Hier is Deel 3, aangezien mijn tweede deel van de Forza vs. GT4 thread weer vol was! Deel 1 Deel 2 Natuurlijk is het onmogelijk om Forza niet te vergelijken met GT4. Het zijn beide sim-racers van de bovenste plank en zitten waarschijnlijk op hetzelfde kwalitatieve niveau. Ik wil graag van jullie weten welke game jullie leuker lijkt, GT4 of Forza en onderbouw je mening ook een beetje anders wordt het zo'n opsomming-topic Hieronder alvast wat vergelijkingen tussen de 2 concurrenten: Hier zijn nog meer vergelijkingen: Overige vergelijkingen (zoals de screens hierboven) Vergelijkend filmpje Hier zijn nog wat links voor meer info/screens/movies: Forza fansite GT4 fansite Forza frontpage van IGN GT4 frontpage van IGN Forza frontpage van Gamespot GT4 frontpage van Gamespot Hier is een zelfgemaakte vergelijking met de belangrijkste plus -en minpunten onder elkaar: Forza Motorsport Pluspunten t.o.v. GT4 - A.I. - Visuele tuningopties - Schade - Online-mode Pluspunten - Aantal auto's/circuits - 'RPG op wielen' - Uitgebreide online-functie - Features (Drivatar) - Overzichtelijke interface/menu schermen - Verkrijgbaar met het beste stuurwiel voor Xbox (FS) Minpunten t.o.v. GT4 - Aantal auto's/circuits - Graphics - Geen rally-ijsraces - Minder stuurwiel (FS) Minpunten - Soundtrack - Graphics minder mooi dan verwacht - Slechte en té kleine soundtrack Gran Turismo 4 Pluspunten t.o.v. Forza - Aantal auto's/circuits - Graphics - Rally-ijsraces - Beter stuurwiel (DFP) Pluspunten - Grootste racegame die er is - Graphics - Aantal auto's/circuits - Features (B-Spec, Photo Mode) - Verkrijgbaar met het beste stuurwiel voor PS2 (DFP) Minpunten t.o.v. Forza - Slechtere A.I. - Visuele tuningopties - Geen schademodel - Online-mode (nog) niet beschikbaar Minpunten - Soms frustrerende challenges - A.I. - Geen online-mode - Wallbashen en cheaten nog steeds mogelijk - Geen schademodel Maar het liefste wil ik graag jullie ONDERBOUWDE meningen Mijn mening: Forza heeft qua GFX, meer details, is scherper en je kan verder in de diepte kijken. Wel glimmen de auto's van Forza (net zoals in PGR2) heel erg en geeft het een beetje een cartoony-feel aan de GFX mee. Je houdt ervan of niet. Qua geluid is Forza duidelijk de mindere, (soundtrack én autogeluiden) al vindt ik de gameplay van GT4 niet echt 'uitdagend' en wint Forza het op dat vlak. Qua features ontlopen beide games elkaar weinig, Forza heeft een online-mode, een schademodel, visuele tuning-opties en de Drivatar. GT4 heeft ijs -en rallyraces, B-spec-mode, meer auto's/circuits en de Photo-mode. IMO zal GT4 het bekendste blijven en meer geld opbrengen, terwijl Forza eigenlijk een beter "totaal-pakket" is, en meer voor de "hardcore" gamer, tenminste........ Dat zeggen verschillende sites.
Om verder te gaan met de discussie over de A.I. van de games in het vorige Deel: Ik vindt de A.I. van GT4 bagger, je kan niet zo'n lekker gevecht met ze hebben zoals Forza, uitremmen, vérremmen, slipstreamen en blokken etc.
Ik vind de AI in GT4 beter . Waarom; Je kan wel degelijk met ze vechten, en hier wordt je tenminste niet steeds van de baan gebeukt. En ga nu niet zeggen dat je helemaal niet met ze kan vechten, voordat je deze filmpje gezien hebt. Bovenaan de pagina
Heb GT4 nog niet gespeeld en weet niet hoe de AI daar is. Heb in Forza ook maar een paar races gereden, maar merkte zo nu en dan wel een 'vreemde' AI. Ene moment rijden ze goed, andere moment slecht.
