Dat heb ik niet geïmpliceerd. Het gaat me meer om mensen die bijvoorbeeld luxegoederen kopen om het te bezitten, daar eventjes gelukkig van worden, en wanneer een nieuwere of betere versie uitkomt weer willen 'upgraden'. Of mensen die, gehersenspoeld door de reclamebureaus in dienst van grote bedrijven, hun koopgedrag exact afstemmen op de advertentie waarvan zij vinden dat die het beste bij ze past - en die zo geen eigen identiteit meer hebben. Mijn mening over videogames staat daarbuiten. Het door jou genoemde alternatief is nogal vaag, maar ik kan zeker invullingen geven daarvan die superieur zijn aan het zombiegedrag dat ik nu omschrijf. Maar als mens zich bijvoorbeeld vol gooit met bier en vlees is ook inferieur en duidt erop dat die mensen zich totaal niet bewust zijn van waar ze mee bezig zijn, of (nog erger) het ze geen flikker interesseert.
Ik heb eigenlijk de meest hoge achting voor 'het volk'. Het feit dat het voor zo veel procent bestaat uit consumensen die invulling geven aan hun identiteit met behulp van aanschaffen die zij vinden passen in hun zelfbeeld - dat weer is gevoed door advertenties en media - dat stemt me erg droevig. Dat vind ik negatief. Ik denk dat ieder mens in staat is om onafhankelijk van deze bullshit, als autonoom individu, iemand te zijn, ja zelfs zichzelf te zijn. In tegenstelling tot wat de media, kapitalisten, kapitaalbezitters en machthebbers je willen doen geloven, ben ik ervan overtuigd dat je veel meer bent dan alleen de producten - het image - dat je koopt.
Ik zie niet precies het verband overigens met mijn argument dat ik het niet heb gezegd. Tevens ben ik me er niet van bewust dat ik dat 'wel erg vaak' gebruik. Maar je mag me citeren, en dan kunnen we mijn zinsnede samen in de context bekijken. Als ik echt heb gezegd dat mensen in deze maatschappij zonder geld moeten leven o.i.d. dan zal ik dat beamen en er afstand van nemen. Maar dat heb ik nergens gezegd. Waar het mij om ging is wat ik hierboven heb omschreven.
Zoals jij het omschrijft, lijkt het inderdaad niet veel voor te stellen. Hetgeen ik hierboven echter heb omschreven maakt heel veel uit. De mensheid heeft te lijden onder die onderdrukking waar ik het over heb. We offeren onze tijd op aan onbelangrijke werkzaamheden waarvan het enige profijt het salaris is. Dat salaris geven we vervolgens uit aan bullshit. In de tussentijd wordt een aantal mensen dat al generaties rijk en machtig is nog rijker en nog machtiger, en blijft het volk dom. Stel je eens voor hoe het leven zou zijn als we niet meer onze tijd aan bullshit hoefden te besteden, maar aan nuttige kennis die niet als doel heeft de consumptie en productie op peil te houden. Als we onze hersenen niet zouden vullen met adoratie van Wesley Sneijder of Barney Stinton, maar met bewondering voor Carl Jung en Friedrich Nietzsche. Dat we niet apathisch achter onze 42" full HD back-lit indoctrinatiekasten zaten, maar voor de verandering eens een boek open zouden slaan. Dan zouden we in één generatie zo veel kennis kunnen vergaren en overbrengen, wat onze evolutie in een stroomversnelling zal plaatsen. Dat zou pas samenwerken zijn, elkaar naar een hoger niveau brengen waarin iedereen zelf kan denken.
Die extreem rijken en machtigen zijn arrogant om het volk in deze situatie te laten verkeren, zij zijn elitair omdat ze zelf de beste opleidingen kunnen volgen en vanaf hun geboorte al vaststaat dat ze zich nooit zorgen hoeven te maken over geld of een leuke baan. Dat mijn versie van geluk - die onafhankelijk is van het door die elite gecreëerde en gepropageerde idee dat je geld moet neertellen om te kopen wie je bent, en daarvoor dus maar hard moet werken in achterlijke kutbaantjes - superieur is aan het geluk dat een kortstondig hoogtepunt bereikt als iemand genoeg geld heeft voor een nieuwe jas die zodra het seizoen weer voorbij is de oude zak in kan, dat kan iedereen inzien als hij zijn ogen durft te openen. Maar die comfort zone is zo lekker warm en zacht, dus hou je liever je oogjes toe. Stel je voor dat je eens echt zou na moeten denken.
Ik gebruik mijn computer en internet om teksten te schrijven (kennis delen) en bronnen te onderzoeken (kennis opdoen) en in contact te blijven met dierbaren. Dat is misschien luxe, maar wel van een ander level dan elk jaar een nieuwe telefoon moeten kopen. Op deze site was ik vroeger actief, toen ik nog verslaafd was aan spelletjes kopen en spelen. Nu kom ik er nog weleens een kijkje nemen in topics waar iets interessants gaande kan zijn. Als ik dan wat plaatst, zoals nu, dan ben ik nog steeds nuttig bezig. Het is van essentieel belang dat iedereen stilstaat bij de zaken die ik noem. Ik ben in dat opzicht beter dat ik probeer mezelf te ontwikkelen, onafhankelijk van culturele waarden en normen. Ik ben dus een autonome denker, daartoe zijn niet veel mensen in staat. Althans, ze durven dat niet aan. Daarnaast probeer ik bewust te leven, op een manier die zo min mogelijk schade toebrengt aan mijn omgeving. Dat is beter dan het schade toebrengen aan de omgeving. Ik probeer na te denken over de keuzes die ik maak en hoe ik mijn leven invul, dat is beter dan gewoon de kudde volgen. De kudde parasiteert namelijk de aarde. Ik doe dat niet. Ik probeer de kudde juist bewust te maken. Dat vind ik heel goed van mezelf.
Klik om te vergroten...