1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen in Surround/Dolby Digital [Deel 13]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Pegas, 22 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Ik heb zelf sinds een half jaar mn eerste surround receiver met 5.1 speakers.

    Hiervoor had ik ook een pc surroundsetje van Creative, maar dit is echt andere koek hoor. De subwoofer is zo groot al een bijzettafeltje!

    Onkyo is dus de enige receiver waar ik ervaring mee heb. Dit merk hoor je vaak omdat ze niet alleen een mooi geluid geven, maar ook nog 's relatief betaalbaar zijn.

    Waar je op moet letten is dus dat er meerdere hdmi inputs op zitten èn dat de receiver daadwerkelijk het geluid uit die inputs kan halen. Sommige goedkopere receivers hebben een extra optische kabel nodig en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
    Je hebt goedkope dvd-setjes maar daar kan je geen andere apparaten op aansluiten (vooral via optisch of hdmi, want alleen dan kan je surround krijgen) en heb je daar niets aan met gamen.

    De Onkyo die ik heb en die in de link kunnen beiden ook dolby true hd en dts hd aan en dat is dus ongecomprimeerde audio die vaak op blu-rays te vinden is.
    1 of meerdere optische inputs is ook aan te raden vanwege de decoders voor televisie die geen hdmi output hebben.

    Ik las op kieskeurig en op internet dat de Harman/Kardon HKTS11 zo goed waren icm de Onkyo, dus ben ik maar s gaan luisteren in de winkel. Ze hadden daar een speciale kamer met meerdere sets en lieten een stukje van Terminator 3 zien.
    Na 1 minuut werd ik al van mn stoel geblazen, wàt een belevenis zeg!
    Geweldig om kristalhelder de geluidseffecten links- en rechtsachter je te horen en dan die donkere bass erbij :thumbs:

    Het is weer een uitgave, maar audio-apparatuur gaat in principe erg lang mee.
    Je beleeft films en games echt een paar tandjes meer hoor en het is het geld echt waard!

    (de eerste blu-ray die ik zag met deze Onkyo-set was de SF-thriller Sunshine. Ik zat echt 5 minuten na de film nog te hijgen van spanning, gewoon door de beleving van beeld en geluid! :D)
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
  2. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat bij hdmi mijns inziens niet zozeer om die extra kabel, maar om het feit dat je via S/PDIF (zowel coaxiaal als via optisch/toslink) alleen DTS en DD (de 'core' varianten) kunt versturen en geen LPCM, TrueHD of DTS-HD Master Audio. Dat is prima voor DVD's (of consolegames), maar als je BluRay's/HD gaat kijken moet je die formaten eigenlijk wel af kunnen spelen. Wat Ferry dus zei: let er op dat hdmi niet passthrough only is (zoals bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR307). Daar heb je niks aan. Verder ben ik het er helemaal mee eens!
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
  3. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik zoek een 2.1 geluidssetje voor max 65 euro.

    het is niet voor mijn x360 maar voor mijn pc.

    Wat is een aan te raden setje?
     
  4. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Houd je in ieder geval verre van de X-serie van Logitech, tenzij je op zoek bent naar een allesoverheersende maar alles behalve strakke bass.
     
  5. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Zag bij de MM afgelopen week een mooie 2.1 set van Speedlink.
    Ben namelijk zeer tevreden over het geluid van mijn Speedlink Dymanic L.
     
  6. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Klopt helemaal, daarom heb ik ook een Onkyo 606 genomen. Speciaal voor de dolby true hd en dts hd :)
     
  7. RedDevil_NL

    RedDevil_NL Ginger Kid

    Berichten:
    2.274
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat zijn dan die 'nieuwste' dingen kwa Dolby enz?
    Hoor meer over TrueHD, DTS-HD etc maar welke formats moet hij eigenlijk sowieso aankunnen? Wil dat hij góed 5.1 surround geeft, ook op de toekomst gericht (misschien later Blu-Ray speler erbij, stream nu mn 1080/720p films via Xbox 360 naar TV).
     
  8. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt tot nu toe grofweg 2 generaties digitaal surround sound gehad. De eerste generatie bestaat uit DTS en Dolby Digital (aka AC:cool:. Deze zijn lossy, wat wil zeggen dat je net als met mp3 niet een 100% weerspiegeling krijgt van het brongeluid.