M'n ma had niet door dat het een computerspel is, ze dat dat het echt is. Grootste compliment die je de graphics kan geven, nietwaar? Helaas kan ik de AI niet met GT4 vergelijken omdat ik die te weinig heb gespeelt, maar ik weet wel dat de AI van Forza beter is dan een gemiddelde game. Veel gezeik tegen de AI is dat je ervan af beukt. Dit valt wel mee na verloop van de tijd, als je de banen beter kent. Ik heb tijdens het karten iemand met 70 a 80 kmpu in de vangrail gedrukt. Niet omdat ik lomp/evil ben, maar omdat ik kort eracht hing en ik verwachte niet dat hij in een volgas bocht op de rem ging. Halverwege op in bocht. Je raced als gauw met 30 meter per seconde (= ongeveer 110 kmpu). Als je reactie tijd een halve seconde is dan ben je 15 meter verder voordat je kan anticiperen op de vroege remactie van je tegenstander. Dat is de reden waarom de AI achterop knalt (en waarom ik die andere een tik gaf). Gelukkig rem ik nu zo laat steeds dat het mij niet meer overkomt .
ik heb forza thuis en de besturing valt me tegen maar het is zo reaslistisch dat een egte auto er aan kan tippen
Hoe kan iets dan realistisch zijn als er een echte auto aan kan tippen ? Dan is het dus niet realistisch... :\
Juist wel, dan is het toch vergelijkbaar met een echte auto? Wat ik niet begrijp is dat Jeroen Kroes de besturing tegen vindt vallen maar het wel realistisch vindt. Dan koop je dus een race-sim en dan vind je de besturing tegen vallen omdat het reallistisch is... lekker vaag.
ff over dat te veel slippen. dit weekend is de 24 uur van le mans. dat is HET bewijsmateriaal of de auto's in forza te veel slippen ja of nee. dus word opletten, en kijken wanneer en hoeveel die auto's slippen.
Hmmm...ja tuurliijk. Kun je beter naar de auto's kijken die in het spel zitten en dezefde afstand afleggen. Die rijden immers ook genoeg races. Denk aan de Skylines en Ferrari's. Ze zijn vaak genoeg te zien op de BBC en Eurosport. Nog beter ga een keer naar Zandvoort.
Jammer dat er in Forza lompe fouten zitten zoals geen onsteking bij de uitlaat of autos die opeens vol op de rem drukken als je achter ze rijd.ook als je een pion tegen je bumper aankrijgt blijft t geluid van een hangende pion ,terwijl die er niet meer is. Zelf heb ik Forza als vele uren gespeeld en vind ik dat de circuits eentonig worden omdat er maar zoweinig zijn. De sountrack is ook 3x niks , bij een race game hoort een vlotte electro beat . Live is natuurlijk fun alleen mochten de menu s wat mooier (moderner) zijn en je verstaat elkaar afentoe niet goed. Nu heb ik Gt4 laatst wat uurtjes gespeeld en vind de aantal autos overdreven, de helft van die bakken zou ik nooit rijden . De A.I is bagger en de menu s zijn niet handig ingedeeld . Ook het prijsengeld viel me zwaar tegen ook als je een auto tuned blijft de waarde het zelfde wat ook erg krom is . Geen ferrari s in het spel. Eindconlcusie : ik vind over het algemeen gt4 beter ,het is uitgebreider kwa autos , tracks , tuning , soundtracks en voor mij dus meer fun. Forza heeft de betere gameplay maar helaas niet uitgebreid genoeg .
