1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gamen op groot scherm met beamer

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door WiXX, 1 sep 2002.

1. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    umm eens een keer kijken hoe het moet ..
    we hebben wel zo`n vel weet je wel waar je kunt op projecteren maar die zuigen als de pest. je moet gewoon op de muur..

2. sjef van dienst

sjef van dienst nuvolari

Leuk Bevonden:
    0
    beamer-discount

Check deze effe, http://www.beamer-discount.de/

en een scherm heb je volgens mij niet nodig, een gladde witte muur volstaat volgens mij

3. sjef van dienst

sjef van dienst nuvolari

Leuk Bevonden:
    0
    ze hebben zelfs een aanbieding zie ik : xbox + beamer + DVD-kit 2299euro

4. sjef van dienst

sjef van dienst nuvolari

Leuk Bevonden:
    0
    oja en de projectielampjes hebben meestal maar een korte levensduur en zijn vrij prijzig, iets in de geest van een honderden euros, dat verschilt natuurlijk

5. Cyrillus

Cyrillus Smoezta Anaznuzta

Leuk Bevonden:
    0
    Het is waar jaja hj bestaat echt hij zit rechts onder van je post... DE....(Tromgeroffel)
    EDIT KNOP JAAA [​IMG]

6. TaMMie

TaMMie Vrouw van...

Leuk Bevonden:
    0
    Voodat iedereen een beamer gaat kopen, kijk aub even verder dan je neus lang is want een beamer (wat jullie bedoelen met een lcd projector waarschijnlijk) heeft nogal wat nadelen. Het beeld wat zo schitterend wordt bevonden is dat niet namelijk, de eerste paar keer dat je het ziet ben je waarschijnlijk helemaal overdonderd doordat het beeld zo groot is, groot en kwaliteit gaat echt niet altijd samen wat zeker geld voor lcd. Het eerste waar je je aan gaat lopen ergeren is het kippengaas effect, lcd zijn allemaal kleine speigeltjes en die zie je ook in je projectie terug komen. Verder hebben lcd's / dlp's (in mindere mate) nogal problemen om zwart weer te geven en zo zijn er nog wel wat dingen. Als je wilt projecteren kijk naar crt, tweedehands veel goedkoper dan een nieuwe lcd en veeeeeeeeeeeeel mooier beeld. Probeer in ieder geval de verschillende alternatieven met elkaar te vergelijken voordat je aan iets begint waar je eigenlijk niets vanaf weet en zo een kat in de zak koopt.

Tipex

7. DesertFox

DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    yup ,dit heb ik al vaak genoeg gehoord , maar velen op dit forum niet ;) , die projector waar ik mee speelde zal wel hele goede kwaliteit zijn , want was best wel scherp .. (maar dan had ik alle lampenuit/gordijnen dicht :D . . .

dat was ook een hele Luxe Beamer

8. DaKillaBee

DaKillaBee gameshut.nl

Leuk Bevonden:
    0
    stap eens binnen bij een mediamarkt. Daar hebben ze een paar van die dingen staan en dan zie je de kwaliteit. En let vooral heel goed op de levensduur van de lamp en de hoeveelheid lumen. Hoe meer lumen hoe beter je het beeld met veel omgevingslicht kunt zien..

9. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het is altijd verstandig om de kamer zoveel mogelijk te verduisteren als je een projector gebruikt bij crt is dit helemaal nodig want deze jongens hebben meestal heel weinig lichtopbrengst.

De lcd's die bij mediamarkt / correct staan ben ik nu niet echt kapot van maar dat zal wel aan mij liggen :)

Voor de duidelijkheid voor de mensen die het verschil niet weten tussen crt en lcd een plaatje van een crt.

Hij lijkt op het plaatje misschien klein maar een dergelijke projector is een kleine meter lang, centimeter of 70 breed en 40 centimeter hoog en weeg een kilootje of 70! Je hebt er dus duidelijk wel de ruimte voor nodig maar op je plafond mag dat geen probleem zijn :)

10. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Ik had een beamer van een vriend van mij (die werkt bij zon zaak waar hij die ff kon lenen) en dat ding had een winkelwaarde van 12.000 piek. En trouwens je moet het niet op de muur zetten maar op een kristal scherm (muur is niet altijd precies wit dus gaat kleuren absorberen).

Die beamer moest ik aansluiten met een gewone tulp stekker (videoin) en dat deed ik door de standaard kabel te pakken van de xbox (niet mijn advanced dus, dus helaas geen dolby meer) en dan de audio kabels in het scart blok duwen en de videokabel verlengen en in de videoin van de beamer stoppen. En hoppa goede input kiezen en gamen. Voordeel bij dat ding was ook dat ie ook breedbeeld aankon alleen dat heb ik alleen gebruikt voor me films te kijken (op een aparte dvd speler).

