Game journalist

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Unknow_store, 31 aug 2006.

  1. Unknow_store

    Unknow_store Unknow_store

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    heey, ik ben een best wel hardcore gamer, en ik wil dolgraag eens schrijven voor bijv. de power unlimited of als het kan xboxworld. Ik zie in mijn dromen dan al die spellen gratis bij me thuisbezorgd en dat ik naar allerlei grote gameparty's mag en dat betaalt door een groot bedrijf .... maar hoe groot is de kans daarop dat me dat ooit lukt ? Hoe zou ik het, als ik het echt wil, moeten aanpakken om echt zoiets te kunnen doen ?
    Ik ben waarshijnlijk niet de enige gamer die er van droomt dus dat maakt het waarschijnlijk alleen maar moeilijker ....

    groeten Unkow_store
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2006
  2. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Orienteer je op een journalistiek opleiding wil je voor een gerenomeerd game magazine schrijven.
    Om voor Xboxworld te schrijven kan je een proef review opsturen naar Mirik (Kobold) op het forum. Echter de kansen om meteen bij een goede site terecht te komen zijn niet erg groot als je weinig ervaring hebt, en tevens moet de site ook nog is redacteurs/redactrices zoeken.
    De kansen dat je bij een magazine/site terecht komt die je ook nog is mee nemen naar expo's is heel gering, aangezien dat redelijk wat geld kost.

    Tevens is schrijven over games iets heel anders dan gamen zelf. Niet alleen moet je games reviewen die niet tot je favo genre horen, maar je moet ook nog is bagger games grondig spelen (terwijl je er niks aan vind) om toch nog een volledige review te schrijven.
     
  3. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ten eerste is zoals Orcist al zegt gamen iets anders als er over schrijven. Over games schrijven kan je niet zomaar een twee drie maar dat moet je leren. Daaorm kan je het beste om te oefenen wat proef reviews maken en die door andere mensen laten lezen. Of wat ook kan is op zoek gaan naar wat minder grote sites als Xbw. Probeer daar in te komen en misschien heb je geluk..

    Zelf schreef ik ongveer een aantal maanden voor een gamesite maar aangezien ik er nooit iets voor kreeg ben ik ermee gestopt. Nu post ik nog wel eens wat gamenieuws op de frontpage van die website.
     
  4. Beowulf

    Beowulf Intellectual Killer

    Berichten:
    251
    Leuk Bevonden:
    1
    No offense, maar zorg eerst dat je spelling en interpunctie goed is mocht je serieus willen gaan schrijven.
    Daarnaast moet je je ook kunnen verplaatsen in wat anderen kunnen vinden van een spel. Bijv. jij houdt niet van race spellen, maar anderen wel. Dan moet je toch weten wat het niveau van dat genre is.
    De instelling dat je er wat voor moet krijgen vind ik vrij fout. Laat eerst zien wat je kan. Ben je goed, dan ga je er wel wat voor krijgen en mag je naar beurzen etc.
    Ik ga nu 5 maanden stage lopen bij http://www.12game.com waarbij ik ook mag reviewen en posten enzo. Dit is een fulltime baan, maar niet voor geld. In ruil hiervoor krijg ik ervaring. Met die ervaring kun je weer hogerop komen. Als het je droom is en je er energie insteekt, weet ik zeker dat het je zal lukken!
     
  5. 4sake

    4sake Active Member

    Berichten:
    463
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier heb ik geen woorden voor:{


    haha, DUS je bent hc game, DUS je wilt ergens voor schrijven..
    Om ergens voor te schrijven hoef je geen hc gamer te zijn. En de rest is al uitgelegd hierboven :)
     
  6. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij zegt niet DUS ik schrijven, maar EN ik wil wel graag schrijven.

    En ik denk trouwens wel dat het belangrijk is dat je veel gamed om er over te schrijven. Zodat je beter weet hoe games in elkaar steken etc.

    Maar ik dnek dat het idd het verstandigste is om voor een kleine site stukjes te schrijven, of misschien meerdere sites.

    Ik heb geen idee hoe oud je bent ofzo, maar misschien zit je op een universiteit ofzo waar ze een eigen krantje hebben waar je stukken voor kan schrijven. Maar mij lijkt het belangrijkst dat je veel schrijft.

    Misschien zou je ook een weblog bij kunnen houden waar je 1 of meerdere keren per week iets over games schrijft.

    Maar goed, je komt er vast wel uit :)
     
  7. 4sake

    4sake Active Member

    Berichten:
    463
    Leuk Bevonden:
    0
    Stieren poep..

    mijn broertje.. die gamed zo ontzettend veel maar snapt nergens iets van (en hij is 12.. jong? nahh.. je mag best iets ergens vanaf weten toch?:)) en als je heel veel gaat lezen over een game dan weet je er ook ontzettend veel van af (behalve gameplay.. maar ach.. die heb je alleen nodig bij reviews toch?) verder hoef je echt niet perse een hc gamer te zijn om perse ergens over te kunnen schrijven..

    en als je echt hardcore gamer bent.. heb je namelijk geen tijd om te schrijven.. :x
     
  8. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet ook niet wat hij wil schrijven, maar als hij ook reviews wil spelen, tsja dan is het toch handig dat je wat over de gameplay afweet :) Maar IMO is het sowieso handig dat als je over games schrijft dat je dan ook wat over de gameplay weet, ook al schrijf je nieuwsberichten..
     
