OK, zoals je wilt.
De PS2 kan geen schade aan? Wat is dat nou weer voor onzin. Ik heb mijn vorige PS2 toch echt een keer kapot laten vallen op de grond hoor
...
Nee geintje. Kijk eens naar DTM2 op de PS2. Een perfect voorbeeld, dat aangeeft dat het wél kan. Het mag dan niet het meest realistische schademodel ooit zijn, het is overtuigend genoeg imho. Meneer Yamauchi (van GT4) heeft aangegeven dat hij vind dat het implementeren van een schademodel niet kan, omdat GT4 (en 1,2,3 ) al teveel vergen van de rekenkracht van de consoles waarop ze uitkwamen. En als hij iets niet goed kan implementeren, dan maar helemaal niet. Tja, zijn keuze, zul je maar respect voor moeten hebben want veel meer kun je er niet mee doen.
Hoewel ik het spel aan bijna alle kanten geweldig vind, blijven een aantal dingen écht opvallen. Nogsteeds die achterlijke A.I., nogsteeds geen schademodel, nogsteeds niet online. En een X-link oplossing om online te gaan, is niet officieel online vriend. Dat is een oplossing waar a) 85% van de GT4 gebruikers nooit van heeft gehoord, en b) veel te veel mensen het véél te moeilijk vinden om daadwerkelijk uit te proberen. Het is gewoon niet eens een beetje hetzelfde als een goede online implementatie die in alle facetten van het spel is doorgevoerd. Natuurlijk is er een select groepje mensen ERG blij dat het kan. En terecht. Maar het is absoluut niet voor de massa en geen perfecte oplossing.
Maargoed, ondanks dit alles is GT4 een geweldig spel. Ik vind het persoonlijk een behoorlijke verbetering t.o.v. GT3. En dat komt omdat ik een Force Feedback stuur heb (het 'GT4 stuur', de DFP van Logitech) met een heerlijke geluidsset. Ik profiteer dus volop van de belangrijkste verbeteringen van GT4 t.o.v. GT3. Namelijk een veel beter en diepere race ervaring door een heerlijk rijmodel. Maar let op, wel met het stuurtje. Speel je GT4 zonder FF stuur, dan is de ervaring imho een stuk minder. En het geluid en de replays zijn geweldig. Hoe ze het voor elkaar krijgen bij Polyphony weet ik niet, maar de replays zijn altijd een kunstwerk op zich, ronduit spectaculair hoe dynamisch de actie in beeld wordt gebracht. En natuurlijk behoorlijk veel legendarische banen (de Nurburgring alleen rechtvaardigt al bijna de aanschaf van GT4 vind ik. Wat een heerlijke ervaring, racen op dat circuit). En met heel veel auto's. Maar meer, betekent lang niet altijd beter. 50+ Skyline's zijn toch echt teveel van het goede.
Ik vind GT4 dus een flinke verbetering. Maar ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen die GT4 zonder stuur spelen, of die graag online spelen, of die onderhand eens betere A.I. wilden, of een tof schademodel, of wat voor mankement in GT dan ook wat nog steeds niet is verbeterd, dat die mensen teleurgesteld zijn. Ondanks de geweldige omvang van GT4, en al die andere dingen die het wél heel goed doet.
Klik om te vergroten...