Die beamer was van sony en gaf superieur beeld dus had geen problemen met grijs en de resolutie was goed, alleen sportspellen zagen er wat minder uit (zoals ISS2) maarja die game heb ik om de gameplay en niet de graphics.

11. sjef van dienst

sjef van dienst nuvolari

Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij roel je teveel en neuk je te weinig

12. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Gebruik van composiet aansluiting levert gewoon slecht beeld op, dat zal ongetwijfeld leuk zijn als je een beamer leent maar dat ga je er niet voor neertellen als je het zou willen kopen. ELKE lcd heeft problemen met zwart of hij nu 12.000 kost of niet ze kunnen het gewoon niet goed weergeven. Wat is je referentie kader als je zegt dat hij superieur beeld gaf? Ten opzichte van wat dan?

13. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Hij gaf het zwart net zo goed weer als mijn Sony triniton Tv. En dan kan het zijn dat ik rete scheel of blind ben maar mij boeit het toch niet want ik vond het goed beeld als jij het kut vind moet je maar gaan gamen in de bioscoop of een plasma scherm kopen van 20.000 euro

BTW: ik kan het woord lcd niet plaatsen bij een beamer volgens mij is een lcd toch wel ff iets heel anders of heb ik het nu mis?? Bij een lcd stel ik me zon plasma scherm voor (ja ik weet dat het woord plasma iets anders is) maar me laptop dat is een lcd scherm volgens mij. Maarja wie ben ik :D

Laatst bewerkt: 3 sep 2002
  14. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jammer dat iedereen altijd gelijk altijd zo in de aanval gaat terwijl dat toch helemaal niet nodig is. Volgens mij ben ik hier ook altijd degene die roept dat projecteren helemaal niet zo duur hoeft te zijn als je weet waar je op moet letten. Ik wil geeneens een plasma scherm van 20000, veels te klein :)

Dat jij het woord lcd niet bij een beamer kunt plaatsen kan ik niets aan doen, er zijn verschillende projectie technieken, waar lcd er eentje van is. Je hebt ook nog dlp (sterk in opkomst), dila en dus crt. De volgorde waarin ze noem is ook gelijk de volgorde van kwaliteit en sorry lcd staat op de laatste plaats.

Dat je het goed vind komt hoogstwaarschijnlijk omdat je het niet beter hebt meegemaakt. Sluit diezelfde beamer eens op een vga bron aan en dat zou al een wereld van verschil moeten opleveren, composiet is ronduit slecht op zo'n groot formaat. De meeste mensen dachten een tijd geleden ook nog dat dolby pro-logic goed genoeg was voor het kijken van films terwijl de trend nu richting 5.1 / 7.1 gaat. Als je niet weet wat er nog meer is kun je vaak hartstikkuh tevreden zijn met wat je hebt en dat is goed!

Ik probeer alleen advies tegeven dat wanneer je overweegt een projector / beamer aan te schaffen dat jeje goed in de materie verdiept en dat een dure lcd beamer niet altijd het beste resultaat oplevert.

Laatst bewerkt: 4 sep 2002
  15. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Leesvoer, zeer duidelijke info over projecteren en de verschillende tussen alle opties. (geleend van http://www.dvdforum.nl)

Beste forum leden,
    In het kader van de "projectie FAQ" heb ik een mogelijke inhoudsopgave bedacht. Geleidelijk zal ik dit bericht steeds bewerken en aanvullen.

1. Wat is een LCD projector ?
    1.1 principe werking
    1.2 wat is een scaler

2. Wat is een CRT projector ?
    2.1 principe werking
    2.2 convergentie
    2.3 kleur
    2.4 wat is scan rate / refresh rate ?

3. Wat is rear/front projectie ?

4. Welke aansluitingen zijn er zoal ?
    4.1 composite video
    4.2 s-video ofwel Y/C
    4.3 RGsB, RGBHV etc.
    4.4 component video

ACHTERGROND:
    1. Wat is interlaced ?
    2. Wat is progressive scan ?
    2.1 wat heb ik nodig voor progressive scan ?
    2.1.1 HT PC
    2.1.2 Cinematrix upgrade

1. Wat is een LCD projector ?
    LCD staat voor Liquid Crystal Display ofwel 'vloeibaar-kristal scherm'. Een LCD projector maakt gebruik van een lamp die continue op een LCD matrix paneel schijnt met constante sterkte. Elk elementje van het paneel kan afzonderlijk worden aangestuurd om meer of minder licht door te laten. Bij moderne LCD projectoren wordt het licht eerst verdeeld over drie LCD panelen; een paneel voor elke primaire kleur. Elk paneel bepaalt voor elk matrix elementje (pixel) hoeveel er van de betreffende kleur moet worden doorgelaten. Daarna wordt het licht van de afzonderlijke LCD panelen weer gecombineerd en naar de projectielens gestuurd zodat het vervolgens op het projectiescherm zichtbaar wordt.

