Hier een stukje wat over het algemeen als standaard wordt genomen:
beelddiagonaal
Het beeldformaat van een plat scherm wordt weergegeven in diameter (centimeter of inch). Het beeldformaat wordt schuin over het scherm gemeten. De kleinste schermen hebben een diameter van 38 centimeter (15 inch), de grotere wel 160 centimeter (63 inch).
Om te bepalen hoe groot het scherm moet zijn, ben je afhankelijk van de kijkafstand tot het scherm. Te dicht bij een te groot of te klein scherm zitten is niet goed. Je wilt het optimale kijkresultaat hebben van de nieuwe TV, maar wel in de juiste verhouding tot de ruimte waarin het scherm hangt of staat.
De aanbevolen afstand ten opzichte van de grootte van het scherm:
- schermen van 50-69 cm (20-27 inch) zijn geschikt voor een afstand van 76 cm tot 1.50 meter
- schermen 81-94 cm (32-37 inch) moeten op een afstand staan van 1.80 tot 2.40 meter
- schermen 107-117 cm (42-46 inch) hebben 3 tot 4.25 meter kijkafstand nodig
- scherm van 127 cm of groter (50 inch) kunnen het beste op een afstand staan van 3.65 tot 4.80 meter
- scherm van 155 cm of groter (vanaf 61 inch) moet minstens op 4.50 meter van de bank staan.
(bron: LCD TV Buying Guide)
edit: ik kan echter geen 4,5 meter van mijn scherm zitten, dat past gewoon niet, ik zit er zelf zo'n 3,5 meter af schat ik en heb een scherm van 1600. Is ook wel max en het houdt gewoon in dat je ogen wat heen en weer schieten af en toe
Laatst bewerkt: 6 feb 2007