De soundtrack van Forza is perfect, sinds je je eigen muziek kan afspelen. Soundtracks zijn iets persoonlijks, de ene vind bv de rocknummers van Burnout 3 leuk. Terwijl het voor mij 3x schijtzooi is. Maar omdat ik zo lief ben om CD's te kopen en te beluisteren ipv MP3's downloaden en ze daarna meteen weg te knikkeren kan ik die CD's op de harde schijf van m'n Xbox zetten. Voila, voor 1000+ minuten aan trance die ik leuk vind. Ook hoor ik soms geluiden dat mensen het geluid van de motoren niet goed vinden. Lijkt me op zich best sterk omdat 95% van de bvolking het geluid niet hoort tussen 'echte' pk's en een goedkope Remus uitlaatje. Het race geluid van Forza vind ik goed klinken, en het komt geloofwaardig bij mij over. Dat het geluid veranderd nadat er getuned wordt is een leuke bijkomstigheid. Over realisme: als je niet strak rijd als je wilt aanremmen levert idd een slippartij op. Dat glijden doen DTM wagens niet erg veel imo, maar hun hebben een andere racestijl als de meeste van ons. Hun remmen netjes strak uit, en dan pas gaan ze sturen. Het gemis van de vlammen uit de uitlaat is inderdaad een serieus kritiekpuntje, wat me ook meteen opviel. Zodra de nokkenassen erg scherp worden getuned (dus per definitie elke klasse R wagen + de beter getuned auto's) krijgen steekvlammen. En meestal een kei hard geluid. Bij WRC auto's hoor je eerst knallende uitlaten, en pas als hij dichter in de buurt is hoor je de motor. Circuit auto's hebben het in mindere mate, maar als je ff aan het indutten bent dan kan een knal van een Porsche GT3 je toch ff flink laten schrikken. Ben 2x naar DTM op Zadvoort geweest, 1x naar Marlboro Masters, 1x naar Nederlandse Circuit dagen op Assen en 1x ELE Rally in Eindhoven. PS: waarom typ ik altijd van die lange stukken als ik het over Forza heb .
@ Gunther, Ooit een Formule 1 auto gehoord bij het aanremmen van een bocht Daar komen pas knallen uit. Helaas is dit niet tot nauwelijks te horen op TV, simpelweg omdat dit voor een videocamera's veel te hard is. Daar is een WRC auto niks bij . Ontopic: Ik lees al veel berichten van mensen die lopen de zeggen dat Forza saai begint te worden of dat het teveel van hetzelfde is. Ik heb dit haast nog niemand horen zeggen over GT4. En vergeet niet dat GT4 NIET online kan, en dat dat bij Forza wel het geval is. Ik speel GT4 nu ook niet zoveel meer, omdat ik MotoGP4 een paar dagen terug gekocht heb, maar ik pak hem binnenkort wel weer gewoon uit m'n kast, en ga ik weer lekker GT4 spelen. Ook zijn er al veel mensen die Forza al uitgespeeld hebben, sommige wel 2x, terwijl er bij GT4 maar een enkeling is die het spel op 100% heeft, en dat zijn dan nog meestal de mensen met een import versie, en/of mensen die werkeloos zijn. Weer een super groot pluspunt erbij bij GT4, dit keer om de replaywaarde
Dit is natuurlijk best wel persoonlijk. Je hebt opzich wel gelijk, GT4 is groter en heeft (voor de meeste mensen) een langere Replay-waarde. Gelukkig is dit voor MIJ niet het geval en blijft Forza leuk. _0/
Speel het spel dagelijks nog minimaal 2 uur. Weinig spellen weten me zonder problemen een dikke 50 uur bezig te houden zonder te vervelen (hoewel, met pokemon silver heb ik 210 uur, maar pokemon is een afgesloten hoofdstuk voor me _0/ ). Zelfs de Undergrounds hebben dat niet voor elkaar gekregen, en dat zegt wat . En over F1 in real life (= offtopic ): Van de ene kant lijkt het me geweldig, gewoon door de decibelen (een DTM wagen op volle toeren klinkt giga hard, een wagen uit de VW Polo cup klinkt als een naaimachienmotortje). Maar ja, die kaartjes zijn duur. Gelukkig krijgen vrienden binnekort hun rijbewijs, dus dan kunnen we naar Duitsland voor races. Tot die tijd zal ik het met karts moeten doen. De komende keer ga ik racen op -klik- (=outdoor) ipv op -klik- (=indoor).