1.1 Principe werking LCD projector
    Een LCD paneel bestaat uit een matrix van elementjes of 'pixels'. Elke pixel bevat vloeibare kristallen die onder invloed van spanning veranderen van richting. De vloeibare kristallen zijn zo gemaakt dat ze in spanningsloze toestand dusdanig gepositioneerd zijn dat ze lichtdoorlatend zijn. Als er spanning op de kristallen wordt gezet, veranderen de kristallen van richting waardoor het licht geblokkeerd wordt. Dus hoe hoger de spanning op de kristallen hoe meer licht er geblokkeerd wordt.
    Nu zijn er twee mogelijkheden die beiden resulteren in een kleurenbeeld; toepassing van een enkel LCD paneel en de toepassing van drie afzonderlijke LCD panelen.

1) Enkel paneel
    Bij een LCD projector met een enkel LCD paneel bestaat elke pixel in feite uit 3 aparte matrix elementjes voor rood, groen en blauw die vlak bij elkaar zijn geplaatst. Omdat de elementjes dusdanig klein zijn en erg dicht bij elkaar zitten zien we ze als een enkel geheel. De pixel kan elke kleur weergeven door de drie afzonderlijke elementjes opdracht te geven om een bepaalde hoeveelheid licht door te laten. Bij een witte pixel zullen alle drie elementjes de maximale hoeveelheid licht doorlaten. Bij een zwarte pixel zullen ze het licht maximaal blokkeren. Bij een gele pixel zullen het rode en het groene elementje licht doorlaten (rood+groen=geel) terwijl het blauwe elementje het licht blokkeert.
    De opgegeven resolutie kan bij dit type LCD projector verwarrend zijn omdat vaak niet duidelijk wordt beschreven of het aantal elementjes van het paneel of het aantal pixels wordt opgegeven.

2) Drie panelen
    Bij een LCD projector met drie panelen wordt het licht van de projectielamp door middel van prisma's en spiegels verdeeld over drie afzonderlijke LCD panelen. De pixels van een enkel paneel hoevel slechts voor de betreffende kleur te bepalen hoeveel licht het pixeltje moet doorlaten. Uiteindelijk wordt het licht nadat het de drie panelen is gepasseerd weer samengevoegd met behulp van prisma's en spiegels en op het scherm geprojecteerd.

1.2 Wat is een scaler ?
    Videobeelden worden normaal gesproken in analoge vorm getransporteerd en bereiken de LCD projector dus ook in analoge vorm. Een LCD projector heeft een pixel matrix. Dus het aantal afzonderlijke beeldelementjes in horizontale en in verticale richting ligt vast. Het analoge video signaal zal dus omgevormd moeten worden in een matrix zodat de LCD projector het kan weergeven.
    Video signalen zijn er echter in grote verscheidenheid met allerlei combinaties van interlaced, non-interlaced, het aantal beeldlijnen en de refresh rate. Zo is een standaard PAL videobeeld opgebouwd uit 625 beeldlijnen (interlaced) en heeft het een refresh rate van 50 Hz. Deze 625 analoge beeldlijnen zullen dus verdeeld moeten worden over het beschikbare aantal regels/rijen van de LCD matrix.
    Dus bij een LCD projector met een resolutie van 800x600 moeten de 625 beeldlijnen dus worden teruggebracht naar de 600 beschikbare lijnen. Tevens moet elke analoge beeldlijn worden opgedeeld in de beschikbare 800 afzonderlijke pixels.
    Een dergelijke functie wordt een 'scaler' genoemd omdat het aangeboden analoge video signaal moet worden 'geschaald' naar een pixel matrix die door de LCD projector kan worden weergegeven.

16. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vervolg:

2. Wat is een CRT projector ?
    -----------------------------
    CRT staat voor Cathode Ray Tube ookwel bekend in het nederlands als beeldbuis. Een CRT projector maakt gebruik van 3 kleine beeldbuizen in combinatie met een lens die voor elke buis is geplaatst om een videobeeld te projecteren.