    De tweede en huidige generatie bestaan uit LPCM (soort wav zeg maar), Dolby TrueHD (aka MLP) en DTS-HD Master Audio. Daarnaast heb je ook nog FLAC. Deze is veel effecienter en gratis en technisch gezien op zowat alle fronten beter. Immers, lossless=lossless, dus hoe kleiner hoe beter. Het grote probleem met flac is zeer beperkte tot geen hardware support, waardoor flac eigenlijk alleen werkt als je softwarematig iets doet (e.g. XBMC/Plex, MythTV, Freevo of Geexbox ofzo). En dan alleen over 3 of 4*analoog of hdmi.

    Maar goed, als je op de toekomst voorbereid wilt zijn moet je een receiver kopen die hdmi ingangen heeft en alle bovengenoemde tweede-generatie codecs kan decoden over hdmi, muv flac want die vind je toch niet.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  9. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb zelf net als Ferry een Onkyo TX-SR606.
    Deze reciever heeft 4 HDMI 1.3 ingangen en ondersteund True-HD 7.1 en DTS-HD 7.1

    Ik heb een paar maanden geleden een Demo versie kunnen kopen bij de MM voor € 399
     
  10. Ferry34

    Ferry34 games/gadgets addict

    Berichten:
    4.303
    Leuk Bevonden:
    66
    Die dolby true hd en dts hd zijn de nieuwste audio formaten. Deze vind je steeds meer op de blu-ray films en dit is lossless: de audio is niet gecomprimeerd en klinkt "net als in de bios."

    De audio-delay functie is ook belangrijk.
    Er zijn legio mensen met lipsync problemen: beeld en geluid lopen nèt niet gelijk en dan kan je eigenlijk wel stoppen met kijken want je ergert je kapot!
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  11. marcje007

    marcje007 Active Member

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Club3D DD..

    Ik zie dat je suround krijgt als je op je setje een optical in heb, ik heb dus ook een setje maar dan zonder optical in.. nou heb ik wel optical in op me geluidskaart een Club3D DD.. is het nu ook mogelijk om surround/dolby te krijgen.
     
  12. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee. Niet op je X360 in ieder geval.
     
  13. marcje007

    marcje007 Active Member

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een 5.1 setje aangesloten op me geluidskaart, maar ik heb dus ook optical in op me geluidskaart.. dan leek mijn dat dit dus mogenlijk was.
    Wel raar dan.
     
  14. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh zo. Sorry niet goed gelezen. Theoretisch gezien zou het kunnen werken, maar ik geef je niet veel kans van slagen. Een vriend van me heeft het ook ooit geprobeerd, maar dat was toch niet zo'n succes. Je moet dan namelijk de DD640 stream door een Dolby Digital decoder streamen en vervolgens weer doorsturen naar je analogue out. En als het al gaat werken dan zit je nog met allerlei delays. De drivers van je geluidskaart zijn namelijk niet low-level genoeg om real-time te kunnen afspelen. Daarvoor heb je iets als Jack nodig, maar dat is te ingewikkeld om zo maar even neer te zetten.

    Conclusie: it ain't worth it.
     
  15. marcje007

    marcje007 Active Member

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke bedankt, waarvoor dienen me optical in & out dan op me geluidskaart..
    Nutteloos?:p
     
  16. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Niet real-time zaken, zoals het opnemen van geluid.

    Optical out is natuurlijk voor als je DVD's/BluRay's op je PC wilt kijken en je hebt bijvoorbeeld een receiver die je het geluid wilt laten decoderen.
     
  17. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Mijn line-in van me Creative X-Fi geluidskaart doet toch ook realtime omzetten en weer een signaal eruit poepen. Als je maar een beetje kwaliteit geluidskaart hebt moet het wel kunnen zonder delay..
     
  18. LB06

    LB06 Active Member

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    0
    Line-in is net als de line-out analoog. Er is helemaal geen sprake van enige omzetting. (L)PCM in en (L)PCM out.

    Anyway, je kunt het natuurlijk altijd proberen. Zo'n investering is een toslink-kabeltje nu ook weer niet. Give it a try.

    edit: je zou AC3filter eens kunnen proberen. Volgens dit diagram zou het moeten werken:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009
  19. JoJo

    JoJo ☆☆☆

    Berichten:
    1.309
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga morgen waarschijnlijk een Logitech Z-5500 set kopen, wat is een goede (goedkope) optische kabel voor de set icm een Xbox 360? En wat is een goede switch/splitter ervoor?
     
  20. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Kijk bij de optische-kabel even naar de toslink stekkers.
    Deze verteld veel over de kwaliteit van de kabel.

    Dit is een goede optische-splitter.
    [​IMG]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina