De tv heeft inderdaad een dolby digital decoder, maar stuurt dit alleen via de optical uitgang uit wanneer je via de tuner naar een zender zit te kijken die 5.1 doorgeeft zoals bijvoorbeeld Discovery HD.
Bij het kijken naar content vanaf een extern aangesloten apparaat zoals een dvd speler of je xbox360, downmixed de tv het naar stereo.
Nee hoor, zie antwoord
Probeer is wat duidelijker te zijn. Wat is het wat je wilt?
Ik begrijp alleen dat het om het geluid van je dvd gaat. Help me ff
Wanneer je de surroundspeakers gebruikt, dan moet je de speakers van je tv niet gebruiken. Die zet je dan op nul of mute.
Als het probleem is dat je geen geluid hoort door de speakers van je tv wanneer je de surroundspeakers niet wilt gebruiken wanneer je 's avonds laat een dvd-tje wilt kijken, dan moet je dit in het HDMI Menu regelen bij Audio Out
Zet deze op ON: Als het audiosignaal wordt uitgevoerd via HDMI AV OUT. (Afhankelijk van de mogelijkheden van de
aangesloten apparatuur, kan het audiosignaal verschillen van de audio-instellingen van het
hoofdapparaat.) Volgens mij stuurt het apparaat dan de audio door de hdmi-kabel die naar je tv gaat en je dus geluid uit de speakers van je tv zult horen.
≥OFF:Als het audiosignaal niet wordt uitgevoerd via HDMI AV OUT. (Het audiosignaal wordt uitgevoerd
volgens de instellingen van dit apparaat.)
Hij stuurt het geluid niet door de hdmi, maar laat de audio format horen die jij hebt ingesteld zoals dolby digital of pro logic II (die je niet moet gebruiken overigens, want dat is geen surround)
Zorg ervoor dat in het Audio Menu bij Dolby Digital en DTS je de optie PCM gebruikt en niet Bitstreams.
Bitstream gebruik je alleen wanneer jouw aangesloten apparatuur (de hdtv in dit geval) dit kan decoderen en dat kan hij dus niet. Dat kan hij alleen via de interne tuner.
Bij de ps3 heb je ook zoiets: die moet ik ook op PCM zetten. Dan decodeert de ps3 zelf de dolby true hd of dts hd audio en stuurt dit in een andere format door. De surround ontvangt dan een reeds gedecodeerd signaal (lossless en dus zonder kwaliteitsverlies) en speelt dit dan af.
Laatst bewerkt: 5 jun 2009