2.1 Principe werking CRT projector
    De 3 beeldbuizen (CRT's) projecteren elk slechts 1 kleur. Laten we beginnen met de werking van 1 buis. De buis werkt hetzelfde als een zwart wit beeldbuis of beter gezegd een monochrome beeldbuis die slechts 1 kleur kan weergeven. Een electronen kanon schiet electronen af tegen de fosforlaag aan de voorkant van de beeldbuis. Het fosfor licht op als het wordt beschoten met electronen. Door de snelheid van de electronenstroom te varieren kan de helderheid worden gevarieerd. Dus hoe meer electronen er in een bepaalde tijd tegen het fosfor worden geschoten hoe meer licht dit oplevert op die plaats.
    De positie waar het fosfor geraakt moet worden door de electronen wordt gestuurd met behulp van electronica die de straal kan afbuigen naar boven, naar onder, naar links of naar rechts.
    Een videobeeld is opgedeeld in een aantal regels of beeldlijnen. De electronenstroom begint bij het begin van de regel (links) en beweegt met een constante horizontale snelheid naar rechts tot het einde van de regel. Onderweg wordt de intensiteit van de electronenstraal veranderd zodat dus de inhoud van een beeldlijn wordt geschreven.
    Na het schrijven een enkele regel wordt de electronenstraal weer naar het begin van de volgende regel gestuurd en wordt de volgende regel geschreven. Na de laatste regel is er een volledige videobeeld ook wel een field geschreven. Als het field helemaal is geschreven begint de electronenstraal weer helemaal links boven met het schrijven van het volgende field.
    Een CRT projector gebruikt 3 afzonderlijke buizen om een kleuren videobeeld weer te geven. Het aangeboden videobeeld wordt eerst gefilterd. Elke kleur kan gemaakt worden door de drie primaire kleuren rood, groen en blauw in een bepaalde verhouding te mengen. Maar het omgekeerde geldt ook: elke kleur is te ontleden in de drie primaire kleuren.
    De CRT projector ontleedt het kleurenbeeld in de drie primaire kleuren en stuurt het gefilterde beeld naar de overeenkomstige beeldbuis.
    Bij de projectie is het belangrijk dat de geprojecteerde beelden van elke beeldbuis op exact dezelfde plaats op het projectiescherm terecht komen (zie convergentie) zodat de primaire kleuren zich op het projectiescherm kunnen mengen waardoor het oorspronkelijke kleurenbeeld weer ontstaat.

2.2 Convergentie
    De convergentie (of convergence is het engels) is het dusdanig instellen van de projector dat de afzonderlijk geprojecteerde beelden van de rode, groene en blauwe beeldbuis netjes over elkaar worden 'gelegd'.
    Bij de meeste projectoren wordt het geprojecteerde beeld van de groene beeldbuis als uitgangspunt genomen. Vervolgens wordt het beeld van de rode beeldbuis dusdanig ingesteld dat het netjes over het groene beeld komt. Tijdens het afstellen van de rode beeldbuis geeft de blauwe beeldbuis geen licht. Het afstellen gebeurt aan de hand van het weergeven van rasters.
    Allereerst dienen de geprojecteerde beelden van de groene en de rode beeldbuis mechanisch goed te worden ingesteld. Hierbij kan op de projector de rode beeldbuis mechanisch worden verdraaid zodat het groene en het rode beeld (meestal een raster patroon) in ieder geval in het midden goed op elkaar liggen.
    Als het mechanische afstellen gereed is wordt de electronische afstelling uitgevoerd. Hierbij blijft het groene raster dus onveranderd en wordt het rode raster over het groene raster gelegd zodat er uiteindelijk een geel raster ontstaat (groen+rood=geel). Het raster kan in een aantal secties worden bijgesteld. Afhankelijk van de mogelijkheden van de projector kunnen dit bijvoorbeeld 21 vakken zijn waarin het rode raster verschoven kan worden naar boven, onder, links of rechts.
    Als de convergentie van de kleur rood ten opzichte van groen correct is ingesteld ontstaat een geel raster zonder groene of rode randjes. Als deze randjes wel aanwezig zijn, dan liggen op deze plaats de kleuren niet exact over elkaar.
    Nadat de rode beeldbuis juist is ingesteld wordt de blauwe beeldbuis op dezelfde wijze ingesteld. Tijdens het afstellen van de blauwe beeldbuis geeft de rode beeldbuis geen beeld. Het resultaat na correcte instelling is een cyaan raster.

2.3 Kleur
    Een CRT projector heeft ten minste de mogelijkheid om de intensiteit van de drie afzonderlijke beeldbuizen in te stellen. Dit wordt vaan aangeduid met de engelse termen 'gain' of 'drive'. Uiteindelijk dient de gain dusdanig te worden ingesteld dat een volledig wit beeld ook daadwerkelijk wit is. Wit ontstaat als alle drie de primaire kleuren in gelijke mate worden gemengd. Dus als de drie beeldbuizen allemaal evenveel licht geven.
    In de industrie wordt de term kleurtemperatuur toegepast. De kleurtemperatuur (uitgedrukt in graden Kelvin) geeft een getal wat aangeeft hoe wit het wit nu eigenlijk is. Een moderne computermonitor kent doorgaans drie instellingen voor kleurtemperatuur: 5500, 6500 en 9300 graden Kelvin. De instelling van 9300 geeft het meest witte beeld. Bij videoweergave werkt men met de standaard 6500 graden Kelvin. Het doel van de kleurinstelling is dan ook om het wit zo dicht mogelijk bij 6500 graden Kelvin te laten komen. Soms wordt het instellen van de 'gain' ook wel het instellen van de 'white balance' genoemd.
    De wat modernere CRT projectoren hebben behalve de gain ook nog een 'cut-off' instelling. Hiermee wordt ingesteld hoeveel licht de afzonderlijke beeldbuizen moeten geven bij een donker beeld. Het doel hiervan is om zwarte beelden ook werkelijk zwart te maken en niet bijvoorbeeld blauwachtig of roodachtig. Daarom heet het instellingsproces ook 'black balance'.
    De gain in combinatie met de cut-off bieden in principe voldoende instelmogelijkheden om de kleurweegave correct in te stellen. Een aardige praktijktest is de weergave van een zwart/wit film waarbij er dus alleen maar grijstinten varierend tussen zwart en wit zichtbaar mogen zijn. Er mag geen kleur in het beeld aanwezig zijn.
    De nauwkeurigheid van bovengenoemde instellingen wordt ook wel eens uitgedrukt als 'grayscale tracking'. Dit geeft dus aan in hoeverre de projector in staat is om grijs ook daadwerkelijk grijs te laten zijn, bij elke intensiteit varierend van zwart tot wit.

