Zo bedoel ik het ook niet helemaal. Niemand gaat natuurlijk een game kopen om maar eens lekker problemen op te lossen.
Je doet het in eerste instantie voor de spelervaring. Maar onbewust zul je toch problemen tegenkomen en keuzes moeten maken om je ingame doelen te realiseren. Maar wat je van gamen leert, leer je ook met heel veel andere dingen. Met voetbal of een andere sport ontwikkel je jezelf ook. Door in een team te spelen leer je je rol in een groep en met andere mensen samen te werken. Ik verwacht dan ook geen supergeneratie met mensen die tegen stress kunnen en ieder probleem kan oplossen. Gamen deden we al generaties lang alleen is het nu digitaal geworden.
Probleem met digitale games is dat het te veel kennis kost. Zelf ben ik voorstander om meer en betere tools uit te brengen waarmee mensen al op zeer jonge leeftijd hun eigen gamemechanismes en werelden kunnen creëren. Artistieke games bestaan wel hoor. Tegenwoordig worden nog steeds nieuwe genres geboren. Je moet alleen verder kijken dan consoles en pc. Met name Social games(Farmville), Browsergames(Travian) en Smartphone(Angrybirds) games hebben zich sterk ontwikkeld de afgelopen jaren.
Zelf ben ik in het geheim ook bezig met een online project dat kan worden gezien als game. Ik doe dit samen met een maat van me en hopelijk krijgen we het eind deze maand af. Helaas hebben we beide onze verplichtingen en willen de ontwikkelingen niet echt opschieten. De grap van het spel is dat je keuzes maakt voor andere en niet voor jezelf. Ik ben benieuwd hoe mensen hierop gaan reageren.
Laatst bewerkt: 7 mrt 2011