebt gelijk, ze zitten niet in Forza. Voor sommigen vast een belangrijk punt.

    En ik heb zo'n vermoeden dat jij uren en uren kunt timetrialen. Hetzij in je eentje, of in normale races. Want ik kan het echt niet anders noemen. De A.I. is niet traag in GT4, maar een uitdaging bieden ze sowieso niet, omdat ze nogsteeds oliedom zijn. Ik ben gek op time trialen. Heb het dagen, weken gedaan in MotoGP (I en II). Maar in GT4 zitten geen online leaderboards. Hadden ze dat nu maar aan ons gegeven, ookal lukt de online gameplay niet. Doodzonde. Binnenkort ga ik in mijn nieuwe woning wonen, heb ik mijn eigen raceframe gebouwd (met een Honda CRX kuipstoeltje (van de sloop gehaald _O_)) en kan ik eindelijk echt van mijn DFP met GT4 gaan genieten. En dan zal ik zeker weer vaker gaan racen in GT4. Op banen als de N-ring, of Citta di Aria (fan-tas-tisch-e baan). Maar toch, ik vind GT4 snel saai. Het blijft voor mij time trialen met veel auto's, op veel banen.

    Forza straalt veel meer het echte racen uit vind ik. Uitdagende A.I. Een schadesysteem wat voldoet en wat iig wallriden veel minder interessant maakt. Wat online races waarbij schade aanstaat diepgaander maakt. Met physics die de echte rauwe kracht van vette bakken realistisch simuleren. Ja, het lijkt ofdat je auto's 'glijden' over de baan (een verwijt wat Forza wel eens krijgt). Is geen glijden, je moet gewoon leren je auto beter onder bedwang te houden :). Lijkt mij dat een auto van 500+ pk in het echt ook geen peace of cake is om mee te rijden. Vind het heerlijk om op het randje van je concentratie te racen, en elke keer de limiet te proberen te verzetten. En in Forza is de rauwe kracht bij het uitacceleren uit bochten beter weergegeven dan in GT4 vind ik.

    Buiten dat hebben ze beide een geweldig physics systeem. Alleen mist in GT4 dus dat stukje extra diepgang wat een schademodel geeft. En kun je in GT4 veel te makkelijk naast de baan rijden zonder echt af te remmen, of bloedsnel tegen de vangrail rijden en vrolijk weer in de zelfde richting je auto doorsturen. Niet erg realistisch, en dat soort dingen doen voor mij af aan de race ervaring van een spel. Of door op tegenstanders in te rammen plaatsen te winnen. Het kan in Forza ook een beetje, maar grote kans dat je ophanging naar de filistijnen is. Heb je er nog weinig aan :)

    Anyway, ik heb vorig jaar Augustus voor GT4 de speciale BMW demo na *veel* moeite doen bemachtigd (zelfs de versie zonder 3 minuten Timer, die eigenlijk voor de dealers zelf was). En eerlijk gezegd was dat mijn meest speciale, en pure ervaring met GT4 ooit. Gewoon lang op 1 baan racen, met 1 auto (naja, 2 bijna dezelfde auto's) en dan steeds je limiet verleggen. Verbaasde me toen ongeloofelijk over de accuraatheid van de physics. Met mijn DFP stuurtje was het een waar feest. Ik werd er stil van. Maar het uiteindelijke product GT4 valt me gewoon wat tegen, ondanks zijn shitload aan banen en auto's. Er zijn te veel dingen die de diepgang weghalen en het racen voor mij (lees, voor mij) minder boeiend maken dan in Forza. Kun je er vrede mee hebben :)?

    En voor die mensen die de graphics in GT4 veel mooier vinden dan in Forza. Mooi toch? Ik heb mijn smaak, jullie die van jullie. Replays zien er in GT4 spectaculair uit. Bijvoorbeeld die van Citta di Aria en de N-ring zijn een waar genot. Maar tijdens het racen is het bijna een pixelbrij. Persoonlijk geef ik dan Forza de voorkeur, waar alles er stukken scherper uitziet, met realtime belichting, shaduwen en reflecties op alle bolides, ipv voorgefabriceerde schaduwen die je perceptie beinvloeden. Want GT4 lijkt zo mooi, als je van dichterbij gaat kijken kloppen veel dingen niet. Polyphony zijn gewoon meesters in het verbloemen van veel details, het ziet er natuurlijk wel goed uit. Maarja, ik vind Forza zeker mooier.