2.4 Scan rate en refresh rate
    Zoals beschreven in de principewerking van een CRT projector, is een videobeeld opgebouwd uit een aantal lijnen. De CRT projector begin met de eerste (bovenste) lijn, schrijft vervolgens de tweede etc. Als alle lijnen zijn geschreven begint de electronenstraal weer links bovenaan om de eerste lijn van het volgende video field te schrijven.
    De refresh rate is het aantal fields wat wordt geschreven per seconde. Bij weergave van computerbeeld wordt elke frame (=1 volledig beeld) in een keer geschreven. Dus 1 frame bestaat uit 1 field. Deze manier van beeldopbouw wordt non-interlaced genoemd. Als de refreshrate 70 Hz is dan worden er dus 70 fields per seconde geschreven.
    Een PAL video beeld heeft een refresh rate van 50 Hz. Dit houdt in dat er 50 volledige video fields per seconde worden geschreven. Overigens is standaard video weergave (PAL, NTSC, SECAM etc.) gebaseerd op een 'interlaced' signaal. Dit houdt in dat het feitelijke beeld welliswaar bestaat uit 625 beeldlijnen (bij PAL) maar dat deze niet in een keer worden geschreven. Eerst worden 312 even beeldlijnen geschreven en daarna de overige oneven beeldlijnen. Omdat de refrash rate voldoende hoog is lijkt het alsof de 625 beeldlijnen in een keer worden geschreven.
    De 'scan rate' is een combinatie van het aantal weer te geven beeldlijnen en de refresh rate. Een computerbeeld met een resolutie van 800x600 moet dus 600 lijnen schrijven. Als dit beeld een refresh rate heeft van 75 Hz dan resulteert dit in een scan rate van 600 lijnen x 75 fields per seconde = 42.000 Hz ofwel 42 kHz.
    Bij een interlaced videosignaal wordt dus feitelijk de helft van het aantal beeldlijnen in 1 field geschreven. Dus bij een standaard, interlaced, PAL videobeeld met 625 beeldlijnen op 50 Hz resulteert dit in een scan rate van 625/2 lijnen x 50 fields per seconde = 15.625 Hz.
    Hoewel er talloze combinaties mogelijk zijn met refresh rates en het aantal beeldlijnen die allemaal dezelfde scan rate opleveren, heeft een CRT wel bepaalde grenzen. Zo wordt opgegeven dat de refresh rate bijvoorbeeld tussen 50 en 120 Hz moet liggen.
    Stel dat de maximale scan rate van een CRT projector 72 kHz is en de refresh rate tussen 50 en 120 Hz moet liggen. Neem nu een computerbeeld van 480 beeldlijnen op 130 Hz = 62.4 kHz en computerbeeld met 1024 lijnen op 70 Hz = 71.6 kHz. Beide combinaties leveren een scan rate op die onder de maximale 72 kHz liggen. Maar toch kan de laatste combinatie niet worden weergegeven omdat de refresh rate te hoog is.

3. Front/Rear projectie
    -----------------------
    Met de term 'front' projectie worden alle projectie systemen bedoeld waarbij de projector voor het scherm is opgesteld. Bij 'rear' projectie systemen staat de projector achter het scherm. In het laatste geval is het projectiescherm transparant zodat aan de voorzijde van het scherm het beeld zichtbaar is. Zowel front als rear projectie kan met behulp van elk type projector (LCD, CRT, DLP, etc.) worden gerealiseerd.
    Bij rear projectie wordt er doorgaans gebruik gemaakt van een behuizing waarin onderin de projector staat waarbij het beeld naar boven gericht staat. Het beeld wordt op een schuin staande spiegel geprojecteerd waardoor het uiteindelijk op het transparante scherm terecht komt.

17. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bijna klaar

4. Welke video aansluiting zijn er ?
    ------------------------------------
    Er zijn door de jaren heen diverse methodes bedacht om videosignalen te transporteren. Inmiddels is er een heel arsenaal aan methodes voor signaaloverdracht over diverse type connectoren. De meest verwarrende aansluiting is misschien wel SCART waar vaak verschillende vormen van signaaloverdracht gebruikt kunnen worden.
    Een videosignaal is opgebouwd uit kleurinformatie ('chrominance'), helderheidsinformatie ('luminance'), horizontale synchronisatie en verticale synchronisatie. De synchronisatie informatie wordt gebruikt om het display (in dit geval de projector) kenbaar te maken wanneer er een nieuwe beeldlijn begin en wanneer er een nieuw beeld begint.

4.1 Composite
    Het composite video signaal is verreweg het meest eenvoudige. Hierbij wordt alle informatie in het video signaal via een enkele geleider getransporteerd. De gebruikelijke aansluitingen zijn cinch (tulp steker) of SCART.

4.2 S-Video
    Bij het s-video signaal, ookwel Y/C signaal genoemd, wordt de kleurinformatie gescheiden van de helderheidsinformatie getransporteerd. De gebruikelijke aansluiting is een zogenaamde 'Hosiden' connector of 'mini-DIN'.

4.3 RGB
    Bij RGB signalen wordt het videobeeld verdeeld in de drie primaire kleuren rood, groen en blauw die elk apart worden getransporteerd. Bij RGB zijn diverse mogelijkheden om de synchronisatie signalen te transporteren:
    1) verticale en horizontale synchronisatie gecombineerd en toegevoegd aan het GREEN signaal
    2) verticale en horizontale synchronisatie gecombineerd via een aparte geleider
    :cool: verticale en horizontale synchronisatie afzonderlijk via twee aparte geleiders

4.4 Component
    Bij component video, ook wel YUV genoemd of Y,Pb,Rb, wordt de helderheidsinformatie gescheiden getransporteerd en worden er twee kleur-verschil signalen (Pb,Pr ofwel Cb,Cr) apart getransporteerd.
    De kleurverschilsignalen worden niet op een draaggolf gemoduleerd (in tegenstelling tot Y/C) waardoor er het niet meer nodig is om de kleurdraaggolf toe te voegen en later weer weg te halen. Dit scheelt een bewerkingsstap en kan in theorie een betere kleurscheiding opleveren, waardoor de indruk van een scherper beeld ontstaat.

D-ILA

ILA is ontwikkeld door de firma Hughes (JVC bracht deze techniek commercieel op de markt). De originele ILA (Image Light Amplifier) bestond uit een CRT buis die het beeld projecteerde op een laag met lichtgevoelige cellen. De CRT activeerde die cellen die er vervolgens voor zorgden dat de opeervlakte van de chip wel of niet spiegelde al naar gelang een fotocel belicht werd of niet. Dit was een geheel analoge oplossing.
    De ILA was een van de beste manieren om een hoge oplossing met een hoge lichtopbrengst te combineren. Het is altijd een vrij dure techniek geweest.

De ILA wordt niet meer gemaakt, maar de is door JVC doorontwikkeld naar DILA (digital Image Light Amplifier) De DILA is in opbouw een paneel met een glaslaag waarachter een vloeibare kristal laag zit. Deze laag zit tussen 2 electrodes die ervoor kunnen zorgen dat de kristallaag of licht doorlaat, of licht weerkaatst. De aansturing van de electrodes gebeurd met transistoren die achter de achterste electrode laag zit.
    Het grote voordeel van een DILA ten opzichte van een LCD paneel is dat het licht wat geprojecteerd wordt niet door de DILA chip heen moet. Het licht wordt weerkaatst, en dus niet gedimd omdat het door een vloeibaar kristal laagje heen moet zoals bij LCD. Ook is het typische ruitjesmasker van een LCD niet zichtbaar, omdat de electronische componenten in de achterste laag van de chip zitten, en niet in het pad wat het licht volgt.

De DILA is verkrijgbaar via JVC in een redelijk groot aantal typen. Deze verschillen met name in lichtopbrengst. Alsnog zijn het allemaal 4:3 panelen, maar JVC heeft 16:9 panelen aangekondigd. Qua oplossing liggen de nu gebruikte panelen op 1365x1024 pixels voor de standaard, en 2048x1536 pixels voor de QXGA panelen
    Er worden 3 chips gebruikt, een voor Rood, Groen en Blauw.
    Op shows heeft JVC al panelen laten zien met oplossingen van iets van 4000 x 3000 pixels.
    De horizontale scanfrequenties die de DILA chips beheerst liggen tussen 15 Khz en 82 Khz, terwijl de verticale scan frequentie tussen 50 en 78 Hz

