Ik copy-paste even een verhaal uit een andere thread, mijn kijk op Achievements, GS etc. :
Wat vinden jullie van het volgende. Had laatst een serieuze discussie -ja gewoon écht een discussie- met iemand op MSN. Over Achievements, GamerScore, en wat dat dan zou moeten/kunnen zeggen enzo. Heb een paar keer met die gast gegamed, ken heel die gast dus niet persoonlijk maar ik denk vooruit dan maar. Hij had blijkbaar in m'n gamerprofiel zitten neuzen en hij vond het nodig op te moeten merken dat ik nogal weinig GS had t.o.v. wat ik in m'n gespeelde games lijst had staan. Hij had zelf iets van 40.000-nogwat GS ofzo, ik heb er verder niet naar gekeken want mij interesseert het dus niks. Mja hij vond zichzelf daarom toch wel meer de 'hardcore' gamer, want meneer had bijna alles compleet en meneer zou daarom ook wel veel meer gamen dan ik. Een hoop blablabla en sowieso een opmerkelijk onderwerp voor een serieus (!) gesprek met iemand die je nog nooit hebt gezien, maar goed das mijn mening. Afijn, heb dus ff met die gast zitten discussiëren en mijn punt is een beetje het volgende -ik sla geen MSN gesprekken op dus vandaar- :
GS zegt niks. Je kunt bijv. 7000 GS hebben van de 'mogelijke' 20.000 (ik noem maar wat) want het systeem kijkt óók naar wat je in totáál aan GS kunt halen, ofwel die 'mogelijke' uitkomst waar ik net een voorbeeld van gaf. Het totaal van ál je gamerscore van ál je gespeelde games dus. Tien Retail games (zonder extra content) zou dan gelijk staan aan 10 x 1000 = 10.000 GS, ik noem wederom maar weer wat. Ervan uitgaande dat je dan ook alles op 100% uitspeeld. Nu zijn er dus, net als meneer, mensen die van mening zijn dat als je niet alle Achievements (dus GS) van een bepaalde game hebt, en zij wel, dat zij dan 'rulen' in dat spel of dat ze het spel meer waarderen of meer gespeeld hebben dan ik dat volgens hen zou kunnen doen. En die psychologische beredenering halen ze enkel uit een getalletje wat onder mijn gamertag staat. Knap hoor. Ze vergeten er alleen wel bij dat ik bepaalde spellen koop op in mijn ogen belangrijkere factoren zoals besturingsmogelijkheden (een RTS heeft op de PC vaak nog geen Achievements maar speelt wel tien keer beter met muis en keyboard, dat laatste vind ik echtwel belangrijker dus ik zal een C&C3 ondanks Achievements never nooit niet op de console kopen als ik hem op de PC kan draaien), graphics, tweakmogelijkheid, kan ik het online spelen met directe bekenden van me etc. en dus niet op het feit of het Achievements bevat ja of nee en zo ja makkelijke of moeilijke. Ben sowieso een multi-platform gamer en Achievements zijn er alleen op de 360 en tegenwoordig dan in sommige gevallen op de PC. En ze vergeten ook dat ik in mijn hele lijst gespeelde games ook games heb staan die ik een keer van een vriend geleend heb, een paar Achievements in heb unlocked, en vervolgens de game heb teruggegeven. Niet de behoefte gehad om hem te kopen, dus verder komt er niks aan GS bij. Of ik koop een spel, blijkt het later toch niet zo leuk te zijn of heb ik liever een andere versie en dus ruil/verkoop ik hem weer of wordt het gewoon niet meer gespeeld. Of van het weekend, ik zat bij m'n vriendin en in een moment van verveling ben ik op de 360 daar gaan spelen. Had m'n MU met profiel bij dus ik kon gewoon onder m'n eigen gamertag gamen. Ik gooi de kast open om te kijken welke games ze had liggen -ik wilde eigenlijk Halo 3 gaan doen- zie ik daar BioShock. Dus ik denk "Hey die heb ik al ff niet meer gespeeld", en stop de game in de 360. Gewoon ff zin om BioShock te spelen. Twee levels later, ongeveer 100 GS later, stop ik ermee. Nu gaan die 360 en dat zootje games daar binnenkort weg, dus BioShock zal er niet meer gespeeld worden op de 360. Ben ik niet rouwig om want ik heb dezelfde game zelf al thuis voor de PC liggen en ik zou wel gek zijn hem ook nog voor de 360 te halen enkel en alleen voor de Achievements, om dus die lijst GS compleet te maken. Maar BioShock staat wél in je lijst gespeelde games want je doet automátisch mee aan dat systeem of je het nu wilt of niet. Mijn grootste bezwaar tegen het systeem is dus voornamelijk dat er schijnbaar mensen met glazen bollen zijn die door een dergelijk systeem in iemands hoofd denken te kunnen kijken en daardoor in sommige gevallen ook nog eens het recht denken te hebben een potje arrogant te gaan lopen doen. En dan heb ik het tenslotte nog niet ééns gehad over het aantal MP games wat online gewoon vergald wordt omdat er altijd van die figuren tussen zitten die enkel als een stel idioten met die Achievements bezig zijn omdat ze dan na een sessie weer 30 GS rijker zijn ofzo. En dan denk ik tief toch op man, hou je toch gewoon met de game bezig en doe wat je moet doen, zéker als je in teamverband speelt. Even voor de duidelijkheid : ik zeg dus niet dat iederéén met een hoger dan gemiddelde gamerscore zo is/zich zo gedraagd, maar er zitten wel degelijk een stel nerds -kan er echt geen ander woord voor verzinnen sorry- op Live die denken dat ze superieur zijn vanwege een getalletje. En das toch eigenlijk wel een beetje triest. Verder heeft het systeem ook zeker wel z'n leuke kanten hoor. Soms vind ik het zelf ook leuk om een bepaalde High Score te verbreken, of aan een andere waarde te voldoen, om daar dan een Achievement voor te krijgen. Maar dan moet het wel iets zijn waar ik zin in heb. Als ik bijv. geen zin heb om de MP van een bepaalde game te spelen, simpelweg omdat ik het niet leuk vind of wat dan ook, dan loop ik in de meeste gevallen pakweg de helft van de totaal haalbare GS mis. Maar lekker boeiend weet je, ik ga geen dingen doen waar ik geen zin in heb.
....En dat heb ik hem dus ook ongeveer op die manier duidelijk gemaakt, dat ik er zo over dacht
Nee maar ik snap best dat het voor sommigen gewoon een extraatje is om meer uit een game te halen, opzich niks mis mee. Maar ga er voor anderen het speelplezier niet mee vergallen, of denk niet dat je superieur bent t.o.v. een ander. Doe gewoon ff lekker normaal :b:
EDIT : Nog een voorbeeldje. Stel ik heb 1000/5000 GS. Maar ik kom iedere dag na m'n werk thuis -of ik heb geeneens werk- en het enige wat ik verder nog doe behalve eten en slapen is WoW spelen op m'n brakke PC'tje. Die 360 en die gamertag heb ik puur voor een paar spellen die grafisch wat zwaarder zijn en dus niet op m'n PC draaien maar ik speel misschien hooguit 1 á 2 keer in de week op dat ding, de rest is het WoW. Dan ben je in mijn ogen toch een behoorlijke 'hardcore' gamer, alleen zie je dat dus totaal niet terug in iemand z'n GS. En zo zijn er nog tig andere voorbeelden te noemen, je vult het zelf maar in. Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie mijn punt een beetje begrijpen
Klik om te vergroten...