1. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of ik deze topic in het juiste forum plaats, maar ik waag het er maar op... Ik heb via de zoekfunctie gekeken of er al zoiets was als dit onderwerp, de gamekater... Niet gevonden dus, alleen staat er iets in alcoholthreads maar daar gaat dit probleem niet over...

De gamekater, ik zal dit nader omschrijven... Ik heb hier soms last van, de laatste tijd zelfs regelmatiger... Ik speel al videogames sinds 1998 en daarbij zitten heel wat first person shooters... Ik vraag me af of ik daar gamekaters van krijg, het gevoel dat je nekspieren pijnlijk zijn en koppijn veroorzaken via de achterzijde van je hoofd zo je hersens in... Het lijkt misschien op een alcoholkater, alhoewel ik daar eigenlijk nooit last van heb... Ik drink ook vrijwel geen alcohol tijdens het gamen, hooguit één biertje ter ontspanning...

Ik game ook niet meer dan 1 tot hooguit 2 uur per dag, hoewel ik wel veel beeldschermwerk doe op mijn werk... Alles bij elkaar genomen zit ik dus toch wel veel achter een PC of een TV (gamen)... Ik game trouwens in het geheel niet op een PC, dat doe ik bewust om niet na een werkdag achter de computer nog eens in mijn vrije tijd te gaan PC-gamen, met alle gevaren van dien, zoals RSI...

Alles bij elkaar genomen houd ik me vrij goed aan de gameregels, niet langer dan een uur achter elkaar gamen (soms iets langer) en dan minimaal een kwartier rusten... Toch word ik soms dus wakker (de gamekater voel ik altijd 's morgens) met die koppijn... Ik sport zelfs 3 maal per week om niet alleen maar op mijn reet te blijven zitten, gelukkig raak ik vaak de gamekater kwijt door 7 km achter elkaar hard te lopen... Ik ben 44 jaar en dus hoor ik bij de wat oudere gamers, maar in principe zou dat geen bezwaar moeten zijn, neem ik aan...

Wat ik me afvraag, is of hier nog meer gamers zijn die de gamekater kennen, die pijn in je kop in de ochtenduren die ik in verband breng met het gamen, want als ik niet game, dan heb ik er nooit last van... Ik vraag me verder af wat jullie er eventueel aan doen... Ik probeer vaak rek- en strekoefeningen uit, maar dat helpt soms maar ten dele... Ook tijdens het gamen tracht ik ontspanningsmomenten in te bouwen, door de controller even neer te leggen als een laadscherm verschijnt en dergelijke... Masseren van de nekspieren helpt ook wel... Maar soms duurt het wel wat langer voordat ik de gamekater helemaal kwijt ben... Plaats s.v.p. jou ervaringen met gamekaters en wat je er dus aan doet... Ik ben er zeer benieuwd naar wie hier ook last van heeft... Geef daarbij a.u.b. aan hoe vaak je er last van hebt, indien mogelijk... Alvast bedankt en iedereen alvast een goede jaarwisseling gewenst ;)

2. Jerreby

Jerreby Active Member

Leuk Bevonden:
    32
    Nooit last van eigenlijk, na een hele dag gamen voel ik me in de avond ook niet meer zoals in de ochtend, maar een gamekater heb ik (volgens mij) niet.

Dit topic staat btw op de verkeerde plaats.

3. Wallace

Wallace Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hey Spawn,

Heb je al dingen geprobeerd als een andere houding tijdens het gamen. Ik weet niet of je op een bank zit als je gamed maar probeer eens een stoel met een rechte leuning zodat je een goede steun in je rug hebt en zorg dat je recht voor je tv zit met het beeld op ooghoogte zodat je nek recht blijft. Game je verder met alle lichten uit? anders moet je ervoor zorgen dat je kamer goed verlicht is tijdens het gamen. Zo meer tips kan ik even niet bedenken behalve keep on gaming!!!

Laatst bewerkt: 31 dec 2005
  4. apoc123

apoc123 Lucian

Leuk Bevonden:
    0
    ja ik heb ook wel eens een stijve nek maar dan moet je gewoon in een andere houding gaan zitten en voor die hoofdpijn... gewoon genoeg water tijdens het gamen drinken.

5. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmmm... ik zit in een zachte stoel recht voor de TV op ooghoogte, hij is vrij confortabel... Lichten uit doe ik nooit, dat is inderdaad niet zo best... Velen doen dat met horrorgames, maar ik niet... Bedankt voor de tips! Genoeg drinken is ook belangrijk ja... Ik heb nu nog eens goed opgelet als ik aan het gamen ben, maar ik merk dat ik onwillekeurig toch mijn nekspieren aanspan zonder dat ik er zelf erg in heb... Dat is dus een aandachtspuntje... Sommige games zijn spanningsverhogend, vooral als je snel moet reageren... En first person shooters, zeker via Xbox Live tegen menselijke spelers zoals bijvoorbeeld Quake IV draaien veelal om snel reageren... Dus dat is volgens mij één van de oorzaken... Naja, ik doe er in ieder geval alles aan om de klachten te voorkomen... Ik dacht al dat het met mijn "hoge(re)" leeftijd te maken had, lol :)

Laatst bewerkt: 31 dec 2005
  6. Nukeshell

Nukeshell Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Kan natuurlijk wel voor een klein deel aan je hoge(re) leeftijd liggen, want mensen die op leeftijd zijn hebben vaker rugklachten e.d. Maar zoals je zelf al zei heb je t alleen na het gamen, ligt het dus waarschijnlijk niet aan je leeftijd. Maar ik zou je aanraden om in een goede houding te zitten zodat je rug meer steun krijgt wat automatisch beter is voor je nek.

7. carlito

carlito Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook soms koppijn als ik wakker word, maar of dit aan het gamen ligt weet ik niet? ik moet wel zeggen dat ik zeker iedere dag wel 2 a 3 uur games speel en dan vooral BF2 op de pc... misschien heeft het inderdaad te maken met FPS?

8. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Deze thread staat inderdaad niet op de goede plaats, maar gezien de uitstekende openingspost zal ik hem verplaatsen naar een forum waar het mijns inziens meer thuis hoort: het ASEL-forum.

9. Daz

Daz Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    2.259
    Je moet vooral ook niet te dichtbij je scherm zitten en soms even een drink pauze houden. Vroeger had ik ook erg last van hoofdpijn tijdens het gamen en dat bonkt dan erg in je hoofd als je begrijpt wat ik bedoel.

10. x Elimenator x

x Elimenator x Hans houd van worst

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik ben soms moe en heb soms ook een beetje kop pijn maar ik heb geen kater ofzo iets nog nooit gehad ook.

11. Toxin

Toxin Hexic !!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf nooit last van game-katers o.i.d. Ik heb wel vaker meer dan 24 uur achter elkaar gegamed.

Waar ik wel steeds meer last van begin te krijgen is mijn rug. Mijn nek heb ik gelukkig nog geen last van. Ik probeer sinds de komst van de 360 andere houdingen te vinden, maar het wil nog niet echt lukken.
    Ik game nu meestal met een kussen in mijn rug. Het zit wel fijner maar het helpt niet echt.
    Je moet tijdens het gamen idd wel opletten of je genoeg drinkt. Ik hou tijdens een lan-party altijd een paar flessen water bij de hand. Maar aangezien je meestal niet zo lang achter elkaar gamed, zal dat het probleem denk ik niet zijn,

12. Rem

Rem knauf

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er ook wel last van, soms stijfe nek ja, een best wel moe en koud krijg ik het dan een beetje.... Maar goed dat heb ik ook als ik te lang achter de computer zit.. ;)

13. BUZZA

BUZZA dit is mijn internet

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb soms "bloodshot eyes" als ik mezelf teveel opwind over games. Is niet echt gezond geloof ik.

14. Spinner

Spinner So it begins....

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je te gespannen bent als je aan het gamen ben. Probeer je spieren (met name je nekspieren en schouders) te onspannen als je gamed dus proberen alleen met je handen te gamen. Gespannenheid van nek en schouders kan leiden tot hoofdpijn.
    Oh ja, en adem blijven halen. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik mijn adem inhou tijdens intensieve stukken.

15. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Af en toe last van nekpijn, soms ook een periode waarbij de kramp van de nek zich verder strekt in mijn rechterarm maar dat was het wel. Echter heb ik dit zelden (pak hem beet een week in de 3 maanden). Game echter wel veel ('s ochtends wakker worden, uurtje of 10/11 tot een uurtje of 7/8 's avonds) en heb daarna enkel last van "dufheid". Maar een paar bakken koffie doen wonderen bij mij. :)
    Maar wat de reden van nekklachten is, is simpelweg de houding en het aanspannen van je nekspieren. Zeker bij console gamen is dit redelijk veel voorkomend, ook omdat je door je controller (ipv toetsenbord op een tafel, waardoor je armen in een hoek van 90 graden komen te staan) je een andere houding aanmeten die ook minder goed is. En wat mij opvalt bij console gamen is dat ik toch vaker als het intensiever wordt meer naar voren ga leunen waarbij ik ook continu mijn nekspieren gespannen hou om me maar te blijven focussen. En verhit pittenkussentje (geitenwollensokken methodes :cool:) in je nek leggen zou eventueel kunnen helpen. :)

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    het rare is, vaak als ik bij een vriend games speel krijg ik juist hoofdpijn als we het paar uur achter elkaar doen, maar thuis heb ik er geen last van.
    zeker Halo ofzo dan, met die felle kleuren.. auch..

17. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt Cygnum voor het verplaatsen van de topic naar het juiste forum, ik twijfelde er al aan of hij goed stond… Er staan prima reacties in deze topic, er wordt goed meegedacht over een juiste gamehouding en wat je aan een gamekater zou kunnen doen… Het valt me op dat de meeste gamers aangeven dat het aan de lichaamshouding ligt, die moet goed in orde zijn… Verder is ontspannen gamen belangrijk, en zelfreflectie… Met dat laatste bedoel ik dus dat je je zelf als het ware in de gaten moet houden, zien wat je zelf doet terwijl je aan het gamen bent… Ik probeer al meer om op te letten dat ik ontspannen blijf gamen, want doordat je je mee laat slepen met de gameplay (hetgeen ook positief is, omdat de game je als het ware “pakt”) kan je houding verslechteren… Hierboven werd terecht opgemerkt dat je de neiging kunt hebben om naar voren te gaan leunen met je hoofd als een spannend moment volgt… Of dat je je adem onbewust gaat inhouden tijdens het gamen als het moeilijker wordt… Daar betrap ik mezelf ook soms op… Op zich staat er wel het e.e.a. in de gamemanuals over gezond gamen, maar het is vrij summier… Op de website van de xbox van Microsoft meldt men ook het e.e.a. over gezond gamen… Ondanks al onze techniek en medische wetenschap weet men nog steeds vrij weinig over de invloed van gamen op spieren, pezen en dergelijke… Er wordt wel onderzoek naar verricht, met name vanwege het RSI-probleem wat al enige jaren een probleem is geworden door toenemend beeldschermwerk… Het komt er dus op neer dat we voorzichtig moeten zijn, ook al lijkt dat een open deur in trappen… Ik ben vrij voorzichtig, dacht ik, maar blijkbaar niet voorzichtig genoeg, want onbewust ga ik tijdens het gamen toch spanning opbouwen in nek en schouders met als gevolg spanningshoofdpijn…

18. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Ik krijg zelf wel last van mn nekspieren en de spieren bij mijn schouders als ik lang speel. Ik denk dat er niet zoveel aan te doen is behalve gewoon proberen je te ontspannen tijdens het spelen, genoeg water drinken en eventueel kortere periodes spelen.

19. the promise

the promise Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er zelf nog nooit last van gehad, maar ik begrijp wel dat je er last van kunt hebben. Probeer anders eens je hoofd te laten steunen zodat je je nekspieren ontspant (en zo blijven zitten ook bij spannende stukken van een game). Ik zelf zit vaak in de kleermaker zit, als ik dan te lang zo blijf zitten krijg ik last van mijn kniegewrichten. Dus probeer ook eens om het half uur van houding te veranderen.

20. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, een interessant fenomeen....en alhoewel ik toch ook behoorlijk wat uurtjes per dag achter mijn consoles doorbreng moet ik zeggen dat ik nergens last van heb :)

Misschien komt het door de ervaring O-) Ik bedoel, iemand die voor de eerste keer een dag intensief sport heeft de volgende dag een grote kans op flinke spierpijn. Dit neemt af naarmate je meer ervaring opdoet met het intensieve sporten....

Ik heb er momenteel dagen tussen zitten dat ik zo'n 6 tot 8 uur (vaak ook achter elkaar) zit te gamen, maar ik heb nooit ergens last van. Misschien komt het door m'n houding, ik zit gewoon lekker relaxt tegen een dik kussen aan op het uiteinde van m'n bed.

Ik geloof ook wel dat je met console gaming minder snel last hebt van pijn ergens, omdat je vaak een relaxtere houding hebt t.o.v. wanneer je uren achter een PC zit.

Deel Deze Pagina