DLP

DLP staat voor Digital Light Processing. Dit is een door Texas instruments ontwikkelde techniek.
    De naam DMD (digital Micromirror Device) wordt ook wel gebruikt. Deze naam geeft eigenlijk al precies aan wat de gebruikte techniek is: kleine spiegeltjes.
    De naam DLP wordt gebruikt om de chip en de aanstuurelectronica samen te benoemen.
    De schip bestaat uit een substraatlaag waar de aanturing van de spiegeltjes inzit. De spiegeltjes zelf kennen 2 standen: +10(on) en -10(off) graden. Door deze eigenschap kan in een projector het licht ofwel naar de lens gestuurd worden, ofwel naar een obsorbtie element.
    Omdat elk spiegeltje dus maar 2 toestanden kent is het een kwestie van of vol licht of donker.
    Aangezien dit niet genoeg is om beeld te maken wordt een bepaalde intensiteit van een pixel bereikt door het spiegeltje te laten kantelen in een bepaalde frequentie.
    De meeste (betaalbare) projectoren hebben 1 chip. Om toch kleuren weer te kunnen geven wordt er gebruik gemaakt van een kleurenschijf waardoor het licht valt. Deze schijf heeft minimaal de kleuren Rood, Groen en Blauw voor de basiskleuren, maar soms ook een transperant stuk om de lichtopbrengst te verhogen.
    De andere manier is om 3 chips toe te passen, een voor elke basiskleur. Dit is echter veel duurder, want het licht van de lamp moet opgedeeld worden in 3 gedeeltes door middel van halfdoorlatende spiegels of een prisma. Nadat het licht via de chips gestraald is moet het weer samengevoegd worden om door de lens naar het doek te gaan. Deze zaken maken de 3 chip DLP oplossingen nog duur.
    De spiegeltjes opde DLP chip zijn zeer klein: tussen de 14 to 17 micrometer in de verschillende chips.
    TI heeft een bepaald pad uitgetippeld voor de generaties van de chips. Als erste zijn er 848 x 600 chips geweest. Die zitten nu in de betaalbare DLP projectoren.
    De volgende generatie was de 1024x768 chip. Op het moment is TI bezig met echte 16:9 panalen in de oplossing 1920x1080 pixels te maken voor Amerikaanse HDTV.

Het beeld van de DLP projector is vaak beter van kwaliteit dan dat van een LCD projector omdat de afstand tussen de spiegels veel kleiner is dan tussen de pixels opde LCD panelen. Ook is de lichtopbrengst bij dezelfde lamp hoger omdat eigenlijk geen licht verloren gaat zoals in een LCD paneel. Verder zijn de zwart waardes iets beter. Dit samen zorgt dus voor een hogere contrastverhouding ten opzichte van LCD.

Een nadeel van de 1 chip DLP is dat soms artifacts te zien zijn bij bepaalde bewegingen van je hoofd.
    Dit komt door het kleurenwiel.

18. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Laatste deel

============================================
    Tips voor aankoop:
    ---------------------

* Afmetingen en gewicht:
    CRT projectoren zijn groot (denk aan ca. 1 meter lang, 50 cm breed en 40cm hoog) zwaar (reken op minstens 30 kg). LCD projectoren zijn een heel stuk handzamer en mede hierdoor makkelijker te plaatsen. Een 50 kg zware CRT projector aan het plafond monteren vereist dus een degelijke ophangconstructie ! Zeker als je er met een gerust hart onder wilt gaan zitten :)

* Beeldkwaliteit:
    Een van de sterke punten van een CRT projector is de echtheid van de kleuren en het zwarte zwart. Een LCD projector is vaak gemaakt met als doel projectie van computerbeelden. Het realisme van de kleuren is bij LCD vaak een compromis tussen helderheid en kleurweergave. Vergelijk het met de frequentie-karakteristiek van een luidspreker: de beter speakers hebben vaak een vrij vlakke frequentie-karakteristiek in vergelijking met andere speakers. CRT projectoren hebben (inherent) een vlakkere karakteristiek dan een LCD. Overigens zijn moderne LCD projectoren op dit punt sterk verbeterd.
    Een LCD projector kan meestal veel meer licht produceren (uitgedrukt in ANSI lumen) dan een CRT projector. De hoeveelheid licht die een projector kan weergeven is belangrijk bij gebruik in een niet volledig verduisterde kamer. Als je de ruimte (nagenoeg) volledig kunt en wilt verduisteren als je film gaat kijken is een CRT projector ook prima geschikt.
    Bij LCD projectoren is het aantal pixels (de resolutie) belangrijk. Hoe meer pixels hoe beter. Bij weergave van DVD is dit belangrijk om geen beeldinformatie te verliezen. De resolutie van een PAL DVD is 720x576 pixels in de 4:3 beeldverhouding. Om een 4:3 DVD weer te geven zonder verlies is dus een LCD projector met tenminste 800x600 pixels nodig. Als het om anamorphic DVD's gaat dat moet de projector dus een hogere aantal horizontale pixels hebben zodat het anamorphic 4:3 beeld horizontaal kan worden uitegerekt tot 16:9. De eerstvolgende stap in resolutie is 1024x768. In deze resolutie kunnen anamorphic DVD's zonder verlies aan detail worden bekeken.