  9. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.901
    doe nou maar eerst een journalistiek opleiding met richting tijdschrift.. dan zien we daarna wel verder :b:
     
  10. C H i L

    C H i L Active Member

    Berichten:
    2.437
    Leuk Bevonden:
    0
  11. SiNNeD26

    SiNNeD26 The world, chico.

    Berichten:
    414
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet persoonlijk bedoeld maar omdat jouw broertje van 12 niet voldoet aan de opmerking van IWFH '2006' zeg je dus maar dat het niet waar is. Hoef er denk ik niets meer aan toe te voegen.

    Persoonlijk denk ik dat als je ergens over wil schrijven je er natuurlijk wel een gevoeld mee moet hebben. Je kan, naar mijn mening, geen reviewer worden zonder een gevoel te hebben voor het onderwerp waar je over schrijft. Ik ben zelf een aantal jaar (hardware, lees: CD/DVD branders) reviewer geweest voor een grote site en dat ben ik geworden door eerste actief mee te doen op hun discussie forum. Eenzelfde forum als dit dus waar je mensen helpt en laat zien dat je goed bent in taal, weet waar je over praat en laat zien dat je bereidt bent om tijd in iets te steken zonder daar meteen beloond voor te worden.

    En uiteraard, wanneer je echt je beroep ervan wilt maken zul je een opleiding moeten volgen. De meeste grote bedrijven willen alleen mensen die een diploma op zak hebben. En een dosis geluk kan natuurlijk ook geen kwaad :)
     
  12. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Ja! \o/

    :)
     
  13. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    heb je weleens gezien wat er bij de pu werkt...
    bij de meeste gamesbladen lopen mensen rond die nog nét kunnen lezen en schrijven...
    ik zou je willen adviseren zo'n baantje niet fulltime te willen doen, maar als echte baan iets serieuzers te zoeken...
     
  14. Daninho NL

    Daninho NL 360

    Berichten:
    381
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja kan bijvoorbeeld een opleiding journalistiek doen op de school van journalistiek in Utrecht. Alleen is dat niet een opleiding waar je zomaar even opkomt.
     
  15. Unknow_store

    Unknow_store Unknow_store

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Okey, hier kan ik wel iets mee, maar weet iemand dan ook van die kleine sites ?? Ik zit wel regelmatig te zoeken, maar ik kom dan niet heel ver. En die site van .... wat was het ? IGN, daar moet ik achtien zijn (ben ik nog niet) en moet ik in de san fransisco bay kunnen wonen ..... Heel goed dat je het hebt gevonden, maar daar woon ik nou net niet :p

    en die HC gamer, dat was even om jullie te laten zien dat ik toch regelmatig iets doe met games en niet iemand ben die in het weekend denkt: "kom we gaan eens een uurtje gamen".

    Maar ik zou dan bij kleine sites moeten gaan beginnen, en wat moet ik dan schrijven, want jullie hadden het niet alleen over reviews ..... previews ?
     
  16. Unknow_store

    Unknow_store Unknow_store

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Journalistiek doen lijkt me wel wat. Ik ben niet zo op de hoogte van de eisen etc en waar het mogelijk is te doen. iemand zei Utrecht maar miss hebben ze daar geen plaats, dan moeten er toch andere uitwijk punten zijn
     
  17. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Op Zwolle wordt de laatste jaren iig wel iedereen die zich aanmeld aangenomen. Ik zit daar. Journalistiek in Utrecht staat nou niet zozeer bekend om z'n kwaliteit, dus ik vind het altijd maar apart dat er daar zoveel aanmeldingen zijn. Zal wel komen doordat het centraal ligt. Maar Zwolle kan ik zeker aanraden :)

    Daarnaast kan het ook nog in Ede en Tilburg.
     
  18. Unknow_store

    Unknow_store Unknow_store

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Zwolle is niet heel ver ....dat zou dan wel mooi uitkomen :p
     
  19. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Als je wat wil weten vraag je het maar, ik ga nu het derde jaar in richting tijdschriften.
     
  20. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik ga dit jaar Journalistiek doen op Windesheim in Zwolle. In feite heb je alleen een HAVO diploma (VWO mag natuurlijk ook) nodig om mee te doen voor de loting, ongeacht profielkeuze van de middelbare school. Ik ben met twee onvoldoendes op mijn eindlijst ingeloot, dus de kans is redelijk groot dat je wordt ingeloot, aangezien er in Zwolle meestal een paar meer aanmeldingen zijn dan dat er ruimte is.
     

Deel Deze Pagina