    En endurance races van 35 rondes in Forza? Ben bijna ver genoeg om te zien of ze max. 35 ronden zijn. Maar 35 ronden op de N-ring is toch al snel 35 x 8 minuten met een beetje leuke bak. Reken uit je winst, lijkt me lang zat ;). Op Xbox Live kun je tot 75 ronden gaan, dus daar kun je sowieso echt leuke endurances uitvechten. Wordt tof!

    De 24 uurs races in GT4 zijn geweldig, voor die 0.01% die dat wil. Ik ben er 1 van, en als ik eenmaal gesetteld ben in mijn nieuwe woning en mijn racesetup met mijn CRX stoel en frame en mijn DFP en mijn vette geluidsset allemaal klaar staan voor gebruik gaat het er een keer van komen in een vakantie. En dan zal ik er voor 1x in mijn leven van genieten. Maar dat is geen argument om mijn mening over een heel product op te baseren. Het is gewoon een heel bruut extra iets, wat bijna nooit iemand zal doen uiteindelijk.
     
  9. BFalcon

    BFalcon Cupra power

    Berichten:
    1.041
    Leuk Bevonden:
    4
    Weet je wat ik toch wel grappig vind? Jij verwijt anderen die iets negatiefs over GT4 zeggen, dat ze het waarschijnlijk nog nooit gespeeld hebben.
    Wil niet veel zeggen, maar jij maakt hier ook even een statement waar je 'U' tegen zegt... (kan niet geloven dat je alle games op dat gebied hebt gehad...)

    Ik vind het allemaal prima dat je toch een beetje 'GT4-fanboy' bent, maar het zal allemaal een stuk fijner en beter worden, als je dat soort statements ietsjes veranderd door er 'ik vind dat' voor te zetten.

    'Ik vind dat' klinkt heeeeeel wat anders dan 'het is zo'... :{
     
  10. ICE

    ICE Ik was het niet.

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    1
    Als ik dit allemaal lees hoef ik dus geen forza te halen als ik gt4 al heb? (Denk eigenlijk toch wel dat hij gaat tegenvallen als je gt4 met een stuurtje gewend ben? of maakt dat weinig uit?)
     
  11. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.743
    Leuk Bevonden:
    1.942
    Het is hier al zo vaak geschreven dat Forza op sommige punten beter is dan GT4 en dat op andere punten GT4 weer beter is. Marius kan kan heel erg van Forza genieten en ik denk dat bijvoorbeeld JPRacegamer dat niet kan ;)

    Ik zou zeggen probeer Forza een keer ergens uit en dan kun je voor je zelf bepalen of je hem leuk vind want als de iemand anders dat hier voor je doet, heb je er geen hol aan omdat iedereen gewoon een andere smaak heeft :)
     
  12. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    helemaal mee eens tim

    Ik wil nog even wat toevoegen over het stukje "glijden" in forza.Zoals marius al zegt is dit aleen maar realistisch, En geloof me naarmate je verder komt gebeurt glijde aleen door fouten van je zelf (en jah ik rij met alle driving aids uit dus der is niks om me te "beschermen") te laat remmen met een te hoge snelheid insturen of een verkeerde versnelling.Dit zijn dingen die funest zijn in forza en die in mijn ogen het "glijden" veroorzaken.Men noemt dit onrealastish omdat gt4 dit niet op deze manier heeft en dit was volgens vele de simulatie game.Begrijpelijk dat forza hiermee vergeleken word, maar kan het niet zijn dat forza een niuewe (realistischere ?) dimensie toevoegt aan het genre iets wat bij gt 4 ontbreekt?.Probeer de games los vanmekaar te zien een "niuewere" game kan niuewe demensies hebben en kan op sommige vlakken niet met zijn grootste concurent vergeleken worden.
     
  13. JeePee

    JeePee Guest

    Marius,
    ik ben het helemaal met je eens, behalve met die laatste zin. Kijk maar eens op het PS2 forum. Bijna iedereen die daar zit heeft zoiezo al één 24h race gedaan, sommige al 3, ik al 2. De auto's die je wint zijn namelijk razendsnel, dus wíl je die races gewoon doen.

    Over die tijd: Ik merk dat jij niet de Europese versie hebt. Ik heb die licentie test helemaal niet. Daar heb ik een Bentley Speed 8 op Le Mans :+ Maar 5.35 is wel snel ;). Ik zou wel een tijd daarop neer willen zetten, maar ik heb ook geen Sauber C-16 :+ . Wel een Sauber C9, weet je zeker dat het die niet was...
     
  14. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Ja, Sauber C9 :+

    En op het ps2 forum doet bijna iedereen het (24h races). Maar iedereen doet hem met de B-spec voor 3/4 van de race. Nee, echt de hele race A-speccen bedoel ik, alle 24 uren zelf racen. Dat is pas hardcore!