* Plaatsing:
    Een LCD projector is zeer eenvoudig te installeren. De types zijn voorzien van een zoom-lens zodat je een bepaalde vrijheid hebt in het kiezen van de afstand tussen projector en projectiedoek en het beeldformaat. Een CRT projector heeft geen zoom lenzen, alleen de mogelijkheid om te focussen. Bij correct gebruik van een CRT projector wordt de afstand tussen projector en projectiedoek bepaald/opgelegd door de beeldgrootte. Hiermee moet je rekening houden omdat je de plaats van montage niet echt vrij kunt kiezen. Vuistregel bij CRT projectoren: afstand tussen doek en projector = 1.5 x beeldbreedte. Deze verhouding kan alleen worden gewijzigd door de lenzen te vervangen door types met een andere brandpuntsafstand.

* Instellen/afregelen:
    Een LCD projector is eenvoudig in te stellen. Het scherpstellen is een kwestie aan de enkele lens draaien. Daarna is het een kwestie van een (meestal bescheiden) aantal electronische instellingen: constrast, brightness, color temperature (niet altijd aanwezig) en eventueel trapezium correctie (ookwel 'keystone' genoemd).
    Een CRT projector vereist focussering van elke lens (3 stuks) en mechanische afstelling van de 3 lenzen ten opzichte van elkaar. Daarna volg er een uitgebreide procedure om de geometrie (de vorm van het beeld) in te stellen en de convergentie (het over 'elkaar heen leggen' van de door de 3 afzonderlijke buizen geprojecteerde beelden). Daarnaast zijn er nog talloze mechanische en electronische instellingen mogelijk die wellicht onjuist staan en gecorrigeerd moeten worden (noodzaak) of gecorrigeerd kunnen worden om de optimale prestaties eruit te krijgen.
    Omdat een CRT projector een tijdrovender instel procedure heeft (en omdat het grote bakbeesten zijn) is een CRT projector alleen geschikt voor een permanente opstelling. Dus even de projector erneer zetten om een filmpje te kijken en dan weer even naar boven dragen is met een CRT projector niet praktisch. Met een LCD kan dit wel.

* Onderhoud/Slijtage:
    LCD projectoren hebben een enkele (halogeen) lamp die verantwoordelijk is voor het licht van de projector. Als deze lamp stuk gaat krijg je dus geen beeld. Elke lamp heeft een bepaalde levensduur en een projectie lamp in een LCD projector is geen uitzondering. Denk aan een levensduur van ca. 3000-8000 uur. Modernere LCD projectoren hebben modernere lampen die langer meegaan. Een vervangende lamp voor een LCD projector begint bij ca. f 700,-.
    Behalve de lamp kan het LCD paneel ook zogenaamde 'dead pixels' krijgen. Deze pixels zijn dan stuk gegaan en zijn permanent zwart. 'Dead pixels' kunnen niet worden gerepareerd. De enige oplossing is het vervangen van het LCD paneel, maar dit is erg kostbaar. De betere LCD projectoren hebben overigens 3 aparte LCD panelen (voor rood, groen en blauw).
    Een CRT projector werkt met 3 kleine beeldbuizen (7,8 of 9 inch). Deze beeldbuizen hebben een gemiddelde levensduur van ca. 10000 uur. De levensduur wordt meestal omschreven als het punt waarop de hoeveelheidlicht die ze kunnen produceren gedaald is tot minder dan de helft (vergeleken met een nieuwe buis). Maar de levensduur wordt zeer sterk beinvloed door het gebruik van de projector. Een CRT projector die te veel licht moet produceren heeft binnen korte tijd (enkele maanden) een ernstig kortere levensduur en kan zelfs ingebrand zijn. Koop daarom nooit ongezien een CRT projector en controleer of het beeld niet (te erg) is ingebrand. Het vervangen van de buizen is mogelijk maar duur (ca. f 1500,- per buis). Dit is geen eenvoudig doe hetzelf klusje en moet worden uitgevoerd door een ter zake kundige electronicus (als is het alleen maar vanwege de veiligheid, want een bedrijfsvoltage van 34.000 Volt is geen uitzondering!).

* Features/mogelijkheden:
    Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je zelf wilt, maar denk goed na over de toepassing van de projector. Denk ook aan hoe je de projector in de (nabije) toekomst wilt gaan gebruiken. 'Progressive scan' weergave van DVD's is erg mooi maar stelt hogere eisen aan de projector: de mogelijkheid om RGB/VGA signalen weer te geven met een resolutie van bijvoorbeeld 1024x768.

Deel Deze Pagina