    @Tim, netjes geantwoord jongen. Ik kan ook erg van GT4 genieten, alleen net wat meer van Forza als totaalproduct.
     
  15. JeePee

    JeePee Guest

    Jongens, dit is een nogal offtopic, maar dit wou ik jullie niet ontnemen ;). Toen ik gister avond in een lobby sprong bij DTM2 online, kwam ik een goede vriend tegen (D-F-Pro). Hij is één van de beste met DTM2. Ik heb toen snel tussen Nurburgring en A1-ring m'n camera gepakt, en het proberen vast te leggen. Je ziet op de filmpje A1-ring 5 laps, en Zandvoort 5 laps. Helaas waren deze races niet super spannend, maar het is zeker het kijken waard ;)

    A1-Ring: De start ging goed, alleen krijg ik in de 2de bocht twee rammen van achter. Hierdoor kan de nummer 1 uitlopen. Bij bocht 3 probeert iemand me in te halen, waardoor hij de grindbak in schiet. De nummer 1 maakt in totaal 3 kleine fouten, waardoor ik redelijk makkelijk kan winnen. Ik dacht het het saai werd, dus ik drukte op 'stoppen' (op m'n camera), maar toen ik een fout maakte kwam D-F-Pro vlak achter me te zitten. Ik drukkte toen snel weer op 'play'. Op het 2de rechte stuk pakt hij mijn slipstream waardoor hij moeilijk kan remmen, en in een poging om mij in te halen rechtdoor schiet :+ . Uitendelijk win ik toch *)

    Zandvoort: Ook hier weer een goede start, maar in de eerste bocht kom ik op de kurbstone terecht, waardoor ik begin te stuiteren en een beetje rechtdoor schiet. Hierdoor raak ik de nummer 2 (ik was nummer 3 ) die op zijn beurt weer nummer 1 raakt. Daardoor lig ik eerste op het tweede rechte stuk, met achter mij veel duw en trek werk. Uitendeilijk win ik met een voorsprong van 20 seconden op D-F-Pro, en een snelste ronden die meer dan 2 seconden sneller was dan de nummer 2 *) Veel plezier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2005
  16. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Ze doen het nie...
     
  17. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    De auto's in GT4 worden ook meer waard hoor. En in GT4 zitten wat betere prijzen. Daar kun je de super snelle auto's niet zomaar kopen wat in Forza wel kan waardoor het makkelijker word. Ook kun je bij Forza in het begin heel makkelijk en snel geld verdienen. Na iets van 10 races had ik al 30.000+ credits....

    De AI van Forza is wel beter als die van GT4. Ik reed tegen de klok in en toen ik de tegenstanders tegen kwam probeerden ze mij te ontwijken terwijl de auto's in GT4 niet van hun ideale lijn zullen afwijken.

    De rally in GT4 vind ik wel ok. Het is gewoon een extra die erin zit en de rally vind ik nog altijd beter als CMR of RSC.
     
  18. JeePee

    JeePee Guest

    @ button4ever,
    Ik ben hem weer aan het uploaden ;)

    Nu doet hij het weer ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2005
  19. jponline

    jponline Maxi!!!

    Berichten:
    426
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben forza nu echt wel zat eigenlijk. ik heb de arcade mode uitgespeeld. en nu vind ik dr al niks meer aan. ik MOET gt4 hebben. maarja, 2 problemen.
    1: ik heb geen ps2 en gt4
    2: ik heb wel een stuur(madcatz 2), maar die is voor de xbox. en ik hoef gt4 en ps2 nie als dat ding nie werkt. er zijn van die bakjes da je met xbox controller op ps2 kunt spelen, of andersom, weet ik nie meer. maar doet dat stuur het dan nog wel??
    3: is het nog de moeite waard om een ps2 aan te schaffen, nu de ps3 ook op komst is??

    edit:\ top filmpie jprg!! je rijdt ze dr behoorlijk uit, vooral op zandvoort :9 .
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2005
  20. JeePee

    JeePee Guest

    Haha, dank je. Zandvoort is echt 'mijn' circuit. Ik heb net weer ff DTM2 gedaan. Ik reed 5 ronden op Hockenheim tegen een belg en een zweed. Het was zo spannend dat ik nu helemaal loop te trillen. Ik heb echt al mijn concentratie verspilt. Ik won uitendelijk met 0.00.09 (ja, 0.00.09!!!!) op de nummer 2, en met 0.00.26 op de nummer 3. Zooooooo stoer 8) (ik had een gele motor O-) )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2005
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina